Korrekt lindade hästar!

Sv: Korrekt lindade hästar!

Haha ja på första bilden ser man att han är väldigt bredbent! :p

Jag tänker mig kotan som en cirkel, benet i profil. Sen lindar jag lite nedanför halva cirkeln. Tycker själv om fleece, lindar utan padd om lindan är oelastisk och med padd om den är elastisk.

Ah! Så bra beskrivet! :bow:

Tycker det rä så svårt att veta hur man ska linda för att hästens rörelser inte ska hindras...

Sorbe skrev:
lindor02..jpg

Jag lindar som på bilden, fast kanske liiite längre ner. Och använder alltid padd, och aldrig några elastiska lindor. Tycker dom är otäcka...

Jag har blivit lärd att linda ner till den där "kastanjen" hästarna har på kotan. Ja det är ju en liten "sten" eller vad man ska säga som alla hästar har där, typ under kotan om man känner....
Jag lindar så nederkanten av lindan är precis i höjd med den "kastanjen".

piggis_83 skrev:
Jag har blivit lärd att linda ner till den där "kastanjen" hästarna har på kotan. Ja det är ju en liten "sten" eller vad man ska säga som alla hästar har där, typ under kotan om man känner....
Jag lindar så nederkanten av lindan är precis i höjd med den "kastanjen".
Gör jag också. kanske något högre upp. Lindar lite längre upp på knäet än sorbes bild. beror lite på vilken linda jag använder.

Spec en del dressyrryttare lindar rätt högt upp, kanske halva knäet!
Själv lindar jag nog ungefär som på bilden.
Det är f u l t om man slutar på typ halva skenbenet ;)

Inte lindar du runt kotan på denna bilden inte :crazy: , kanske dags att lära sig hästens anatomi :devil:
Du har lindat runt och stabiliserat kotleden samt skenbenet!

Någon frågade om ridskolor inte lär ut sådant här. Min egna erfarenheter jag har med mig från de ridskolor jag jobbat på så funkar det som antingen
a, eleverna kommer inte när det är teori eller så
b, är det privatägda ridskolor som inte vill :eek: att eleverna ska lära sig för mkt.

så du menar att det syns att den är fullblod på hovarna :confused:?

måste bara säga att de där inte är något rastypiskt, utan enbart en felverkad häst. :crazy:

Fullblod och hästar med mycket fullblodsanlag har ofta låga trakter, nått som hovslagarna får kämpa med. Klart att det blir bättre med bra verkning, men några tokhöga trakter får de ställan. min har också det, men det har blivit bättre

Såhär ser min pålle ut när jag har lindat. (Lite väl snabbt och slarvigt kanske. :o )
Här har jag lindat med 4 m fleecelindor med padd under. (Som syns ;) )
Jag lindar som de flesta säger här, men jag lindar även så att det blir bara runt kotdelen på baksidan, och inte frampå kotan eftersom jag fick höra av en tränare att det förhindrar rörelserna. Kan försöka ta nån bättre bild på detta. :)

innan.jpg

Även här med 4 m fleece och paddar under. (Det är svårt att få till frambenen :o Jag tycker att det brukar bli snyggare, men det har jag såklart inte bildbevis på ;) :p )
Bry er inte om mig, jag fick flugor i munnen!
spott.jpg

Senast ändrad:

nämnde inget om trakterna, utan hovarna har "flytit ut" och skulle behövas verkas, de belastar väldigt lätt fel om de inte är korrekt verkade.
sen att jag har en hovslagare (utexaminerad, erkänt duktig och rekommenderas från många veterinärer även equiterapeut, har skott hos Stig H, mkt duktig på fång och andra sjukbeslag) till styvpappa har gjort att jag lärt mig en hel del om skoning osv, och han skulle iallafall aldrig sko en häst sådär lång i tårna...

roslagen skrev:
Inte lindar du runt kotan på denna bilden inte :crazy: , kanske dags att lära sig hästens anatomi :devil:
Du har lindat runt och stabiliserat kotleden samt skenbenet!

Ursäkta?! Jag kan mycket väl hästens anatomi!
Bara för att jag inte lindat runt hela kotan där så behöver inte det menas med att jag alltid gör så! Skrev att jag lindar alltid runt kotan. Helt enkelt.l

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 177
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Stuterinamn
Tillbaka