Sv: Korrekt lindade hästar!
Efter att jag läst denna tråden så kände jag mig manad till att testa och se hur det egentligen kändes att ha lindat något runt mina ben.
Så kort och gott, jag plockade fram en gammal benlinda som jag hade till min förra häst (då även jag lindade och lindade inför varenda en ridtur, inte längre) Så jag började vid fotknöl (vf heter den?) och upp över smalbenet, på båda benen. Sen gick jag ut och sprang i trädgården en stund (Det sägs att man skall utsätta sig själv för saker man utsätter sina djur för, först då kan man lära sig ett och annat).
Alltså, dels fick jag väldigt ont av lindorna (avklippta) och hälsenan vart mindre böjbar, alltså tyckte inte jag att det var speciellt mysigt med en benlinda på mig, och verkligen inte när jag "travade", det vart endast obekvämt och onödigt för mig, okej, nu är jag inte en häst och är verkligen inte byggd som den, men ändå, känns det obekvämt för mig så bör det ju göra det även för min häst?
Observera att jag lindade precis så som jag gjort på mina hästar, så som jag lindat under tävlingar och under träningar i ett X antal år. Tror inte jag har gjort fel, men man vet ju aldrig.. Det var ett par år sedan jag gav mig på det där.. Har Islandshäst nu o har aldrig sett en sådan med lindade ben :P