Korrekt lindade hästar!

Sv: Korrekt lindade hästar!

Jag lindar i stort sätt aldrig inför ett ridpass, har i bland lindat när vi ska åka iväg.
Mina hästar är för flaxiga o studsiga när de rids så lindorna åker bara av :p

troligtvis är anledningen till att de fick ont vaderna t.ex att de har MUSKLER där...vad jag vet så finns det inga muskler där på hästen, absolut inte samma sak, när jag går längre sträckor med mina shortchaps på så for jag sprängande värk i mina vader för att de är något för tajta, men inte när jag rider...
Obs! lindar mkt för utseendets skull och för att i fall att det skulle hända något, vet en som löshoppade sin häst och istället för att linda som hon brukade så använde hon endast enkla skydd, hästen rev en bom , bommen slungades mot frambenen och hästen var skadad i ett halvår pga detta, hade hon varit lindad hade det inte tatt lika hårt.

Jag tror inte att en linda hade kunnat skydda nåt öht i ett sånt fall. Just därför har jag alltid senskydd på alla fyra när jag hoppar.. :crazy:

Men herregud... är det nåt o haka upp sig på!?
Du hör ju uppenbarligen till de där 85% jag tidigare refererat till. Eftersom det handlar om två olika kroppsdelar som visserligen är förankrade med varandra så är det något att reagera på. Det är en j-a stor skillnad att linda t.om kotleden vs. linda hela kotan.

Hela idén med att lära sig hästens delar och anatomi är att man ska kunna ta hand om sin häst på ett bra sätt. Kan man hästens exteriör kan man på ett korrekt sätt beskriva eventuella skador för en veterinär via telefon, man kommer kunna använda sig av för hästen och ändamålet korrekt avpassad/anpassad och därmed säker utrustning osv.

Vill man få ett annat persepktiv på den väsentliga skillnanden i denna frågan kan man fundera på vad en lös benbit i en kota skulle kunna göra för skada jämfört med en lös benbit i en kotled.....

För mig är denna arrogans från ytterligare ett bevis på den tidigare omtalade "Ridlära enligt Hööks-katalogen" som råder ute i landet. Dvs okunnighet blir en ledstjärna och inget man ifrågasätter eller uppenbarligen ska ifrågasätta. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag vet mycket väl skilnaden, men jag tycker det är sjukt onödigt att ta den diskusionen i en tråd som handlar om något helt annat ursprungligen.

Linda vid hoppning?? :eek: Om hästens linda åker upp kan den ju fastna rätt illa :crazy:

Senast ändrad:

Eftersom folk här skriver att de lindar redbandagen ner över hela kotan tycker jag att det är j-igt relevant att klargöra skillnaden mellan kota och kotled. Som en kompis till mig sa verkar många mer här inne på att linda efter hur de tycker är snyggt än vad som är funktionellt och säkert för häst och ryttare, det säger en hel del om den totala bristen på kunskap ute i hästsverige av idag :eek:

*knapplån*

Lindar underfär som Mahogney fast lite längre ned runt kotleden (;)), spec på insidan av benet och sedan lindar jag en bit högre upp på knäet. Lindar utan padd med tjockare lindor, antingen fleece eller sådana där andra som har tusen olika namn... Så länge lindorna inte är höelastiska och ha mjuka kanter ser jag inga problem me att linda utan padd, ksulel jag ha padd under de jag har så hade det blivit megatjockt. Alltså tror jag mina lindor skyddar även utan padd, pga deras längd och tjocklek.

Linda gör jag vid dressyr för jag vill ha skydd och stöd (ja jag tror det ger stöd, mina fotleder får iaf stör om jag lindar dem om man nu kan jämföra med det...?) runtom hela benet och tycker vanliga höga strykkappor e svåra att få att sitta bra. Dessutom e det ett plus att tränaren lättare ser hur hästen rör sig med ljusa lindor och färgmatchning är ju alltid kul ;)

Hade jag inte använt skydd så hade jag ju slopat även lindor men jag tycker att skor man en häst och kräver att den ska arbeta och balansera sig med ryttare så får man kompensera för ev misstag. Jag vill inte att min häst bli rädd för att försöka göra ngt jag ber den om ifall denförra gången försäkte men tappade balansen lr likande och slog sig själv. Det är nog den störta anöedninge till att jag använder skydd (förutom att man ju faktiskt minskar skaderrisken). Men jag brukar normalt inte har skydd på benpar som är oskodda eller om man bara ska rida rakt fram i lunga tempon.

en del sitter och retar upp sig på att folk säger något fel (fast att alla andra förstår var personen i fråga menar) medans andra tränar på att bli bättre ryttare och att ta hand om hästen bättre.. för det kvittar om man säger att man lindar ner över kotan än om man säger att man lindar ner över kotleden för alla andra utom du verkar ju förstå vad vi menar men eftersom en del sätter in bilder och visar vad dem menar så borde du ju också förstå..

Jag lindar min häst regelbundet, men ej p.g.a. stödet (håller med P.L. där att om man nu skulle linda för stödets skull så skulle man ju få ta i för kung och fosterland och därmed strypa blodtillförseln :crazy: )

Nej, jag gör det p.g.a. att hästen har haft problem med skador på sträcksenan fram, och är extra känslig för slag just på framsidan av benet. Har hittills inte hittat några skydd jag tycker har tillräcklig passform på pållen, och som skyddar lika bra på framsidan. Kanske skulle kika lite på fälttävlansskydd :)

Förresten, hade man inte gjort en undersökning vid typ SLU eller nåt (artikel i Ridsport för att tag sedan) om att det inte är någon större skillnad på stödet på lindade hästar vs. hästar med senskydd/strykkappor i arbete... eller har jag drömt?

Kan ingen visa hur ni lindar stallbandage då?

Såhär lindar iallafall inte jag stallbandage, men jag kan ju göra fel :smirk:
stallbandage.jpg

På en korrekt lindad häst skall lindorna ej gå upp vare sig vid skogsridning eller hoppning.

Angående stallbandage: Det beror helt på varför man lindar hästen. Oftast är det ju p.g.a. att öka värmen och på så sätt öka blodcirkulationen och minska eventuella gallor och svullnader. Då ser man till att linda de ställen där värmen är önskad. Är detta vid kota/kotled ser jag inget hinder att linda ner över kotan, så länge hästens rörelsefrihet inte påverkas.

Efter att jag läst denna tråden så kände jag mig manad till att testa och se hur det egentligen kändes att ha lindat något runt mina ben.

Så kort och gott, jag plockade fram en gammal benlinda som jag hade till min förra häst (då även jag lindade och lindade inför varenda en ridtur, inte längre) Så jag började vid fotknöl (vf heter den?) och upp över smalbenet, på båda benen. Sen gick jag ut och sprang i trädgården en stund (Det sägs att man skall utsätta sig själv för saker man utsätter sina djur för, först då kan man lära sig ett och annat).

Alltså, dels fick jag väldigt ont av lindorna (avklippta) och hälsenan vart mindre böjbar, alltså tyckte inte jag att det var speciellt mysigt med en benlinda på mig, och verkligen inte när jag "travade", det vart endast obekvämt och onödigt för mig, okej, nu är jag inte en häst och är verkligen inte byggd som den, men ändå, känns det obekvämt för mig så bör det ju göra det även för min häst?

Observera att jag lindade precis så som jag gjort på mina hästar, så som jag lindat under tävlingar och under träningar i ett X antal år. Tror inte jag har gjort fel, men man vet ju aldrig.. Det var ett par år sedan jag gav mig på det där.. Har Islandshäst nu o har aldrig sett en sådan med lindade ben :P

Som någon annan sa tidigare är det stor skillnad på våra vader och hästens ben. På hästens smalben (minnesförlust, heter de så?) finns det ju nästan ingen muskler, där är mest senor, leder och skelett.
Prova att linda hålfoten och sedan hoppar du över hälen och lindor runt fotknölen och kör så varannat varv. Så brukar man linda när man har fått en skada iaf, och det är väldigt skönt jämfört med att ha något lindat runt hela vaden.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 177
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka