Korrekt sits på cykel?

Lite utanför trådämnet men ang. ramstorlek och vinklar....
den har lite flackare ramvinklar som gör att sadeln kommer en aning längre bak och den är lugnare i styrningen.
Min cykels sadel går att justera framåt och bakåt steglöst; det är liksom små längsgående rör på undersidan av sadeln (jättegammal Merida MTB).
Kanske du kan byta till en sådan sadel på "fincykeln"?
 
Min cykels sadel går att justera framåt och bakåt steglöst; det är liksom små längsgående rör på undersidan av sadeln (jättegammal Merida MTB).
Kanske du kan byta till en sådan sadel på "fincykeln"?
Det är ett bra tips! Jag har en sådan sadel och den är redan så långt bak som sadelrailsen tillåter, jag skulle förstås kunna skaffa en annan sadelstolpe och få sadeln längre bak men styrningen är fortfarande snabb och det blir fel både för snabbare "sportstouring" och lite långsammare som jag nog brukar cykla. Den är ju inte såå fel, bara det att den andra passar mig bättre, kanske för att jag började långfärdscykla på gamla tröga militärcyklar och det sitter i. Jag tycker t.ex. bättre om att hoppa av och gå uppför branta backar än att använda lågväxlar, så måste man göra med gamla enväxlade cyklar och jag gör det fortfarande trots många växlar. Eller så är det för att jag också gillar att vandra och det blir lite av ett mellanting :)
 
Det är ett bra tips! Jag har en sådan sadel och den är redan så långt bak som sadelrailsen tillåter, jag skulle förstås kunna skaffa en annan sadelstolpe och få sadeln längre bak men styrningen är fortfarande snabb och det blir fel både för snabbare "sportstouring" och lite långsammare som jag nog brukar cykla. Den är ju inte såå fel, bara det att den andra passar mig bättre, kanske för att jag började långfärdscykla på gamla tröga militärcyklar och det sitter i. Jag tycker t.ex. bättre om att hoppa av och gå uppför branta backar än att använda lågväxlar, så måste man göra med gamla enväxlade cyklar och jag gör det fortfarande trots många växlar. Eller så är det för att jag också gillar att vandra och det blir lite av ett mellanting :)

Första gången jag satt på en "fincykel" kändes det som jag inte kunde cykla :angel: .

De gamla tanttrallorna tycker jag är vingliga och obehagliga för att de är byggda med så hög tyngdpunkt och inte går att driva på på samma sätt, lättviktsrejsern är ju helt enkelt ett fullblod med lite för mycket reaktionsförmåga för mig :eek:
 
OT - Men funkar det bra i skogen? Maken följde ibland med på min ridturer på MTB innan vi fick barn, nu har jag skaffat en barnstol med två cykelfästen och provat på min "vanliga" cykel och dottern verkar gilla det, så vi funderar på att montera på ett av fästena på hans MTB istället för på stadscykeln så att de kan följa med ut båda två.
Jag har inte kört regelrätta MTB-spår, men lite guppigt osv är inga problem. Mitt barn är relativt stort och tungt så det blir ju en helt annan tyngdpunkt dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp