Korsallergi?

Jag kan äta tillagad tomat och inlagda mandariner.
Har inte ifrågasatt det.
Men man ska vara försiktig när man får kli i munnen mm.
Rätt som det är kan luftvägarna reagera.
Jag sväller enormt i läppar och mun och har därav en epipen hemma jämt och även mes mig.
Då citrusallergien även är luftburen och färsk tomat med.
Jag får kli i munnen av olika saker vid olika tillfällen, och det verkar bli värre och värre med åren. Förr var det bara kiwi, nu reagerar jag på vissa nötter, de flesta färska bär, ibland på frukt av olika slag, rabarber... blir inte klok på vad det är som jag tål och inte.
 
Är allergisk mot någon sorts pollen och mina allergiska reaktioner blir bara fler.
Av parfym börjar jag nysa, mina ögon kliar och mitt skinn på näsan killar så jag blir tokig.
Av körsbärstomater och skarpa kvisttomater så får jag blod i avföringen.
Jag har alltid tuggat på grässtrå av timotei varje sommar. Det får nu tungan att sticka.
Jag får stickig tunga av vildhallon. Men inte av frysta "påshallon".
 
Hade en sambo en gång som hade en massa skumma korsallergier till just björkpollen. Samt en massa andra allegier, så rörigt så en knappt minns. Men korsalleri till björkpollen vill jag minnas var tomat (rejält tillagade gick bra), samma med rotfrukter, funkade inte råa men genomkokta. Stenfrukter. Jordgubbar. Nötter.

Övriga allerier som han hade: Paprika, dvs all form av paprikafrukter dvs även chili. Alla former av lök. Laktos, tålde inte alls, inte ens låglaktos.

Ja livet var lite jobbigt :/
 
Jag får korsreaktioner på gråbo, och i viss mån björk. Min livskvalitet har höjts avsevärt sedan jag upptäckte detta i vuxen ålder. Om jag utesluter det som står på korsreaktionslistan ur kosten slipper jag väldigt mycket magbesvär (om jag dessutom minimerar intaget av biogena aminer slipper jag resten). Plus hejdå eksem, näsblod, ständig nästäppa med mera,
 
Jag får korsreaktioner på gråbo, och i viss mån björk. Min livskvalitet har höjts avsevärt sedan jag upptäckte detta i vuxen ålder. Om jag utesluter det som står på korsreaktionslistan ur kosten slipper jag väldigt mycket magbesvär (om jag dessutom minimerar intaget av biogena aminer slipper jag resten). Plus hejdå eksem, näsblod, ständig nästäppa med mera,

Nu blev jag nyfiken. Vad är gråbo korsallergent emot? Jag är superallergisk mot just gråbo, men min läkare har aldrig pratat om någon korsallergen när det gäller gråbo. Bara när det gäller Björkpollen.

/Lizzie
 
Nu blev jag nyfiken. Vad är gråbo korsallergent emot? Jag är superallergisk mot just gråbo, men min läkare har aldrig pratat om någon korsallergen när det gäller gråbo. Bara när det gäller Björkpollen.

/Lizzie

Bland annat många örter och grönsaker från flock- och korgblommiga växtfamiljer, t ex selleri, fänkål, morot, palsternacka, persilja, koriander, kummin, jordärtskocka, kronärtskocka, solrosfrö. Det finns en hel del listor om man googlar.
 
Tack! Nu förstår jag varför jag reagerar på selleri och koriander, framför allt under hösten.

/Lizzie
 
Märkligt, skillnad på färsk och tillagad eller liknande?
För mig är det skillnad på mängd också.
Jag får klåda i munnen av råa morötter, framförallt rårivna. Kokta är däremot inga problem alls. Jag vet inte vad det är i kokproceduren som förändrar det hela?
 
Pollenallergi här också. Fast har inte tagit något prov utan de gick på symtomen. Måste ta antihistamin nästan året om så är nog allergisk mot de flesta pollen. Björk är värst.
Jag får också klåda i munnen av kiwi. Kan äta persikor utan symtom men nektariner ger klåda i munnen. Samma med nötter och mandel. Fast för ett tag sen åt jag försiktigt två proteinbars med mycket nötter och kände ingen reaktion alls.
Konstigt det där.
 
Jag får klåda i munnen av råa morötter, framförallt rårivna. Kokta är däremot inga problem alls. Jag vet inte vad det är i kokproceduren som förändrar det hela?

Ja, de födoämnen som man reagerar på pga björkpollenallergi är INTE värmebeständiga. Därför kan man äta tillagade morötter, men inte råa.

/Lizzie
 
Jag får korsreaktioner på gråbo, och i viss mån björk. Min livskvalitet har höjts avsevärt sedan jag upptäckte detta i vuxen ålder. Om jag utesluter det som står på korsreaktionslistan ur kosten slipper jag väldigt mycket magbesvär (om jag dessutom minimerar intaget av biogena aminer slipper jag resten). Plus hejdå eksem, näsblod, ständig nästäppa med mera,

Testa Daofood med maten de gånger du inte kan / vill / orkar undvika biogena aminer eller höghistaminmat. Totalt omvändande!
 
Ni som inte tål tomat, märker ni på händerna tex om ni hanterar tomat? Samma med potatis, märker ni det på händerna också?

Fick till mig att de som inte tål solanum släktet (nattskatteväxter) ofta har samma känslighet på händer som i munnen. Kliar det i munnen kliar det på händerna. Om man får blåser i munnen brukar man få sår/blåsor på händerna osv Lite nyfiken om det stämmer lite lätt ovetenskapligt.
 
Ni som inte tål tomat, märker ni på händerna tex om ni hanterar tomat? Samma med potatis, märker ni det på händerna också?

Fick till mig att de som inte tål solanum släktet (nattskatteväxter) ofta har samma känslighet på händer som i munnen. Kliar det i munnen kliar det på händerna. Om man får blåser i munnen brukar man få sår/blåsor på händerna osv Lite nyfiken om det stämmer lite lätt ovetenskapligt.
Jag har inte provat att smörja in händerna med innehållet i färsk tomat såklart :D Men har inga problem med att plocka bort frön från innehållet från vad än de kan ha råkat ligga på som jag ska äta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: Harmomini
·
Kropp & Själ Lång historia kort så har jag sen i vintras haft problem med att jag vaknar vissa mornar med extremt svullna ögonlock. Svullnaden håller...
Svar
16
· Visningar
1 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp