Bukefalos 30 år!

Hittarinte

Trådstartare
Min hund har korsbandsopererats, och jag får lite spridda besked om hur försiktigt jag måste vara när rehab-perioden (ett halvår kanske?) är över. Får hon leva som vanligt, eller ska jag undvika hopp, spring och lek med andra hundar? Vad har ni för erfarenheter eller veterinärdirektiv? Hon är sju år, och är en mycket pigg och "hoppig" hund, 15 kg.

Min hund har korsbandsopererats, och jag får lite spridda besked om hur försiktigt jag måste vara när rehab-perioden (ett halvår kanske?) är över. Får hon leva som vanligt, eller ska jag undvika hopp, spring och lek med andra hundar? Vad har ni för erfarenheter eller veterinärdirektiv? Hon är sju år, och är en mycket pigg och "hoppig" hund, 15 kg.
Min 12-åring (20 kg) opererades för korsbandet när hon var 6 år, typen av operation där hon har skruvar och tråd i leden. Jag fick som direktiv från veterinären att, efter rehabtiden, undvika de mest slitsamma sakerna. Eller, kanske de mest plötsligt intensiva sakerna är mer korrekt? Jag slutade då att köra agility med henne, och liknande.

Sen fick hon cancer (malignt lymfom) när hon var 8 år, och förväntades inte leva mer än 1-2 år om cellgifterna tog som de skulle. Så då, när jag antog att hon ändå skulle dö av cancer innan korsbandsskadan blev problematisk, tog jag bort alla restriktioner för henne - hon fick göra det som hon tyckte var kul.

Hon har dock under alla åren (även restriktionsåren) fått springa fritt i trädgården och leka med de andra hundarna, och liknande.

Hon gjorde sin sista agilitytävling (klass I, bara för skojs skull) när hon var 10 år, och pensionerades för att hon började tycka det var jobbigt att hoppa så många höga hinder. Men hon tränar fortfarande ibland, men på lägre höjder, och kör apportering, springer med cykeln (kortare sträckor). Det är orken som tryter, att hon inte orkar gasa så länge nu mer (men hon gillar fortfarande att gasa, bara kortare sträckor), och att hon inte har samma styrka. Jag tycker fortfarande inte att jag märkt något kopplat till hennes skada.

Vår tik på nu 12,5 har opererat båda korsbanden med TPLO. Hon var 7 resp 10 vid operationerna. Har inte getts några restriktioner, men vi har pensionerat henne från agilityn, då det bara fanns ett racerläge 🫣 Vi har undvikit kast med boll/frisbee efter andra operationen, blir ju mycket tvära inbromsningar av det. Men gå, cykla, leka gör hon. Börjar märka en viss svaghet när hon ska hoppa upp nånstans, som att hon är osäker på om hon klara det. Hoppar dock fortfarande upp både i bil, säng, soffa mm.

Om hunden gjort en TPLO kan den leva som vanligt efter rehabtiden.

Min kelpie opererades med TPLO och tävlade spår på elitnivå efter det + tränade sök utan restriktioner. Han förstod inte konceptet lagom utan körde alltid allting på max. Jag tog bort honom i höstas när han var 15,5 år pga lite allmän skruttighet, innan dess var han aldrig halt eller stel och fick bara smärtstillande sista två månaderna.

Jag hade en chowtik som opererades med TTA-metoden för trasigt korsband. Hon friskförklarades efter tre månader och fick då leva precis som vanligt. Hennes rehab bestod av det promenadschema jag fick efter operationen och hon var så välmusklad vid återbesöket att veterinären måste läsa i journalen om vilket ben som var opererat.
Ett halvår efter operationen ställde jag ut henne och i kritiken kunde man läsa om hennes fria rörelser.
Hon var två år när hon opererades och levde tills hon var drygt åtta år och under de åren så hade hon aldrig några problem alls med sina knän.

Min beauceronhane (38 kg) som snart fyller 13 opererades med TPLO när han var runt 4 år. Förutom att vi fick plocka bort metallbeslagen efter ett halvår pga ständiga infektioner runt skruvarna så har han inte haft minsta problem av sitt knä efter det. Går på Librela sedan 4 år tillbaka, utan det hade han kanske känt av artros men själva knäet har som sagt inte gett honom några problem efter att det hade läkt.

Tack för alla svar, det låter ju hoppfullt! Kanske bör jag vara försiktig med häftiga rörelser - men det är ju lättare sagt än gjort när man har en väldigt pigg hund som gillar "explosiva" rörelser och gör dem helt utan min medverkan...

Tack för alla svar, det låter ju hoppfullt! Kanske bör jag vara försiktig med häftiga rörelser - men det är ju lättare sagt än gjort när man har en väldigt pigg hund som gillar "explosiva" rörelser och gör dem helt utan min medverkan...
Rehabiliteringen är lång och jag rekommenderar vattentrask för muskeluppbyggnad. Men med TPLO finns inga restriktioner kring häftiga rörelser. Jag är generellt mer medveten om att man inte tar en kall hund från bilen och kör hårt, och mina hundar ägnar lite tid varje vecka år att gå i högt gräs eller annat underlag som främjar höga benlyft. Men Rio fick leva sitt liv fullt ut. Jag hade tagit bort honom annars, han hade aldrig varit lycklig med begränsningar. Hans personlighet var fullt ös medvetslös
FB_IMG_1774350560348.webp

Liknande trådar

• LTV Någon här med erfarenhet av det?
  • Hjälp med fundering
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Diskbråck på ett och ett halvåring - framtidsutsikter?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka