Bukefalos 28 år!

Korsbandsförlamning

MissourisTopsanna

Trådstartare
Har funderingar kring detta. Någon med erfarenhet om det? Fick höra att det är vanligt hos BC pga av deras rörelsemönster? Någon som vet mer eller kan hänvisa till något. Anledning till att jag frågar var att min hunds pappa 8år fick tas bort nyligen pga av korsbandsförlamning. Min utbildning har hittills bara gett mig så långt att jag kan dissekera korsband och vet hur det sitter och ser ut. Men det hjälper mig ju inte så mycket mer än så haha :) Kan det finnas någon ärftlig faktor, eller endast yttre påverkan?
 
Jag tror du menar korsbandsruptur och det är inte vanligt på BC (alla hundar kan drabbas men det är mycket vanligare inom vissa raser och BC är inte en av dom).

På hästsidan finns det något som kallas korsförlamning ibland men det har inget med knät och korsbanden att göra.
 
haha ja. jag hade aldrig hört förr att det skulle vara vanligt för bcn. Veterinären sa korsbandsförlamning. Inte korsbandsruptur...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 045
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 263
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 187
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp