Kort martingal

Sv: Kort martingal

HTML:
Penny_Lane: Eftersom du tydligen har tillgång till Ankarcronas bok...så står det där att man inte ska ge sej på sådana saker som man inte klarar av utan att man istället ska ta och rida mer dresserande arbete...för då behövs det inga hjälpmedel....
Dessutom står det...Tyglarna får ALDRIG verka STRAFFANDE...Känner hästen ett hårt dragande eller ryckande tag i munnen, svarar hästen med att själv dra i motsatt riktining och försöker kanske också att skena ifrån obehaget....slut på citaten....

George Morris skriver i sina böcker att: En effektiv användning av artifficiella hjälper kräver erfarenhet och, framför allt, återhållsamhet och sunt förnuft...och har inget att göra på nybörjar- och medelnivå....slut på citat...

Ja du får tycka vad du vill. Min häst kom till Sverige och hade blivt bra påpucklad. Han vart testad av flertalet "duktiga" ryttare i Sverige och alla flöög av. Den enda som hittil suttit kvar på honom ett längre pass är jag. Från att ha varit 7 år och otävlad har han debuterat 130 hoppning i år. De tycker jag iaf är helt okey.
Jag rycker inte honom i munnen eller "straffar" honom med tyglen de finns absolut ingen anledning. Han går heller aldrig med skapare bett än tredelat vilket är det enda han kan ha du gommen är sjukt platt och munnen liten (har fått det rekomenderat)
Han reagerar negativt på arbete som gjorts innan jag fått honom av tyska beridare som är och förblir fan så mkt bättre än mej. Hade du sett hästen när jag fick honom eller ännu bättre när han anföll folk på marken o gärna under ryttare och nu tror jag nog att du knipit käft. har aldrig utgett mej för att vara en fantastisk ryttare därför behöver jag ibland hjälpmedel.
Jag rider aldrig med spö, aldrig med sporrar jag använder martingal på alla mina hästar i hoppningen inte under markarbete. Det skarpaste bettet jag har är ett tredelat gummibett(happymouth).

Att jag väljer att rida med en förkortad martingal är för att hjälpa mion häst som är köpt för tävling och som utbildas för högre klasser. Flera gånger när vi tävlat har han i anridningen mot hindrena slagit upp huvudet så högt att han inte sett hindret och fått stopp kracshat eller rivit. Det är inte utbildande för honom och gör honom mer stressad. Att ha en kort martingal är inte att straffa honom. Man känner när tyglen tar emot o sänker sitt huvud. Då vet han vad som gäller. Jag säger inta att alla hästar är sådana men en tysk häst som ridits in med graman kan enligt importören bli sånna. Han kan gå med en helt lös graman o arbeta i form (OBS gramanen hänger) men gå med huvudet i vädret trots jag rider på samma sätt utan graman.

Jag rider på mitt sätt o du på ditt.. låt oss se vem som kommer längst... :smirk:

Tyvärr är han inte den förstahäst/ponny jag träffat på som blivit behandlad på detta vis...

Mitten på 80-talet hade jag förmånen att få jobba och lära mej en massa olika saker om hästar..både av svenska och utländska duktiga tränare....

Men det vanligaste som gjordes när det kom ryttare som inte hade kontroll över sina hästar/ponnyer var att alla hade mycket kort martingal....
Inom ett par månader efter att martingalen tagits bort helt och hållet och nosgrimman släppt några hål, så såg man vilka som gjort sin hemläxa och vilka som struntat i den...

Av alla dessa hästar var det bara 2 fullblod som fick fortsätta gå med LÅÅÅNG martingal, och det var för att ryttaren skulle slippa få näsan knäckt.....
Bägge dessa fullblod blev tyvärr avlivade inom några år...benbrott på bägge...orsakade i hagen...

Så av alla dom 5-600 hästar som jag träffade på under dessa år var det alltså BARA 2 som behövde martingal....
Resten behövde bättre ryttare och mer dressyrträning.....

Så länge du har en martingal med lösa ringar får du ha den precis hur kort du vill och tillsammans med hur många tyglar du vill...
Alltså, du kan ha en ponnymartingal inspänd så mycket det går..även om det är ett halvblod på 170 cm....som exempel...

Det är tillåtet. De va de första jag frågade.

Däremot får man inte binda fast martingalen i tex bettet eller nosgrimman. Eller ja man får men inte inne på banan..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 836
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 644
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka