Bukefalos 28 år!

Kort svans, vad gör man?

A

Anna981

Min häst har så kort svans, den räcker knappt till hasen. Det måste vara extremt plågsamt på sommaren då hon inte kan vifta bort flugorna. Hon blir alldeles sönderbiten kring juvret och slår sig själv med hovarna på insidan av bakbenen för att få bort irriterande insekter.
Vad gör man?
Har hört talas om att det finns lössvansar att köpa, vet nån var man kan få tag i en sådan?
Har nån något bra tips på hur man på bästa sätt fäster plastband, läderremmar eller liknade i svansen?
 
lössvansar, låter roligt :D

Jag hade själv en gång en häst som hade kliat sönder hela sin svans och hade inget att vifta flugor med,
jag flätade in skinn remsor/snören i den lilla befintliga svansen som var kvar, det vart riktigt bra och snyggt.. (är man modig kanske man vågar flätta in lite färjade remsor, måste bli tufft) behövde bara ibland "snöra" om någon som lossnade...
så allvarligt, TESTA...
 
Hon blir alldeles sönderbiten kring juvret och slår sig själv med hovarna på insidan av bakbenen för att få bort irriterande insekter.

Min häst blir också uppäten vid juvret och står och sparkar med bakbenen, fastän hon har normallång svans. Menar bara att hon förmodligen hade haft samma problem även om hon hade haft lång svans. Men, tycker du att det verkar som att hon lider mer än andra så försök hitta en sån där lössvans och se om det blir bättre. Eller så kan du ju gå in på andra trådar om hemmagjorda insektsmedel och själv röra ihop nåt som du kan stryka på henne för att lindra besvären. Vet tyvärr inte var du kan hitta någon lössvans.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 851
Senast: fejko
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 208
Senast: tara
·
Hästvård Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och...
2
Svar
23
· Visningar
2 910
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 619
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp