Korthårig Helig Birma!

Miiip

Trådstartare
Hej!
Jag har en katta hemma som är av rasen Helig Birma. Men hon är korthårig. Eller inte korthårig, hon har långt hår men det är inte så "fluffigt" som Birmor brukar ha. Dessutom är hon crémemaskad...och inte blå eller brunmaskad.

Någon som kan mycket om birmakatter och vet om det är vanligt att håret är så här? Jag har inte sett en enda annan birma som ser ut som våran.

(Hon är inte registrerad som helig birma eftersom jag inte är intresserade av att ställa ut henne)
 
Tja, visst kan en del semilånghåriga katter få lite kortare päls än genomsnittet, men helt korthåriga kan de aldrig bli om de är renrasiga.
hur gammal är katten? Är den kastrerad? Har du ingen bild?

Crememaskad är en rel vanligt färg hos birma.
 
Birmor är inte alltid jättefluffiga.
Men varför är hon inte registrerad? Det får mig att tro att det kan finnas annat än birma bakom, uppfödare är ju skyldiga att registrera sina ungar, oavsett om de ska användas till avel/utstälning eller inte.
 
Det är inte så jättetroligt att en korsning skulle bli crememaskad och med vita tassar. Så jag tror nog det kan handla om en oreggad birma. Någon som lånade sin kopis birmahane kanske, och sålda ungarna utan att regga dom för att komma undan registreringsavgiften och ändå tjäna en hacka...

Min birmahona var oreggad när jag köpte henne (omplacering), men det berodde på att hon hade svansknick, och för att få regga en sådan och sätta avelsförbud på (som uppfödaren ville) så var man ju tvungen att ha vet-intyg på svansknicken. Det hade den nya ägaren inte "orkat" göra, så då hade det inte blivit någon stamtavla.
Jag vet dock inte varför uppfödare själv inte gjorde det innan hon sålde henne, men när jag fick henne så tog jag henne till vet och fick intyget, som jag skickade till uppfödaren. Så då blev hon reggad och jag fick stamtavlan hemskickad.
 
Det är inte så jättetroligt att en korsning skulle bli crememaskad och med vita tassar. Så jag tror nog det kan handla om en oreggad birma. Någon som lånade sin kopis birmahane kanske, och sålda ungarna utan att regga dom för att komma undan registreringsavgiften och ändå tjäna en hacka...

Min birmahona var oreggad när jag köpte henne (omplacering), men det berodde på att hon hade svansknick, och för att få regga en sådan och sätta avelsförbud på (som uppfödaren ville) så var man ju tvungen att ha vet-intyg på svansknicken. Det hade den nya ägaren inte "orkat" göra, så då hade det inte blivit någon stamtavla.
Jag vet dock inte varför uppfödare själv inte gjorde det innan hon sålde henne, men när jag fick henne så tog jag henne till vet och fick intyget, som jag skickade till uppfödaren. Så då blev hon reggad och jag fick stamtavlan hemskickad.

Men hur hade uppfödaren tänkt göra med de andra katterna från samma kull då? Man får ju inte undanhålla några kattungar vid registreringen. Hade denne tänkt strunta i det och undanhålla din katt?

Bra gjort av dig iaf att fixa intyget och få katten reggad.

Trist bara att sådana uppfödare finns, sådana som inte följer reglerna (om uppfödaren då var reggad hos SVERAK).
 
Hon hade bara en kullsyster, och hon hade då inte heller blivit reggad, pga uppfödaren väntade på att nya ägaren skulle fixa intyget.
Som sagt, varför uppfödaren inte fixade intyget själv vet jag inte, det kanske fanns någon anledning. Hon kanske inte visste att hon var tvungen att ha intyg för att få sätta avelsfrbud innan det var för sent? För hon hade ju bara kunnat strunta i att sätta avelsförbud och reggat henne som vanligt, finns ingen bestämmelse som sägar att man måste göra så. Så det visar ju på lite ansvar i alla fall, att hon inte ville att man skulle avla vidare på henne.

Hon skulle ju använda systern till avel och utställning vad jag förstod, men var förhindrad att göra det.

Hon var inte någon reggad uppfödare, utan en privatperson med en birmahona som hon hade parat med. Men jag vet inte om hon hade tänkt skaffa stamnamn iom att hon tänkte behålla kullsystern och avla på. Jag är inte så insatt i birmaavlen, så jag vet inte om hon är reggad nu eller ej.
 
Låter som att hon eventuellt hade lite dålig koll, men man lär så länge man lever och oftast lär man sig av sina misstag.
 
Ja, jag misstänker att det kunde vara nåt sånt. Hon var väldigt trevlig när jag pratade med henne sedan, skickade köpekontrakt så att det såg ut som att jag köpt Isis direkt av henne. :D
Och skickade bilder på Isis mamma och när hon och hennes syster var liten. :)
 
Så dom kan bli lite "korthårigare"? Och inte ha den fluffiga pälsen?
Hon är inte helt korthårig dock, utan det ser bara så ut, men tar man i håret så är det ganska långt ändå, fast det ligger.
Kattan är 6 år. Hon är kastrerad. Kan försöka skaffa fram en bild.

Är det vanlig färg? Uppfödaren sa att den var väldans ovanlig och inte "accepterad" inom rasen.
 
Hon är inte registrerad eftersom vi redan innan vi köpte henne bestämt oss för att vi inte skulel ställa ut henne och endast ha henne som "hemmakatt". Då tyckte vi, för att vara hyggliga mot uppfödaren, att hon inte behövde lägga ut pengar på att registrera henne.
Hon är efter en sköldpadds-maskad helig birma och undan en blå-maskad. Har själv sett både han och honkatten.
Uppfödaren har enbart en hane och tre honor av samma ras. Så det kan omöjligt ha blivit någon annan ras.
 
Hon har precis som du sa, vita tassar och är tecknad som en birma i övrigt. Hon har inte några som helst "skönhetsfel", förutom att hon är skelögd :smirk:

Hon har som jag sa ovan egen hane. Men vi tyckte inte att hon behövde registrera henne eftersom vi inte skulle ha henne till annat än "hemmamisse". Vi fick henne billigare också just pga det att hon inte behövde registrera henne innan vi köpte henne.
 
Ja, en del får lite kortare päls, men det är ju inte direkt önskvärt. Om hon dessutom är kastrerad och såpass gammal så borde hon ha längre och fluffigare päls (kastrater brukar få kraftigare pälsväxt), men såklart finns det individuella variationer.

Crememaskat är en helt godkänd färg på birma, men jag kan ju inte svära på att den var det för sex år sedan när ni köpte katten.
Färgen är väl inte den vanligaste, men den är inte ovanligare än tex sköldpadd eller tabby. Jag har själv en brunsköldpaddsmaskad birmatjej.
 
Jag förstår att det inte är önskvärt. Dom "ska" ju inte se ut så egentligen. Så det förstår jag.
Hon har alltid haft sådan päls.
Och hon kastrerades inte förrän hon var 2 år.
Innan dess fick hon en kull kattungar. Pappan till ungarna var brittisk korthår. Den ena "ungen" har vi kvar. Och det verkar som om hon har fått Mysans päls + en massa mer :love:
Så du menar att pälsen skulle ha kunnat börja växa efter det att hon kastrerades?
 
Nä, då är det ju rätt lugnt att veta vilka föräldrarna är, men jag ifrågasätter ändå att katten inte är reggad, som loveponies sa, det är ett stadgebrott att undanhålla en katt från registrering...
Det gör ju inte katten sämre på något vis, men konstigt gjort av uppfödaren.
 
Jo, många kastrater brukar få en betydligt fluffigare päls! Min egen birma fick mkt bättre päls efter kastraktionen, den blev tjockare och hon fick ordentlig krage.
Men alla får det inte förstås.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 052
Senast: Bison
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp