Kortisonet biter inte...

Det kommer jag faktiskt inte alls ihåg.
Första gången jag var där var 1991, och jag sålde denna häst 1994, så det var helt klart några år sedan.
Kan ju kolla i mina gamla papper om jag möjligvis har kvar några klinikuppgifter sen den tiden.
/Tillis
 
Det var ju ett tag sen. Men jag känner forvarande inte till några andra behandlingar är miljöåtgårder (viktigast), inflammationsdämpande (cortison, effektivast för att dämpa symptomen på kort sikt), bronkvidgande (ffa ventipulmin, oftast inte särskilt effektivt) eller slemlösande (bisolvon el acetylcystein) kan vara ett bra komplement på lite sikt..
PL
 
Min pålle har gick på kortison från och till i några veckor, men sen så la veterinären in en jättedunder dos som sista chans(fick 40 tabletter dagligen första tiden, trappade ner allteftersom) som han gick på i ca 8 månader.

Det plus ändrad livsstil har fått honom symptomfri, dock kan
veterinären inte säga om det beror på kortisonet eller den ändrade livsstilen. Jag ger även vitlök, alger. Min kuse är dock stallad som vanligt och går på vanligt hö som blöts rejält som allt kraftfoder åxå.

Lycka till!!!
 
kan uppdatera lite.

på torsdag åker hon till helsingborg. Ska som nån anna skrivit att de varit med om stå där i 10 dagar. De verkade trots allt rätt så possitiva till hennes situation så lite hopp har man ju fått tillbaks. :D HOPPAS HOPPAS HOPPAS verkligen att hon blir bra igen.

Men alla talar så gott om helsingborg så det ska nog lösa sig. Hoppas bara de är snälla mot henne. Hon är trots allt lite speciell mot männiksor hon inte känner. fast det är ju bargateller. De är proffs om kommer nog ta väl hand om min lilla ögonsten. Jag berättar sen hur det gick om någon är intresserad utav fortsättningen. TACK för alla råd!!!!

Isabelle och CanCan
 
Lycka till!
Och som sagt, vill höra resultatet.. Vad de gjorde som ingen "annan" verkar göra eller veta om ;) inom branchen..

MVH/
 
Vad står hästen på? Vi har en hostare, som nu är frisk. En bekant på besök, som är veterinäre, sa att det är vanligt att hostare inte är allergiska mot hö/damm utan av spånen. Även om man köper aldrig så dammfritt spån så skulle det enligt henne finnas något i träspån som gav hosta och allergi.

Vi bytte till torv (och till hösilage) och sedan dess har hästen inte alls haft några problem.
 
Hon äter hösilage och står på spån. Men hon har stått på sågspån i hela sitt liv innan. Problemet ligger inte där utan i bronkiten som hon har fått diagnos på.

jag uppskattar att folk försöker ge mig råd och tips. men jag GARANTERAR att det inte är något i hennes omgivning som jag kan ändra på. Hon står i utebox, äter hösilage, äter alger, äter vitlök. Går för tillfället på cortison och sulfa. mm mmsom jag redan rabblat upp.

Det jag hoppades få svar på via detta inlägg var veterinärtips. Medeciner och liknande. Och det har jag fått en hel del. Och nu ska hon dessutom åka iväg imorrn.

et kommer nog gå fint.
/Isa
 
Det verkar inte som om problemet ligger i stallmiljön, precis som du säger, men var inte för snabb på att dra dina slutsatser; Allergier och tex. ett tillfälligt dåligt spån kan vara bidragande orsaker till kronisk bronkit.

Jag står själv med en kronisk bronkit-häst som från att ha varit symtomfri en längre tid blivit dålig över en natt då det nya spånet varit sämre. Hon har även blivit sämre av pollen (många bronkithästar är från början/utvecklas till alllergiker, något du bara ser med ett pricktest).

Som jag inledde med så tror jag inte att det är större problem med miljön; men att hästen stått på sågspån hela sitt liv är tyvärr inga garantier för att den kommer att kunna göra det resten av livet också.

Lycka till. Håll oss uppdaterade! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 233
Senast: IngelaH
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 169
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp