KoskrÄck!!

Tussilago

Trådstartare
Min unghäst på 1 år och 9 månader är livrädd för kor!
Hur tränar man bort det?
Hon spande in dem på 300 meters håll o sen blev hon inte samma häst igen. Gick så långt att vi hade ca 100 m kvar o hon svassade runt, steppade, "trumpetfrustade", ja allmänt smått hysterisk. Så nu vill jag veta hur ni hade tränat bort detta.. Har ett par förslag själv, typ o köpa en kalv o tvinga henne o gå med *ler*. Nej, men vill gärna höra hur ni gjort, hur lång tid det tog, och hur "bra" hästen tillslut blev..

Sv: KoskrÄck!!

Min häst var kort sagt helt livrädd för kor, bara lukten av dem på långt avstånd gjorde han helt crazy i bollen.
Jag gjorde då så att jag ställde han tillsammans med de andra hästarna i en hage som gick kant-i-kant med kohagen.
Han sprang som 17 den första dagen, men lugnade ner sig sen. Vet du vad jag fick se en dag? Han stog med mulen intill en ko, som slickade honom på munnen. :bow: Tyvärr hade jag ingen kamera, men det var helt fantastiskt. :D Nu kan jag rida förbi kor och han rör inte en fena. Eftersom jag håller på med westernridning så är det ett plus i kanten att han inte längre är rädd för arbetsmatrialet. :)

Det du kan göra är att träna NH - övningar så att din häst får förtroende för dig, och litar på dig. Så att han känner sig trygg med dig när ni går förbi kor.

LYCKA TILL! (och tänk på att kor har huggtänder och sprutar eld, ibland)

Det finns BARA ett sätt: Den ska konfronteras med kor så ofta o mycket som det går.

Bill-men med konfronteras hoppas jag att du menar att de får se kossor ofta.. inte att man tvingar dem till att gå så nära de bara kan utan att krypa ur skinnet..

333 skrev:
Bill-men med konfronteras hoppas jag att du menar att de får se kossor ofta.. inte att man tvingar dem till att gå så nära de bara kan utan att krypa ur skinnet..
Att den får se en ko löser inte problemet! Om du undviker kor så kommer hästen alltid att vara rädd för kor! Den har ju ingen chans att upptäcka att kor inte kommer att äta upp den! Dessutom är du rädd för vad som kommer att hända den dagen hästen verkligen träffar kor. Läste en artikel i Western Horseman hur en häst ( blivande boskapshäst med koskräck) botades. Den stängdes in i en roundpen tillsammans med en ko på morgonen, och på kvällen plockade man ut en ko + en häst utan koskräck. Ibland måste man "ut på kanten" med en häst för att den ska upptäcka att den inte kommer att dö, att " det är lugnt". Man kan aldrig undvika ett problem om man vill att hästen ska kunna hantera problemet, och ibland sitter problemet mest i hästägarens huvud, man är för feg att tackla verkligheten.

Min unghäst (4 år) har varje sommar sedan han var ett gått på bete med kor inom synhåll, däremot ingen närkontakt. Igår red vi förbi kalvar i hagen, de var en bit bort och han tittade lite på dem men inte mer än så. Idag red vi förbi igen, och då RÖRDE kalvarna på sig och STOD vi staketet, alldeles fullkomligt skräckinjagande.... Han tittade på dem, skuttade ut lite på åkern men det gick bra till slut. Sen red vi förbi igen på väg hem, då stod kalvarna längre bort så han tittade på dem men inga dumheter. Blev lite rädd bara när en av dem råmade:smirk: . Så jag tror din häst vänjer sig, försök gå förbi då och då så han/hon får se att de inte är så farliga. Jag har ju inget mål att kunna rida omkring BLAND korna med min häst, så att släppa ihop honom med kor känns ju lite överflödigt. Däremot är det ju bekvämt om det går att rida förbi utan problem!

Som Rebeccah skrev, träna NH. Har du möjlighet låt den också gå i en hage nära kor, då lär den sig att på ett naturligt sett inte vara rädd.

Att tvinga den nära kor är inte sjyst och skapar inte förtroende.

Jag har en ladugård som jag måste gå förbi när jag ska rida o köra en viss väg, vi går då på bilvägen o ladugården ligger precis efter vägen, min häst tycker verkligen inte om lukten därifrån så han vägrade sätta sin fot på ladugårdsplanen, kunde vara bra o släppa förbi bussar osv genom att bara ta ett kliv åt sidan. Men nej, hästen vägrade o slängde sej ut mitt framför en buss som fick tvärnita, det var typ bara 1 cm mellan buss o hästrumpa.

Jag blev självklart arg o tänkte att så här kan vi inte fortsätta, det är mitt annsvar att han inte fegar för kor.

Så jag frågade bonden om det var ok om jag kom med hästen så han fick hälsa på kossorna, o det var det.

Så några dagar senare knatade vi dit. Mjölkbilen var där o allt var super läskigt. Men med fickorna proppade av morotsbitar så fick han stå o fnysa, få en massa berömm o bonden o han som körde mjölkbilen kom o klappade. Sen gick vi till kalvarnas lösdrift, kalvarna var nyfikna o tryckte sej mot gallret o Fabbe var rädd, men vi bara stog där tills han lugnade sej, då tog vi några steg framåt o så höll vi på så till slut så upptäckte han att kalvarna hade mat så då började han plocka med den, sen nosade han på en kalv som nosade på honom oxå.

Bonden ville sen visa mej dom allra minsta kalvarna så jag gick in i ett kalvstall o fabbe följde med o tittade intressant på.

Så visst måste man "tvinga" dom att inse att det inte är farligt, dom måste få se kossor på nära håll o helst nosa på dom.

Med morötter blir allt kul.

Nikki o Fabian skrev:
Jag har en ladugård som jag måste gå förbi när jag ska rida o köra en viss väg, vi går då på bilvägen o ladugården ligger precis efter vägen, min häst tycker verkligen inte om lukten därifrån så han vägrade sätta sin fot på ladugårdsplanen, kunde vara bra o släppa förbi bussar osv genom att bara ta ett kliv åt sidan. Men nej, hästen vägrade o slängde sej ut mitt framför en buss som fick tvärnita, det var typ bara 1 cm mellan buss o hästrumpa.

Jag blev självklart arg o tänkte att så här kan vi inte fortsätta, det är mitt annsvar att han inte fegar för kor.

Så jag frågade bonden om det var ok om jag kom med hästen så han fick hälsa på kossorna, o det var det.

Så några dagar senare knatade vi dit. Mjölkbilen var där o allt var super läskigt. Men med fickorna proppade av morotsbitar så fick han stå o fnysa, få en massa berömm o bonden o han som körde mjölkbilen kom o klappade. Sen gick vi till kalvarnas lösdrift, kalvarna var nyfikna o tryckte sej mot gallret o Fabbe var rädd, men vi bara stog där tills han lugnade sej, då tog vi några steg framåt o så höll vi på så till slut så upptäckte han att kalvarna hade mat så då började han plocka med den, sen nosade han på en kalv som nosade på honom oxå.

Bonden ville sen visa mej dom allra minsta kalvarna så jag gick in i ett kalvstall o fabbe följde med o tittade intressant på.

Så visst måste man "tvinga" dom att inse att det inte är farligt, dom måste få se kossor på nära håll o helst nosa på dom.

Med morötter blir allt kul.
Alldeles korrekt slutsats: Man måste konfrontera hästen med det den tycker är farligt , och ända tills den själv inser att det inte är farligt, hur skulle den annars kunna lista ut det ? Men många hästägare har inte förstått det, och dom kommer alltid att ha rädda hästar, och kommer att ständigt fråga här: Vad ska jag ta mej till? :D

Jag ska försöka gå förbi på vägen utanför hagen varje dag, kruxet är att det går bilar där o det känns ju mindre kul när hon yr runt som en vildpanna *ler*. Förra sommaren kunde hon stå o beta vid staketet när korna var innan för men nu är det lika jobbigt som första gången hon såg en ko! Men jag ÄLSKAR kor så hon ska nog få lära sig.. Korädd körhäst är ju ingen hit direkt..

Tussilago skrev:
Jag ska försöka gå förbi på vägen utanför hagen varje dag, kruxet är att det går bilar där o det känns ju mindre kul när hon yr runt som en vildpanna *ler*. Förra sommaren kunde hon stå o beta vid staketet när korna var innan för men nu är det lika jobbigt som första gången hon såg en ko! Men jag ÄLSKAR kor så hon ska nog få lära sig.. Korädd körhäst är ju ingen hit direkt..
Jag tycker det är säkrare att sitta på hästen än att stå på marken o hålla i den, så vore det min häst då satt jag upp när jag ska koträna den.

Jag har exakt samma problem. Min häst är 4 år och fullkomligt livrädd för både kor och får. Han blir en helt annan häst, blir stirrig på hundrameters avstånd och när vi kommer närmare tvärstannar han och ställer sig och frustar och är livrädd, jag känner hur hans puls ökar.

För nån vecka sen kom jag ut ur en skog och där var det ne hage med massa får, han vände om och sprang rakt ut på en trafikerad väg. Inte så käckt...

Jag har pratat med några om detta. Vissa säger att det går över om man baragår förbi, men grejen är den att det är stört omöjligt att komma förbi. Jag hoppade av en gång och skulle pröva att leda hästen, men det gick absolut inte, han försökte hoppa över till andra sidan åkern.

Sen har jag hört att man inte ska tvinga hästen, man ska istället ta en omväg och inte göra ett för stort problem av det. Men det är inte så lätt, för nu är det i stort ett kor och får överalt så nu måste jag ta itu med problemet en gång för alla... har funderat på att fråga en bonde om jag kan få släppa hästen i en hage så han ser kor när han betar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra ärligt talat, för övrigt är han världens mysigaste häst och jag tycker att han har ett bra förtroende för mig.

På vilket sätt skulle det hjälpa med NH-träning, att han ska lita på mig ännu mer och våga gå förbi korna? Just i detta fallet vet jag inte om det skulle funka :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Att ta den där omvägen är ju ett enkelt sätt att slippa problemet, men det löser det inte! Rid förbi så ofta som möjligt och gör ingen affär av det. Hästen kan INTE komma över sin skräck om du undviker problemet, utan du kommer att ha en rädd häst. Stanna o låt den begrunda det farliga, sitt lugnt o låt den klura ut hur det förhåller sej

Min häst är ju bara knappt två år så att sitta upp är ju inte att tänka på.I förrgår skulle vi gå o kika på korna, när de kom närmare började hon springa runt mig. Hon sprang i ca 40 min i en volt runt mig, det rann skum från bakbenen ända ner till hasorna, lätt stressad med andra ord. Ska jag utsätta henne för det varja dag, och hoppas hon lugnar sig? Tror snart jag köper en kalv hon får gå med.. Jättesvårt problem det här.. Jag kan omöjligen få henne att ställa sig o lungt o titta på dem.. Skulle jag stänga in henne i en hage med dem så skulle hon lätt dra rakt igenom staketet. Hon har gjort det förr av mindre läskiga saker.. Annars är det en bra ide! Det hela underlättas ju inte av att det är nyfikna ungdjur vi har att göra med.*ler*

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har... 2
Svar
24
· Visningar
2 639
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Min whippet kille på snart 2 år är inte en kul hund längre :cautious: För att dra allt lite snabbt. I november fick vi avliva vår...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: MsOldie
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid... 2
Svar
34
· Visningar
5 200
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vilken färg?

Hund, Katt, Andra Djur