Kostnad för en sommarhäst?

A

AnnaLotberg

Funderar på att skaffa en sommarhäst nu till sommaren. Då det är första gången för mig tar jag tacksamt emot tips och även svar på några frågor!

Jag har en stallplats fixad redan, så det problemet är ur världen. Men hur mycket kostar det att ha hästen i överlag? Alltså - foder, hö, hovslagare, diverse annat. Och hur mycket foder behöver en häst när den går ute hela dagarna?

Hur mycket sliter hästen på skorna sommartid?
 
Sv: Kostnad för en sommarhäst?

Foderkostnad är omöjligt att säga, det beror på hästen, hur länge den går ute och betet, från 0kr och uppåt. Du får nog räkna med att sko runt var 6:e vecka, hör med ägaren, det varierar en del både beroende på sko, slitage/underlag och hur hovarna växer
 
Sv: Kostnad för en sommarhäst?

Glöm inte försäkring, och pengar till självrisk. Blir hästen skadad kan det gå pengar snabbt, och även ett litet sår kan kosta i mediciner och bandage.
 
Sv: Kostnad för en sommarhäst?

Om/vad hästen behöver, förutom bete, beror på hästen och betet. Det är svårt att säga något om det utan att veta mer. Kostnaden för ev tillskottsfoder beror ju även på vad som ingår i stallplatsen/betet.

Räkna med att sko var 6-8:e vecka.

Viss "utrustning" kan behövas tex extra schabrak, sjukvårdsgrejjer och insektsmedel.

Försäkring är något man absolut ska se till att hästen har och avtala noga med hästägaren vad som gäller. Samt se till att ha pengar till självrisk osv.

Det största problemet brukar vara att hitta en sommarhäst som är lämplig och inte kostar massor att hyra.

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 146
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 121
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 004
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp