Bukefalos 28 år!

Kostnad för stuteri

Solrosen

Trådstartare
Hej jag drömmer om att ha ett stuteri när jag blir rik nog :p och då undrar jag ifall någon vet hur mycket det kostar ungefär varje månad att driva ett stall med inackordering och stuteri. Allt som allt ungefär 30 platser varav 20 är inackordering.:banana::bump:

OBS!!
Jag vill bara ha UTGIFTER.
 
Det beror nog i första hand på var i landet du är.
Att köpa en gård med plats för 30 hästar varierar otroligt mycket.
Vad grovfodret kostar varierar också mycket beroende på var i landet du bor eller om du producerar själv
 
Förutom det som cirkus skrivit innan så beror det också på vilken/vilka raser som du tänker dig att föda upp i ditt stuteri.
 
Tja, beroende på hur mycket mark, underhåll av byggnader, hagar, banor och vad du kan producera själv, inköp av maskiner, drivmedel och räntor på lån, hovslagare, veterinärer, utrustning, utbildning i egen regi eller beridare så typ 100' per månad eller mer?
 
Fast hur mycket tid som går åt beror väl på massa saker. Jag sköter ungefär 20 häst på 20%.

Nä det är kanske inte riktigt sant, för det blir ju en del heldagar med t ex stängsling. Säg 30%.
 
Min mall är framtagen av SLU i ett projekt och berör hästar som står på individuella boxar. Sedan tycker jag dina siffror är väldigt, väldigt låga ändå - men visst finns det mycket effektiva och investeringstunga modeller för att driva stall.
 
Vi har inte investerat mycket men det fanns användbara byggnader på gården. Och så är vi väl ganska händiga :-).
 
Fast då känns det otroligt - den lilla mängden arbete skulle kräva enorma investeringar i maskiner, lättmockade byggnader och maskinell utfodring typ Active Stable. För mig känns det i alla fall otroligt som har sådär 15 hästar i lösdrift och på det går det åt kanske 50-75% av en heltid i veckan. Och sedan får man lägga till själva träningen, turerna och annat som måste göras. Bara att mocka hagar, foderstationer och ligghallar tar säkert 10-15 timmar/vecka under allt utom absoluta sommaren.
 
Jag kan hålla med om att det låter väldigt lite. På den tiden jag jobbade som hästskötare (vitt) så var reglerna att om man skulle sköta hästen fullt ut inkl. träning så gick det en heltidsanställd på fem hästar. Var det unghästar eller avelsston d v s hästar som inte jobbades var det åtta per anställd som var en att räkna som heltid (40 timmar/vecka)
 
Ja, det kan verkligen stämma. De flesta på lösdrift. Utfodring med traktor. Bara ston och unghästar såklart, ingen träning etc.

Alltså, jag jobbar heltid vid sidan om mina hästar. Så jag har rätt bra koll på vilken tid jag lägger ner.
 
Jag tänker mer på att 20 % är 8 timmar/vecka. Det är lite mer än en timme om dagen, vilket det ju tar att starta traktorn och köra ut en bal, utan att ens titta till hästarna.
 
Nej, det tar inte en timme att köra ut en bal... det tar kanske 10 minuter. Och det görs inte varje dag.
 
Jag tycker att det här är otroligt intressant. Hur tror ni en lantbrukare kan ha kanske 100 dikor och bara en personal? Det finns MASSOR av tid att tjäna på rationalisering, utan att behöva lägga ner miljontals kronor.

Många smarta lösningar finns redan. Och hästar har inget inbyggt behov av att borstas varje dag t ex.
 
Absolut inte, men jag har svårt att se att det tar så pass lite tid som en timme/dag, att göra vad som krävs utslaget på en månad.
 
Fast jag har ca 20 hästar om man räknar in fölen, jobbar heltid på annat ställe, har merparten av hästarna på lösdrift, fodrar merparten endast med grovfoder i storbal som sätts ut med traktor och har djupströbädd. Jag räknar inte in ev hästar som tränas i tiden som jag och min man lägger ner på att sköta djur och anläggning. Trots det kommer jag mer än väl upp i mer än 20 - 30% av normal arbetstid bland djuren. Ja ska då tillägga att våra sedan kan gå på bete i snitt 5 månader om året också. Likväl utslaget på hela året blir det klart mer än 8 timmar i veckan vilket är 20% som bara jag lägger på hästarna och då plus det min man lägger ner. Skulle nog hellre vilja säga att en mer realistisk tid är 50% av en heltid om man slår ut det på hela året. Trots alla rationaliseringar som förenklar skötseln så ska ju varje häst ha sitt varje dag med visitation och översyn, anläggningen ska skötas och kontrolleras dagligen, foder ska hanteras både vid utfodring och "tillverkning". Sedan som ägare av anläggningen kommer ju en hel del pappersarbete till ovan på allt.
 
Men det är ju mindre än 10 timmar/vecka, kan det verkligen stämma?

Ja, det låter verkligen extremt. 20% är 8 timmar i veckan. Fördelat på 20 hästar så innebär det att varje häst får 24 minuter i veckan, eller 3,5 minuter om dagen. Om vi räknar med att de går på en lösdrift som aldrig mockas eller sköts, har automatiska vattenkoppar i lösdriften som inte rengörs, och livnär sig på en bal med grovfoder som körs in på tio minuter i veckan, så återstår ju fortfarande inte ens tillräcklig tid för att knappt ens visitera hästarna dagligen. Aldrig sjukvård, kraftfoder, hovskötsel. Det är väl knappt en laglig nivå på en sådan hästhållning?
 

Liknande trådar

Fordon Hej. Jag är en 14 åring som snart fyller 15 och funderar på att skaffa A-Traktor. Men jag har ju inte råd själv att betala alla...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
909
Senast: Bison
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 460
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp