Kostnad för utestall

Utestall med betongplatta. Tänker mig 4 boxar. Sen bygga nån typ av gång där man kan göra i ordning hästen, sko osv.
vad kan det kosta?
hur har ni som har såhär gjort med foder och förvaring av utrustning?
 
Vi har haft länga med utestall förr. Tre vanliga boxar och en fölbox. Foder förvarades i separat byggnad och sen hade vi sadel/selkammaren uppvärmt på vintern. Aldrig haft så friska hästar som då. Men de var redan ganska nybyggt när vi flyttade dit så kostnad ingen aning.
När vi slog upp vårat stall nu med separat loge kostade de cirkus 250 tusen ;- men då sågades eget virke till stallet från egen skog. Och sen byggdes de av min Pappa. Så visst går de att hålla ned kostnaderna men som sagt ibland undrar jag inte om de hade varit enklare att beställa ett färdigt stall och bara behövt gjuta plattan.
 
Utestall med betongplatta. Tänker mig 4 boxar. Sen bygga nån typ av gång där man kan göra i ordning hästen, sko osv.
vad kan det kosta?
hur har ni som har såhär gjort med foder och förvaring av utrustning?
Kolla Uteboxen. De har priser på sina stall. Även om ni bygger av lösvirke kommer det antagligen hamna på den summan + gjutning av platta (om ni ska ha det) och el + vatten.
 
Vi har ju typ utestall under tak i ladan/gamla maskinhallen. Fast boxarna används väldigt sparsamt så de går på lösdrift.
Vi har två boxar och en skötselspilta som mha att dra ut en vägg omvandlas till en box åt shettisen.
Allt är byggt av oss själva i etapper, inkl gjutningen.
Tyvärr har jag inte virkespris etc i huvudet men kan ta reda på i stora drag om du vill.
Men om du inte tänkt bygga allt från grunden själv är ju inte de priserna så intressanta...
Har foder och utrustning i en av gårdens andra byggnader som går att låsa osv. Man får ju däremot bära utrustningen tvärs över gårdsplan.
Hur har du tänkt med vatten till exempel? Kommer du ha det inom rimligt avstånd året runt?
Jag kör dunkar tvärs över gårdsplan med handkraft, men då har jag en shettis, en Isis och en stor fjord så det är hanterbara mängder. Har du större hästar och längre sträcka kan du räkna med att det blir lite motigt att få ut vatten vissa dagar. Om du inte har tex fyrhjuling då.
 
Jag hade min häst i ett typ stall som du skriver. Var 4 boxar på betongplatta. På ena sidan var en isolerad och uppvärmd sadelkammare och på andra sidan ett typ "garage" där uppbindningsplats och bra belysning fanns för typ hovslagare.
Men detta blev mer en avlastningsplats för redskap, foder, strö och användes aldrig som skötplats

Detta fungerade tyvärr inte i längden (för mig). Jag saknade verkligen en stallgång och att "komma in" efter en ridtur. Särskilt på vintern.

Jag har stått i oisolerade stall förut men aldrig ren utebox. Och aldrig igen skulle jag vilja det.
 
Måste finnas tillgång till att kunna värma upp en box vid sjukdom. Så bara utestall fungerar inte.
Det kan väl iofs göras på olika sätt?

Såhär skriver jordbruksverket:
Om du normalt håller dina hästar i grupp eller i spilta ska du ha möjlighet att ta hand om hästar som blir sjuka eller av annan anledning behöver särskild vård i ett närbeläget utrymme. Hästen ska där kunna hållas individuellt och lösgående. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet bör vara stort nog att hysa var 25:e häst.
Det står ju egentligen främst om lösdrift och gruppbox.. Står inget om att man måste kunna värma upp boxar.
 
Byggde ligghall i lösvirke, som går att göra om till stall.
25 kvm gödselstack, resten är takat med fyra väggar.

Förarbete och gjuten platta 90 m3, 165,000 kr inkl moms
Räknar på att hela bygget gick på cirka 250,000 kr.
 
Hur tolkar du utrymmet ska kunna värmas upp?
Jag vet inte, men i övrigt så står det mycket om kallstall vs varmstall i texten. Det här med att värma vid sjuka hästar står ju specifikt för grupphållning och hästar som hålls ute.

Man kan ju värma med värmelampor, fläkt osv i ett begränsat utrymme vid behov.
 
Jag vet inte, men i övrigt så står det mycket om kallstall vs varmstall i texten. Det här med att värma vid sjuka hästar står ju specifikt för grupphållning och hästar som hålls ute.

Man kan ju värma med värmelampor, fläkt osv i ett begränsat utrymme vid behov.
Jepp och därför går det inte med bara ett utestall. Du kan inte värma upp ett öppet stall med byggfläkt hur mycket du än försöker om det är 20 minus ute.
 
Jepp och därför går det inte med bara ett utestall. Du kan inte värma upp ett öppet stall med byggfläkt hur mycket du än försöker om det är 20 minus ute.
Där emot är det okej om man kan ta hästen till ett uppvärmningsbart utrymme inom rimlig tid. T ex. Ett stall eller liknande i närheten av ens egna stall.
 
Jepp och därför går det inte med bara ett utestall. Du kan inte värma upp ett öppet stall med byggfläkt hur mycket du än försöker om det är 20 minus ute.
En tanke bara ang detta. Alla stall jag stått i i princip har varit Kallstall. Har inte gått att värma upp om en häst blir sjuk.. någon som kan länka att man måste ha en uppvärmd plats för sjuka hästar?
enda jag hört och vet är att det måste finnas box att tillgå för lösdrifts hästar vid sjukdom.
 
En tanke bara ang detta. Alla stall jag stått i i princip har varit Kallstall. Har inte gått att värma upp om en häst blir sjuk.. någon som kan länka att man måste ha en uppvärmd plats för sjuka hästar?
enda jag hört och vet är att det måste finnas box att tillgå för lösdrifts hästar vid sjukdom.
Det står i jordbruksverkets text som bland annat citeras i inlägg 8 i den här tråden.
 
Det är rätt tråkigt att ge hästen kallt dropp. Blev tvungen till det vid en kolik för några år sedan, vi värmde mot droppåsen med värmefläkt (underdimensionerad tyvärr) och hästen blev rätt kraftigt nedkyld och huttrade en bra stund efteråt.
 
Vi har ett utestall i travmodell med 3 m bred stallgång och sex boxar (2 med fölboxmått), varav en box har isolerats och nyttjas som sadelkammare. Vi drog in vatten dit och har en varmvattenberedare.
Stallet byggdes 2008 och har gjuten platta. Totalt kostade det ca. 200" och vi har köpt separat bod för kraftfoder och öppnade silagebalar. Övrigt förvaras i andra uthus som fanns på gården, med undantag för silaget som står ute.
 
Jag har lösdrift. Har en box som är isolerad, även dörren. Den kan jag värma upp med grisalampor om jag behöver. Kostade inte många kronor att isolera.
 
Det är rätt tråkigt att ge hästen kallt dropp. Blev tvungen till det vid en kolik för några år sedan, vi värmde mot droppåsen med värmefläkt (underdimensionerad tyvärr) och hästen blev rätt kraftigt nedkyld och huttrade en bra stund efteråt.
Vi gav dropp i juni, var tvungen att värma droppet i varmvatten eftersom att det sällan är nära kroppsvärme i ett stall, även om det är uppvärmt eller varmt ute. Nu var det en fölunge så så klart extra känslig. Men det är ju viktigt att det är ett utrymme som inte är så kallt att droppet fryser på väg in i hästen.
 
Vi gav dropp i juni, var tvungen att värma droppet i varmvatten eftersom att det sällan är nära kroppsvärme i ett stall, även om det är uppvärmt eller varmt ute. Nu var det en fölunge så så klart extra känslig. Men det är ju viktigt att det är ett utrymme som inte är så kallt att droppet fryser på väg in i hästen.
Nä vårat stall var ju typ 5-10 plus men det räckte för att kyla ned en ponny på 370kg.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 148
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 390
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 760
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp