Kakel eller våtrumsmatta i nytt badrum

Jag har blivit väldigt inspirerad kring våtrumsmatta och målade väggar i badrum efter att ha tittat på danska säsongen av Husköp i blindo. De arkitekterna tycker att helkaklat ger ett väldigt institutionellt intryck och jag håller verkligen med! Om jag renoverar badrum i framtiden blir det absolut kombination kakel/matta eller kakel/målat.

Visa bifogad fil 131607
Jag tänkte ha målat först, men det skulle bli i stort sett lika dyrt som att sätta kakel så det fick bli matta i stället.
 
Nej man bör inte kakla på våtrumsmatta. Produkter som används kan lösa upp mattan. Man bör våtspärra hela badrummet. Golvbrunnar äldre än 10 år tror jag det var måste göras om vid renovering. Annars gäller inte försäkring.

Okej, det är den infon vi fått, att det går att kakla över den här mattan, till skillnad mot äldre varianter. Men vi har å andra sidan inte undersökt saken närmare eftersom vi är nöjda med mattan.
 
Någon som har tagit hänsyn till miljöaspekt? Försöker läsa på vad som är bäst, men landar i att allt är mer eller mindre dåligt. Plastmatta = fossilt och inte så miljövänligt, men samtidigt så för att fuktsäkra kakel/klinker så krävs det ofta sånt som ändå innehåller plast, ftalater och biocider… någon som tittat på detta och har mer input?
Inte fördjupat mig i det och det närmast lönlöst då man som konsument omöjligt kan överblicka alla miljöaspekter i alla olika produktionsled.

Men glöm inte bort halvkaklat som alternativ. Kommer renovera badrum nästa år och blir då halvkaklat med helkaklat i dusch. Har helkaklat idag, men det är så tråkigt och stelt. Vill tänka annorlunda när jag har chansen.
Halvkaklat ger en mjukare och mer ombonad känsla. Det blir mer ett rum som vilket annat, än just en plats för tvagning.
 
Nackdelen med matta är väl att den åldras fult? Skarvar missfärgas, fläckar efter mattor uppstår. Mitt badrum i huset är från 90-talet och materialet både slitet och missfärgat. I gästhuset som är byggt tio är senare är det kakel och det är fortfarande utan skavanker.
Jag tror det är rätt stor skillnad på vilka kemikalier som används i mattorna idag jämfört med 80-90-tal. Och att de inte missfärgas eller åldras på samma sätt.
 
Väcker liv i den här igen efter att ha haft snickare ute igen idag, har såklart inte hunnit få offerten än dock. Men hen förkastade totalt matta, sa att det inte blir billigare + fult och skulle förfula vårt fina hus 😂

Så nu vet jag inte, tycker det är så himla svårt. Vill helst inte lägga mer än nödvändigt på badrummet med tanke på att det kommer vara extra-badrum och vårt primära är på övervåningen och det kommer kosta 200-250 nånting att fixa. Och vi betalar alla renoveringar utan lån så vill hålla nere utgifterna på lilla badrummet.

Ni som renoverat 3-4 kvm, vad har det kostat? Dusch, tvättpelare, handfat och toalett är ju typ enda som ryms så blir inte många möbler iaf..
 
Väcker liv i den här igen efter att ha haft snickare ute igen idag, har såklart inte hunnit få offerten än dock. Men hen förkastade totalt matta, sa att det inte blir billigare + fult och skulle förfula vårt fina hus 😂

Så nu vet jag inte, tycker det är så himla svårt. Vill helst inte lägga mer än nödvändigt på badrummet med tanke på att det kommer vara extra-badrum och vårt primära är på övervåningen och det kommer kosta 200-250 nånting att fixa. Och vi betalar alla renoveringar utan lån så vill hålla nere utgifterna på lilla badrummet.

Ni som renoverat 3-4 kvm, vad har det kostat? Dusch, tvättpelare, handfat och toalett är ju typ enda som ryms så blir inte många möbler iaf..
Vad som är fint eller fult är ju högst subjektivt. Där är det ju er egen uppfattning som får styra, inte hantverkarens.
Men känns väl rimligt att ta in offerter så att ni kan jämföra kostnaderna på ett enkelt sätt.
 
Vad som är fint eller fult är ju högst subjektivt. Där är det ju er egen uppfattning som får styra, inte hantverkarens.
Men känns väl rimligt att ta in offerter så att ni kan jämföra kostnaderna på ett enkelt sätt.
Men jag tycker det är lite b med matta/tapet, det kan jag inte förneka. Och vi ska ju sälja inom några år så måste göra det som genererar mest värdehöjning. Då verkar plastmatta inte uppskattas om man ska generalisera.
 
Men jag tycker det är lite b med matta/tapet, det kan jag inte förneka. Och vi ska ju sälja inom några år så måste göra det som genererar mest värdehöjning. Då verkar plastmatta inte uppskattas om man ska generalisera.
Ah ja då fattar jag👍
Kostnaden lär väl variera något enormt beroende på vad man väljer för kakel osv.
 
Ni som renoverat 3-4 kvm, vad har det kostat? Dusch, tvättpelare, handfat och toalett är ju typ enda som ryms så blir inte många möbler iaf..
Vi ville göra ett pyttelitet badrum på 3-4 kvm och de vi tog offerter från ville ha mellan 240-280k efter rot-avdrag och vi skulle riva allt själva. Inte heller exklusiva ytskikt. I Stockholm kan sägas, men detta var innan inflationen tog fart (tror början av 2020). Galet dyrt tyckte vi!

Vi hade inte dusch sen innan och struntade i dusch, då är inte tätskiktet noga. Vi behöll ytskikten (halvkaklat) men målade och bytte toalettstol och snyggade till möblerna. Fick så mycket beröm av mäklaren sen när vi skulle sälja. Hon trodde allt var nytt.

Hade aldrig lönat sig att betala för nytt. Vi fick en jättefin värdehöjning så som vi gjorde, men utan nämnvärd kostnad. Inte ett alternativ för alla, men det bästa för oss.
 
Vi ville göra ett pyttelitet badrum på 3-4 kvm och de vi tog offerter från ville ha mellan 240-280k efter rot-avdrag och vi skulle riva allt själva. Inte heller exklusiva ytskikt. I Stockholm kan sägas, men detta var innan inflationen tog fart (tror början av 2020). Galet dyrt tyckte vi!

Vi hade inte dusch sen innan och struntade i dusch, då är inte tätskiktet noga. Vi behöll ytskikten (halvkaklat) men målade och bytte toalettstol och snyggade till möblerna. Fick så mycket beröm av mäklaren sen när vi skulle sälja. Hon trodde allt var nytt.

Hade aldrig lönat sig att betala för nytt. Vi fick en jättefin värdehöjning så som vi gjorde, men utan nämnvärd kostnad. Inte ett alternativ för alla, men det bästa för oss.
Oj det var sjuk summa. De offerter jag fått hittills är runt 120 för helkaklat och göra inget själv. Dock är inte själva möblerna inräknade heller inte kakel/klinkers men det kostar inte mycket för så liten yta. Möblerna bestämmer man ju lite själv. Ikea-dusch osv duger tänker jag.
 
Ah ja då fattar jag👍
Kostnaden lär väl variera något enormt beroende på vad man väljer för kakel osv.
Kakel/klinkers är den minsta utgiften, är så små ytor i och med 3 kvm och vi kommer köra helt vanlig kakel/klinkers. Inget som är trendigt nu osv. Men jag trodde faktiskt plastmatta var billigare men det hävdade hen att det inte var. Då känns det ovärt lägga in det om det inte är mycket billigare när det kommer göra att ev köpare rynkar på näsan 😅
 
Vi fick våtrumsmatta i vår totalrenoneverade hyreslägenhet som vi flyttade in i. Jag säger "aldrig mer kakel på toan". Toan är så mycket mer lättstädad med våtrumsmatta. Man ser knappt bårdkanten upptill.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240214_140727.jpg
    IMG_20240214_140727.jpg
    187,8 KB · Visningar: 180
Kakel/klinkers är den minsta utgiften, är så små ytor i och med 3 kvm och vi kommer köra helt vanlig kakel/klinkers. Inget som är trendigt nu osv. Men jag trodde faktiskt plastmatta var billigare men det hävdade hen att det inte var. Då känns det ovärt lägga in det om det inte är mycket billigare när det kommer göra att ev köpare rynkar på näsan 😅
Kakel/klinker skulle vara ett jätteplus i mina ögon! Avskyr plastmatta, skulle jag stå mellan två olika bostäder skulle det absolut kunna vara det som gör att jag väljer bort den med plastmatta.
 
Väcker liv i den här igen efter att ha haft snickare ute igen idag, har såklart inte hunnit få offerten än dock. Men hen förkastade totalt matta, sa att det inte blir billigare + fult och skulle förfula vårt fina hus 😂

Så nu vet jag inte, tycker det är så himla svårt. Vill helst inte lägga mer än nödvändigt på badrummet med tanke på att det kommer vara extra-badrum och vårt primära är på övervåningen och det kommer kosta 200-250 nånting att fixa. Och vi betalar alla renoveringar utan lån så vill hålla nere utgifterna på lilla badrummet.

Ni som renoverat 3-4 kvm, vad har det kostat? Dusch, tvättpelare, handfat och toalett är ju typ enda som ryms så blir inte många möbler iaf..
Vårat på typ 5 kvm som vi gjorde nu hamnade på ungefär 150'. Enda vi gjorde själva var att måla taket. Våtrumsmatta och tapet. Mattan är en iq surface från Tarkett och jag älskar den så mycket. Matt yta som är sjukt skön att gå på.
 
Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms toalett, dusch, lite förvaring och tvättpelare.

Det befintliga kommer vi kakla osv, så det är redan färdigplanerat. Men det som ska byggas är det vi börjar med och vi har fått offerter på helkaklat som är helt okej och rimliga. Men jag börjar fundera på om vi ska köra våtrumsmatta istället.

Typ såhär
Visa bifogad fil 131576

Frågan är bara, kommer man ångra sig? Jag hatar fogar och hade helst kört microcement men det känns för oprövat. Vi hade tänkt köra jättestora plattor för att få så få fogar som möjligt. Men tycker mattorna på bilden var riktiga fina. Kommer det straffa sig när huset en dag ska säljas? Huset är i ett typiskt medelklassområde så inget superexklusivt område där alla har badrum för 500k 😄

Måste man ha bård på väggen när man har våtrumsmatta/tapet? För isåfall blir det inte våtrumsmatta/tapet för bård är skitfult.
Vi har valt våtrumsmatta i båda våra badrum. Enkelt att göra rent och säkert. Vi har lågt i tak så vi har ingen bård, men som de andra i tråden säger så är bården likadan som resten av väggen.
 
Väcker liv i den här igen efter att ha haft snickare ute igen idag, har såklart inte hunnit få offerten än dock. Men hen förkastade totalt matta, sa att det inte blir billigare + fult och skulle förfula vårt fina hus 😂

Så nu vet jag inte, tycker det är så himla svårt. Vill helst inte lägga mer än nödvändigt på badrummet med tanke på att det kommer vara extra-badrum och vårt primära är på övervåningen och det kommer kosta 200-250 nånting att fixa. Och vi betalar alla renoveringar utan lån så vill hålla nere utgifterna på lilla badrummet.

Ni som renoverat 3-4 kvm, vad har det kostat? Dusch, tvättpelare, handfat och toalett är ju typ enda som ryms så blir inte många möbler iaf..
Mitt 3-4 m² badrum då det var klart, förutom kommodfronterna. Köpte allt nytt, förutom tvättmaskinen. Golvvärme sattes in. Allt gick på ca 170 000.

Det som är tråkigt med plastmatta är att om man har gummi mot den så missfärgas den. Min fluffiga badrumsmatta med gummi under har gjort golvet rött...😡
 

Bifogade filer

  • 20220422_200723.jpg
    20220422_200723.jpg
    124,7 KB · Visningar: 140
Kan lägga in bilder på vårt precis klara Badrum med matta (som enligt alla kom undan med hälften av vad ett kaklat badrum skulle kosta) Snickarna som stått för allt utom "möbler". rör eller eldragning. Vi buggde ut en WC med handfat till att även innefatta dusch så det är ju dyrare än om ytan redan finns. Vi har betalat dem 100 000 kr efter rot och då innefattade det som sagt även matta och mattläggare. Kan lägga in badrummet som det såg ut innan först

37237283.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 184
Senast: Scata
·
Hemmet *Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke! Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 194
Senast: MadicDomino
·
Hemmet Jag ska renovera mitt badrum och funderar nu på vad jag ska ha på väggar och golv. Jag kan se både för- och nackdelar med både kakel och...
Svar
11
· Visningar
13 421
Senast: Derivata
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 422
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp