Kakel eller våtrumsmatta i nytt badrum

Kakel/klinkers är den minsta utgiften, är så små ytor i och med 3 kvm och vi kommer köra helt vanlig kakel/klinkers. Inget som är trendigt nu osv. Men jag trodde faktiskt plastmatta var billigare men det hävdade hen att det inte var. Då känns det ovärt lägga in det om det inte är mycket billigare när det kommer göra att ev köpare rynkar på näsan 😅
Det är billigare med våtrumsmatta, framförallt om man räknar in kostnaden för att sätta kakel som ju är en betydligt längre process än att sätta upp en matta. Kolla med de andra du tar in offerter ifrån vad de tar för våtrumsmatta respektive kakling.
 
Min karl är murare men jobbar nästan uteslutande med kakel och klinker, alltså blir det inga mattor om vi bygger nytt :p

Jag hade absolut satt klinker och kakel, och varit noga med att be om referensbilder från den som ska göra jobbet.
Min partner är visserligen en perfektionist, men han använder bara ett murarsnöre mellan plattorna, så fogarna blir väldigt nätta. Med kuvertskärning i fallet så kommer du dessutom ifrån mindre plattor eller mosaik och kan köra klinkers från samma bränning.
 
Mitt 3-4 m² badrum då det var klart, förutom kommodfronterna. Köpte allt nytt, förutom tvättmaskinen. Golvvärme sattes in. Allt gick på ca 170 000.

Det som är tråkigt med plastmatta är att om man har gummi mot den så missfärgas den. Min fluffiga badrumsmatta med gummi under har gjort golvet rött...😡
Har alltså matta på golvet men kakel på väggarna.
 
Kakel/klinker skulle vara ett jätteplus i mina ögon! Avskyr plastmatta, skulle jag stå mellan två olika bostäder skulle det absolut kunna vara det som gör att jag väljer bort den med plastmatta.
Håller med, för oss hade det varit en dealbreaker och vi tittade inte ens på lägenheter med matta när vi letade boende sist. Vi är inga renoveringstyper (ffa inte om det är relativt nyrenoverat) så det hade varit ett måste med kakel
 
Håller med, för oss hade det varit en dealbreaker och vi tittade inte ens på lägenheter med matta när vi letade boende sist. Vi är inga renoveringstyper (ffa inte om det är relativt nyrenoverat) så det hade varit ett måste med kakel
Mm det får bli kakel. Ska vi få ut en schysst vinst måste vi maxa huset till toppskick (är på god väg, bara de fugly badrummen kvar 😂) så det får bli det.

Då kommer det roliga med färgval. Hatar detta 🙈 vill INTE ha vitt på väggar och grått golv, får hyresrättsvibbar av det (obs inget fel med hr! Bara lite själlöst när alla nyprod ser identiska ut) men heller inget som är sååå trendigt nu. Tänker att vi renoverar nu, sen ska nästa köpare inte behöva renovera på många år bara för att vi tog det trendiga marockanska som man om fem år spyr på.
 
Mm det får bli kakel. Ska vi få ut en schysst vinst måste vi maxa huset till toppskick (är på god väg, bara de fugly badrummen kvar 😂) så det får bli det.

Då kommer det roliga med färgval. Hatar detta 🙈 vill INTE ha vitt på väggar och grått golv, får hyresrättsvibbar av det (obs inget fel med hr! Bara lite själlöst när alla nyprod ser identiska ut) men heller inget som är sååå trendigt nu. Tänker att vi renoverar nu, sen ska nästa köpare inte behöva renovera på många år bara för att vi tog det trendiga marockanska som man om fem år spyr på.

Det är ju alltid svårt att gissa sig till vad köpare kommer att uppskatta. Välj ett vitt/grått så passar det många men är kanske inte så spännande. Välj ett mer trendigt och det kan stöta bort köpare som tänker långsiktigt och vill slippa renovera när de tröttnat på just den stilen.

Jag, personligen, föredrar alla gånger det vita/grå då man kan piffa upp det själv med sånt som har mer färg. Det är en tom canvas som man kan måla på själv. Men det är ju för att jag inte vill behöva böka med renoveringar. Är canvasen redan målad så finns det inte så mycket man kan göra för att förändra utan att behöva renovera. Just nu är jag inne i en blå period så hade jag varit i din sits hade jag kollat upp snygga och relativt stilrena blå kakel och klinkers för att få till en kombination av den blanka canvasen som tillåter en att ändra med enkla medel och det som är lite roligare än bara vitt/grått.
 
Det är ju alltid svårt att gissa sig till vad köpare kommer att uppskatta. Välj ett vitt/grått så passar det många men är kanske inte så spännande. Välj ett mer trendigt och det kan stöta bort köpare som tänker långsiktigt och vill slippa renovera när de tröttnat på just den stilen.

Jag, personligen, föredrar alla gånger det vita/grå då man kan piffa upp det själv med sånt som har mer färg. Det är en tom canvas som man kan måla på själv. Men det är ju för att jag inte vill behöva böka med renoveringar. Är canvasen redan målad så finns det inte så mycket man kan göra för att förändra utan att behöva renovera. Just nu är jag inne i en blå period så hade jag varit i din sits hade jag kollat upp snygga och relativt stilrena blå kakel och klinkers för att få till en kombination av den blanka canvasen som tillåter en att ändra med enkla medel och det som är lite roligare än bara vitt/grått.
Vitt/grå (nu tänker jag vitt blankt och så mörkgrått matt på golvet) blir det inte, då skippar jag hellre renovering helt, hatar det av hela mitt hjärta 😂 men mer typ vitt och ljust sandfärgat eller greige eller ngt. Så det blir inte färger som blir in your face utan mer lite blygsamt bara finns där 😅
 
Vitt/grå (nu tänker jag vitt blankt och så mörkgrått matt på golvet) blir det inte, då skippar jag hellre renovering helt, hatar det av hela mitt hjärta 😂 men mer typ vitt och ljust sandfärgat eller greige eller ngt. Så det blir inte färger som blir in your face utan mer lite blygsamt bara finns där 😅

Och jag har såå svårt för beige nyanser! Jag tycker att det är den tråkigaste färgen som finns. Alla är olika. Lika bra att välja färger man själv gillar! Så får framtida köpare göra som de vill sen.
 
Röstar också för kakel, särskilt om tanken är att sälja snart!
Och undvik gula toner på kakel om ni funderar på sandfärgat, tycker lätt det ser smutsigt/missfärgat ut även om det är nytt.
 
Röstar också för kakel, särskilt om tanken är att sälja snart!
Och undvik gula toner på kakel om ni funderar på sandfärgat, tycker lätt det ser smutsigt/missfärgat ut även om det är nytt.
Sant, kommer sluta med kritvitt överallt. Som att gå in i en igloo 🤪 kommer ta oss ett halvår bara bestämma kakelfärg.
 
Vitt/grå (nu tänker jag vitt blankt och så mörkgrått matt på golvet) blir det inte, då skippar jag hellre renovering helt, hatar det av hela mitt hjärta 😂 men mer typ vitt och ljust sandfärgat eller greige eller ngt. Så det blir inte färger som blir in your face utan mer lite blygsamt bara finns där 😅
Ha ha jag håller med dig angående blankt vitt, känns som att man är i ett slakteri! Har samarbetat mycket med en snickare och han avskyr när dom måste bygga badrum som är helt vitkaklade, det tråkigaste han vet. :D
 
Ha ha jag håller med dig angående blankt vitt, känns som att man är i ett slakteri! Har samarbetat mycket med en snickare och han avskyr när dom måste bygga badrum som är helt vitkaklade, det tråkigaste han vet. :D
Ja exakt den känslan blir det ju! Har varit så fokuserad på att rita upp hur rummet ska byggas/optimeras och att få in offerter på det att jag helt glömt hur färg på golv och vägg ska vara. Inser att jag inte har en aning 😫 fattar att det är ett lyxproblem men det måste bli bra för tänker fan inte göra om det.
 
Kan man förresten tex lägga klinkers på golvet och sen kakel i duschdelen och sen måla resten? Tänker att det kanske kan ge ett varmare och trevligare intryck än sterilt kakel. Å andra sidan kanske det inte är så poppis sen när det ska säljas. Samtidigt kan vi ju inte bara renovera med säljaspekten i tankarna för vi kanske lika gärna blir kvar, man vet ju aldrig.

Eller blir det fult och rörigt i ett så litet badrum? Detta är ju lite ”extra-badrummet”, det primära och stora är på övervåningen och det blir först nästa år antagligen och där blir det extra allt 😏
 
Kan man förresten tex lägga klinkers på golvet och sen kakel i duschdelen och sen måla resten? Tänker att det kanske kan ge ett varmare och trevligare intryck än sterilt kakel. Å andra sidan kanske det inte är så poppis sen när det ska säljas. Samtidigt kan vi ju inte bara renovera med säljaspekten i tankarna för vi kanske lika gärna blir kvar, man vet ju aldrig.

Eller blir det fult och rörigt i ett så litet badrum? Detta är ju lite ”extra-badrummet”, det primära och stora är på övervåningen och det blir först nästa år antagligen och där blir det extra allt 😏
Halvkaklat med resten målat är kanske ett alternativ för en mer enhetlig känsla? Och helkaklat i dusch.
 
Kan man förresten tex lägga klinkers på golvet och sen kakel i duschdelen och sen måla resten? Tänker att det kanske kan ge ett varmare och trevligare intryck än sterilt kakel. Å andra sidan kanske det inte är så poppis sen när det ska säljas. Samtidigt kan vi ju inte bara renovera med säljaspekten i tankarna för vi kanske lika gärna blir kvar, man vet ju aldrig.

Eller blir det fult och rörigt i ett så litet badrum? Detta är ju lite ”extra-badrummet”, det primära och stora är på övervåningen och det blir först nästa år antagligen och där blir det extra allt 😏
Jag tror att det kan bli jättefint att göra så.

Vi ska också renovera vårt badrum (i sommar) och har precis valt kakel, klinkers o s v. Nu är det bara det värsta kvar; att bo i renoveringseländet sen när det är dags. Har bara ett badrum, så det får bli en bajamaja utanför på tomten. 😝
 
Jag tror att det kan bli jättefint att göra så.

Vi ska också renovera vårt badrum (i sommar) och har precis valt kakel, klinkers o s v. Nu är det bara det värsta kvar; att bo i renoveringseländet sen när det är dags. Har bara ett badrum, så det får bli en bajamaja utanför på tomten. 😝
Varför inte husvagnstoalett? Det hade vi i föräldrar hemmet.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 183
Senast: Scata
·
Hemmet *Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke! Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 193
Senast: MadicDomino
·
Hemmet Jag ska renovera mitt badrum och funderar nu på vad jag ska ha på väggar och golv. Jag kan se både för- och nackdelar med både kakel och...
Svar
11
· Visningar
13 421
Senast: Derivata
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 421
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp