Kostnad för hund?

Mirre

Trådstartare
Vad har ni för månadskostnad för era hundar?

Några "extra" utgifter? (tävling, träning osv)

Vad har ni för hund?

Vad ger ni för foder?

Mirre är nyfiken:D

Sv: Kostnad för hund?

Vad har ni för månadskostnad för era hundar? Den här frågan dyker ju upp då och då och jag tycker alltid den är svår att svara på. Fasta kostnader på mina är mat och försäkring. Varje månad äter mina två tillsammans upp ca 1200 kr i mat plus lite ben och sånt. Försäkringarna ligger på ca 600 kr i månaden för båda.

Några "extra" utgifter? (tävling, träning osv) Just nu går jag en terapihundkurs som kostar 6000 kr. Sedan blir det nog minst en tävling i månaden, om inte mer. (Just nu tävlar vi varannan helg.) Anmälningsavgifterna blir väl runt 400 kr i månaden, minst. Sedan resa på det, kanske 500 kr per tävling. (Det varierar ju stort.) Sedan kostar mina hundar en del i pälsvård med. Kanske 500 kr i månaden i snitt, lite mindre kanske. Plus att man ska nåt nytt koppel eller nån annan sak.

Medlemskap med kom jag på! SKK, Vinthundklubben och Svenska Afghanhundklubben. Det blir uppåt en tusenlapp om året totalt, så nån hundring till på snittmånadskostnaden.

Man får ju inte glömma vaccinationer och sådant med, men det är ju nån gång om året. Ett och annat veterinärbesök har vi också hunnit med, det drar ju upp den totala årskostnaden lite. Ska man dessutom räkna med inköp av trimbord, fön, tävlingsbur osv så drar man upp kostnaderna ännu mer. Det är ju dock köp man bara gör nån gång, men som ändå är pengar jag ska/har hostat upp så att säga.

Vad har ni för hund? Två afghanhundar.

Vad ger ni för foder? Vom og Hundemat

Jag pysslar med hund nästan all min lediga tid, och planerar att ha det som arbete med framöver när jag är färdig med mina studier. Därför prioriterar jag också detta rent ekonomiskt. Jag lägger inte många kronor på nya kläder, fester eller vad andra nu lägger pengar på. Nya strumpor är vardagslyx för mig. ;):D

Senast ändrad av en moderator:

Hm, få se om man kan få ner det på ett ungefär (och om man sen ska fundera på nåt billigare, en bokklubb tex)....

Har en lagotto romagnolo, 6 år, kastrerad tik.

Ger henne oftast Specific CJD, men just nu Royal Canins Mobility Support (fått en säck gratis). Har rabatt på fodret via jobbet, men säg att det kostar mig 300kr/månad

Träningar/tävlingar/kurser mm varierar, mindre utgifter på vintern och mer på sommaren, men kanske i snitt 250kr/månad

Försäkring betalar jag halvårsvis, men blir ca 200kr/månad

Allt som allt kanske hon kostar mig ca 1000kr/månad när man räknar efter.

Jag har en dp på 2½ år. Han äter royal canins energy-foder. Köper en 10 kg-säck á 600 kr i halvåret ungefär så det blir ju 100 kr i månaden om man slår ut det.
Sen 100 kr på försäkring.

Så det blir inte alltför dyrt.
Utställning och sådant åker vi endast på när vi har lite pengar över, men jag ska väl försöka komma ut på 3-4 utställningar per år nu i fortsättningen, just nu har det inte blivit något sen i oktober.
Sen försöker jag lägga 500 kr i månaden i sparkontot för oväntade händelser såsom skador osv.

Så runt 6-700 kr i månaden blir det :)

Vad har ni för månadskostnad för era hundar?
- Försäkring: ~80 kr (ingen koll för det har gått på autogiro i snart 2 år)/Sveland
- Foder: ~150-200 kr (är just i ett foderbyte så har inte kommit in riktigt i hur mycket månadskostnaden kommer ligga med det)/ Happy dog Classic

- Tillskott: ~15 kr/ PlaqueOff (en burk á 179 kr räcker ett år)
- Godis: ~30 kr/levergodisar och frolic

Några "extra" utgifter? (tävling, träning osv)
- Inga för tillfället men ska gå med i SBK igen och iaf börja träna när jag ser att min ekonomi håller för det

Vad har ni för hund?
- Jag har en 7 årig dvärgpinscher

Vad ger ni för foder?
Som jag skrev ovan, Happy dog Classic. Ett flingfoder - fullfoder. Tidigare Pedigreepal

Tja, månadskostnad

Försäkring 66:-
Mat: Går just nu på Magnussons meat and bisquit, kräsen herre. cirka 80 kr per månad, köper dom små säckarna.
Extra utgifter: Bensin till och från nya roliga promenadstråk, det blir lätt lite koppel, halsband, leksaker och annat kul utslaget bara utrustning kanske 100 kr i månaden (fd hästägare, hur billigt som helst!) och så blir det lite godis, bajspåsar och annat.

Totalt: Cirka 300 kr i månaden, allt som allt. Som hittat :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 595
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 865
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka