Sv: Kostnad för hund?
Vad har ni för månadskostnad för era hundar? Den här frågan dyker ju upp då och då och jag tycker alltid den är svår att svara på. Fasta kostnader på mina är mat och försäkring. Varje månad äter mina två tillsammans upp ca 1200 kr i mat plus lite ben och sånt. Försäkringarna ligger på ca 600 kr i månaden för båda.
Några "extra" utgifter? (tävling, träning osv) Just nu går jag en terapihundkurs som kostar 6000 kr. Sedan blir det nog minst en tävling i månaden, om inte mer. (Just nu tävlar vi varannan helg.) Anmälningsavgifterna blir väl runt 400 kr i månaden, minst. Sedan resa på det, kanske 500 kr per tävling. (Det varierar ju stort.) Sedan kostar mina hundar en del i pälsvård med. Kanske 500 kr i månaden i snitt, lite mindre kanske. Plus att man ska nåt nytt koppel eller nån annan sak.
Medlemskap med kom jag på! SKK, Vinthundklubben och Svenska Afghanhundklubben. Det blir uppåt en tusenlapp om året totalt, så nån hundring till på snittmånadskostnaden.
Man får ju inte glömma vaccinationer och sådant med, men det är ju nån gång om året. Ett och annat veterinärbesök har vi också hunnit med, det drar ju upp den totala årskostnaden lite. Ska man dessutom räkna med inköp av trimbord, fön, tävlingsbur osv så drar man upp kostnaderna ännu mer. Det är ju dock köp man bara gör nån gång, men som ändå är pengar jag ska/har hostat upp så att säga.
Vad har ni för hund? Två afghanhundar.
Vad ger ni för foder? Vom og Hundemat
Jag pysslar med hund nästan all min lediga tid, och planerar att ha det som arbete med framöver när jag är färdig med mina studier. Därför prioriterar jag också detta rent ekonomiskt. Jag lägger inte många kronor på nya kläder, fester eller vad andra nu lägger pengar på. Nya strumpor är vardagslyx för mig.