Kostnad för transport

Solvind

Trådstartare
Hej ni alla erfarna hästtransport ägare. Kan ni berätta om hur mycket det kostar att ha en egen transport per månad/år? Försäkring? skatt? service? besiktning? något mer?

Vi känner behov av att skaffa en egen, främst för att köra hö i men också för att finnas tillgänglig om vi får för oss att åka någonstans eller om det händer något som kräver transport till klinik. Det kan vara svårt att få tag på en snabbt här.

Vi är ute efter en enklare, dock inte för enkel då ena hästen är kräsen och vill åka stabilt och ha fönster. Enaxlat går bra även om jag helst vill ha boggie. Det jag sett när jag tittat på annonser är att de äldre enaxlade ofta inte har fönster upptill. oftast enbart ett mitt fram vilket inte fungerar. Hur mycket kan det kosta att sätta in ett par fönster?

Sv: Kostnad för transport

Nu kommer inte jag ihåg mitt släps regnr i huvudet men googlade fram en bild på ett gammalt boj-släp och sökte på regnr och fick upp

årsskatt: 360kr
vägtrafikregisteravgift: 65kr (betalas i samband med årsskatten).

Sedan tillkommer ju försäkring för släpet och där beror ju på årsmodell och vikter. Jag hade ett gammalt boj förut och min bror skulle bjuda mig på ett års fullförsäkring för det släpet, i julklapp.
84kr gick det på :rofl: (men gissar att det är lite dyrare med nyare släp).

Jag betalar i runda slängar 400-500 kr/år i skatt samt 400-500 kr/ år i försäkring. 600-700 kr/år i service (lämnar in och servar varje år).

ca 400 i skatt betalar jag.
Sen måste man ju inte ha släpet försäkrat för att få köra med det (det går på dragbilens försäkring)
Min försäkring kostar 360:- och då gäller den om tex hästen sparkar sönder något eller om jag inte ser mig för när jag backar :o
Besiktningen kostar 370:-
Service beror ju på vilket släp du har eller vilken verkstad du åker till men jag skulle gissa att jag ligger på under 300/år

Min kostar 360kr skatt och 317kr helförsäkring /år
och ett par hundralappar på service och besiktning varannat år

Sålänge man inte måste börja renovera på släpet så är det ju inte dyrt i drift (förutom nya däck). Lite service på bromsar, smörjning av påsjutsbroms osv. Det är nog inköpspriset man i första hand ska räkna på för att se om man har råd. Och som vanligt så är ju äldre saker dyrare i drift eftersom de tenderar att behöva renoveras efterhand.

Jag har sett ett flertal Trane Exclusive ute på nätet, vet inte varför de inte slog igenom, kanske att de kom försent för att rädda Trane. En glasfiberboogi med sadelkammare från 04-06 för 39-45 000 kr (såg en på blocket till salu i ystad 06:a för 39000 kr), det tycker jag verkar prisvärt. Ska dock tillägga att jag inte klämt på släpet live men Trane byggde stabila släp och dessa har dessutom panikutlösning på frambommarna och snabblås på bakbommarna. Dessutom öppningsbara fönster. Jag hade definitivt övervägt ett sånt om jag inte redan haft ett bra släp, har god erfarenhet av de klassiska Trane-släpen, rejäla men enkla.

Senast ändrad:

Jag har ett Kylinge Apollo från 98 och hittar ni ett sånt är det väldigt prisvärt! Stabilt, rymligt och ljust. Jag har satt i extra fönster, kostade 1500 för fönstret så satte vi i det själva.

Skatten ligger på runt 300 och försäkringen på 350, vi lånade lite pengar för att köpa det när det begav sig, men det är avbetalt, tror vi amorterade en 500 i månaden då.

Köpte nya däck förra året, gick på ngn tusenlapp ( beg. dubbdäck som var i stort sett nya) och servar gör vi själva. Besiktning vartannat år plus att vi har gjort vid bromsarna en gång ( kör för lite).

Är i släpköpartankar själv, men har höga krav så jag har inte bestämt vad jag vill ha.

Jag hakar på tråden då jag också är lite nyfiken :)

Detta må vara världens dummaste fråga men hur fungerar det med däck? Alltså hur ofta behöver ni köpa nya?
Antar att det kanske inte behövs lika ofta som på bilen då dom inte slits lika mycket.

Kl

Tack för alla svar.

Det låter inte som allt för dyrt. Verkar snarare bli billigare i längden om man bortser från inköpspriset. Som det är nu hyr vi ju släp för att hämta hem hö ca en gång i månaden och det kostar ca 200 -300 kr.

Har kikat lite på kylinge och trane och dessa gillar jag. Den jag helst vill ha är en thule prestige men dessa har inte funnits tillräckligt länge för att finnas begagnade till lämpligt pris tyvärr

Kl

Tack för alla svar.

Det låter inte som allt för dyrt. Verkar snarare bli billigare i längden om man bortser från inköpspriset. Som det är nu hyr vi ju släp för att hämta hem hö ca en gång i månaden och det kostar ca 200 -300 kr.

Har kikat lite på kylinge och trane och dessa gillar jag. Den jag helst vill ha är en thule prestige men dessa har inte funnits tillräckligt länge för att finnas begagnade till lämpligt pris tyvärr

Med risk för att låta tjatig. Jag hade definitivt letat efter en beg Trane Exclusiv. Har haft Trane enaxlad och tvåaxlad och de har funkat bra. Denna har allt jag saknade på dessa släp (förutom gjutet golv), Öppningsbara fönster, sadelkammare, panikutlösning på frambommarna. Bakbommarna är jätte bra med sina snabbspännen. Enda är väl att tjänstevikten är rätt hög.
De jag sett utifrån har de begagnade varit fina i gelcoaten, vilket är mer än man kan säga om många andra glasfibersläp.

Kl

Tack för alla svar.

Jag hade eget släp som totalförstördes vid en krock (för 13 år sedan) Innan jag fick ut ett nytt (på försäkringen) tog det ca 7 veckor, och under denna tid hyrde jag släp för sammanlagt 1800kr (åkte bara de "nödvändiga" resorna, dvs till tävlingar samt träningar, ställde in alla vanliga resor till ridhus). Dessa veckor kostade mig mer än vad det egna släpet kostade mig på 3år :eek: (då hade jag ett helt nytt släp, första besiktningen när släpet var 5 år gammalt, och fri service i 3 år, har för mig att skatt + försäkring på det släpet gick på totalt 522kr/år)

Mitt nuvarande släp kostar mig ca 2000kr/år (helförsäkring 1060kr, skatt 360kr, besiktning varannat år 370kr, service och däckslitage mm ca 400kr/år). Med tanke på det så är det dyra resor jag gör med min häst, iom att jag bara använder det någon gång varannan månad i snitt

Senast ändrad:

Jag hakar på tråden då jag också är lite nyfiken :)

Detta må vara världens dummaste fråga men hur fungerar det med däck? Alltså hur ofta behöver ni köpa nya?
Antar att det kanske inte behövs lika ofta som på bilen då dom inte slits lika mycket.

Väldigt sällan. Jag fixade nya för att jag inte hade bra vinterdäck, men annars rullar de ju inte så många mil egentligen. Det beror ju på var man kör och hur jämnt slitaget är på hjulen.

Med risk för att låta tjatig. Jag hade definitivt letat efter en beg Trane Exclusiv. Har haft Trane enaxlad och tvåaxlad och de har funkat bra. Denna har allt jag saknade på dessa släp (förutom gjutet golv), Öppningsbara fönster, sadelkammare, panikutlösning på frambommarna. Bakbommarna är jätte bra med sina snabbspännen. Enda är väl att tjänstevikten är rätt hög.
De jag sett utifrån har de begagnade varit fina i gelcoaten, vilket är mer än man kan säga om många andra glasfibersläp.

Tack så mycket för tipset. Den ser fin ut. Dock verkar tjänstevikten vara för hög. Jag får dra 1450 på B-kort och vill ha en lastvikt på mellan 600-700 kg. dessutom är sadelkammare inte nödvändigt i dagsläget, det tar lite för mycket plats och vikt. Men ett fräscht glasfibersläp hade inte varit så dumt.

Som de andra skrivit, runt en 1000-lapp för skatt, försäkring och besiktning.
Då har jag en Kylinge Eurotrailer från -05. Hade tidigare en Kylinge Orion och den kostade ungefär lika mycket (lite billigare, men det handlar om ca 20:-/ år i skatt.

Service beror ju på hur gammalt släpet är, vilken typ av släp samt hur mycket man kan göra själv.

Vi har en Star Safir, boggie med fronturlast, från -97. Betalar typ 300-400 spänn i skatt/år, 240 spänn i försäkring/år och sen 350 spänn för att besikta den vartannat år :)
Nu har vi bara haft den typ ett halvår, så jag vet ännu inte vad service och sånt kommer gå på, vi köpte på firma så den var helt genomgången och servad när den kom ^^

jag har ett thule släp som jag plockade ut nytt i juli, kostar 500:-/år i helförsäkring och skatten några hundra. Servar gör min händiga sambo när det är dags :d Det som kommer kosta rätt mkt nu är 4 nya vinterdäck på fälg, men sen är de ju inga stora summor på skatt o försäkring. Sen beror de ju på om du vill spara pengar för ev reparationer, beror ju lite på hur gammalt släp du köper :)

Det som ingen har nämnt är ju vädeminskningen, det är förvisso ingen kostnad du betalar per år. Men det är ändå någonting att ta med i beräkningen tycker jag. För om man hyr släp så har man inte den kostnaden och man får hela tiden ett "nytt" släp.
Jag räknar lite halvhögt på en vädeminskning på 5000:-/år på mitt släp en 07 kylinge (ett supersläp om du frågar mig)

Annars så är det runt 1000:-/år för skatt, försäkring och besiktning. det mesta i service gör vi själva. Fick dock lämna in bromsarna nu och betala 2300:- för att få dom justerade....:crazy:

Det som ingen har nämnt är ju vädeminskningen, det är förvisso ingen kostnad du betalar per år. Men det är ändå någonting att ta med i beräkningen tycker jag. För om man hyr släp så har man inte den kostnaden och man får hela tiden ett "nytt" släp.
Jag räknar lite halvhögt på en vädeminskning på 5000:-/år på mitt släp en 07 kylinge (ett supersläp om du frågar mig)

5000:- år känns som ganska mycket, nu har ju du iofs ett relativit nytt släp också.

Jag köpte mitt första kylinge släp -05 för 28 000:- inklusive ett plasstävlingsskåp från Nordbox, släpet var från 1997. Det sålde jag 2010 för 25 000:- och behöll tävlingsskåpet. Under dessa år bytte vi bromsar (ca. 1000:- för nya belägg) samt golv, vilket vi hade turen att få av en kompis till pappa.

Det släpet jag har nu, Kyling Eurotrailer -05 köpte jag från KVD för 33 500:-. Där räknar jag verkligen inte med en värdeminskning på 5 000.- år, just nu räknar jag med att få tillbaka samma pengar om jag skulle få för mig att sälja det.

Så det jag vill ha ut är att ja, du har en värdeminskning men hur stor den är beror på flera saker. Köper du ett fabriksnytt släp så är det precis som på en bil att du får räkna med en större värdeminskning än om du köper begagnat.

KL.

Värdeminskning är väl något man alltid får räkna med om man köper nyare saker?

Jag gav mycket pengar för min Star -06 men jag räknar med att den kommer hänga med mig i måånga år så där räknar jag verkligen inte på värdeminskningen.

Min transport kostar 360 kr/år för skatt, helförsäkrad 25 kr/månad. Bes är väl 370 kr vartannat år. Slitage på sommar o dubbdäck är nästan obefintlig så där får man hålla koll på att gummit inte blir för gammal.

Nyservad på Boj för 1 månad sen, kostnad vet jag inte :o

Som sagt, räknar lite halvhögt på 5000:-, då blir jag ju inte besviken sen i alla fall om jag måste sälja det om några år. ;)

Sen så klart är ju inte värdeminskningen konstant, nytt i samma utförande som mitt kostade släpet 98.000 och nu ligger det på runt 50.000 (sadelskåp, fronturlastning, mjuk halv mellanvägg, takfönster, lättmetallfäljar och nya vinterdäck.)
Så på fyra år har det ändå rasat ca40.000.

Men om man köper sig ett lite äldre släp så kanske man kan räkna på 1000:- värdeminskning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra... 2
Svar
24
· Visningar
4 957
Senast: spinxx
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 984
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela...
Svar
3
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka