Kostnad på röntgen

F

freakkid

Jag ska snart köpa ny häst igen, efter flera dåliga hästköp tyvärr.
Så den här gången har jag bestämt mig för att röntga hästen vid besiktningen.
Nu undrar jag vad detta kostar, har hört att det kan kosta upp till 10000 kr men läste i några inlägg att det kostade runt 2000-3000 kr, så jag vill gärna veta om någon röntgat sin nyligen och vet vad ni betalade då, samt vart ni gjorde röntgen, ATG eller privat klinik?

Undrar sedan vad det är man röntgar när man gör en export röntgen?
Samt vad det är för skillnad på export och fri röntgen.

Tacksam för alla typer av svar och funderingar :)
 
Sv: Kostnad på röntgen

Undrar sedan vad det är man röntgar när man gör en export röntgen?
Samt vad det är för skillnad på export och fri röntgen.
QUOTE]

Hej,
en bra idé är att prata med den specifika kliniken där du avser göra besiktningen av hästen och höra om priser med dem - min erfarenhet är att det kan variera ganska mycket mellan olika kliniker. Sedan beror ju priset givetvis på hur många bilder du tar.

Friröntgen: röntgen av kot- och hasleder med fokus på att hitta ev lösa benbitar (man röntgar ofta även bakknäna på halvblod).
Exportröntgen: samma som ovan + t ex strålben, karpus, spattområde.

Jag tycker personligen att man får ställa inköpspriset i relation till värdet av röntgenundersökningen - är det en dyr häst kan det kanske vara värt att röntga lite mer, medan en "vanlig" hobbyhäst kanske bara är värt att röntga någon del som man har skäl att oroa sig för. Man ska ju också komma ihåg att man kan hitta något fynd på röntgen som inte alls behöver ha betydelse för hästens användning...

När jag köpte min nuvarande häst, som var ung och ganska "prisvärd", valde jag att röntga bara h.f. kotled eftersom säljaren hade berättat att den hade haft en kotledsinflammation föregående år - bara för att slippa fundera på om det fanns några pålagringar. Givetvis gjordes en ordentlig klinikbesiktning f ö som hon gick igenom u.a.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Ekonomi & Juridik Personligen har jag alltid valt klinikbesiktning vid hästköp, men hur förhåller ni er till röntgen? Är det enbart en prisfråga på...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 230
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 526
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp