Kostnad ridhus/hyra

T

Temlan

Vet inte om det redan finns liknande trådar?!?
Undrar vad Ni som byggt ridhus betalat för dem? Och vad har Ni för mått på dem och vem har varit leverantör?

Vad anser Ni vara en rimlig hyra på ett ridhus? Har nämligen planer på att bygga upp ett ridhus som "privatryttare" ska kunna utnyttja.

Bor i ett mindre samhälle med ett ridhus med måtten 18x36m och som till största del används av ridskolan. Betalar en årshyra på 900 kronor för att få nyttja ridhuset och utevolten. Ridhuset är det svårt att komma in i då ridskolan har lektioner på vardagar mellan 16-21, förutom en halvtimmes paus/dag för privatryttare och då är det fullt i ridhuset. Under helgerna är det rent av omöjligt att komma in i ridhuset i någorlunda tid, det är bokat för träningar och lektioner från kl 9 på morgonen till åtta på kvällen. Volten har stor yta men dåligt underlag så man vill ju inte rida där allför ofta.
 
Glömde skriva att det är 900kr/häst. Jag och min syster har 4 st så det blir 3600 kr/ år + en städavgift på 100 kr/häst och termin. Så vi betalar 4 400 /år för att få använda ridhuset högst 1 timme / vecka.
Usch 800/termin låter mycket! Hur stort är ridhuset?
 
Vuxen betalar 1200/år och barn/ungdom 500/år.
Här går man efter person och för mina 1200 kan jag rida hur många hästar jag vill.
Har aldrig förr hört att man betalar per häst! :confused:
 
Vet inte om det har att göra med att ridskolan går dåligt och att man försöker få in mer pengar på detta sätt?
Har en gång läst stadgarna gällande ridhuset och då skulle ridhushyran täcka underhållet.
Man tycker ju att med denna hyra borde ju underhållet täckas flera gånger om.
 
Varför betala hyra för att rida i ett ridhus som alltid är upptaget (och för litet för stora hästar) och på en dålig ridbana. Kan ni inte slå ihop er ett gäng och fixa en bättre ridbana?
 
Jag vet kompisar som betalar mellan 800-1500 Kr per termin och häst för ridhus.
/Wera
 
Det finns ingen annanstans att rida. Har funderat på att bygga upp ett ridhus tillsammans med några satsande ryttarvänner. Men man måste ju ha en ganska tjock plånbok för att kunna genomföra den planen. Sedan vet man inte vilka konflikter man kommer att dra igång genom att rida på en annan ridbana än ridskolans, man kommer ju att konkurrera med dem om privatryttarna.
Men ett större ridhus är ett stort önskemål hos alla ryttare här.
Någon som vet vad ett ridhus kostar att bygga upp???
 
Ridhuskort här: 4000:- per häst och år. Ridhuset är 60 meter långt och relativt nybyggt.
 
Jag betalar 500 kr/år. Kan välja om det följer hästen eller mig. Följer det hästen kan vem som helst rida min häst i ridhuset, följer det mig kan jag istället rida vilken häst jag vill i ridhuset. ridhuset är 20 x 40 och det finns en hel del ledig tid, före och efter lektionerna må-to, hela fredagar och söndagar samt efter 14 på lördagar. I mycket sällsynta fall är ridhuset bokat för träning och tävling, men då finns bra ute bana att tillgå!!
 
Ridhuskortet kostar 700 kr eller 850 kr per termin och gäller för nyttjande av alla tre ridhusen (endast ponny i lilla ridhuset), dressyrbana, galoppspår inklusive teränghinder och paddock. För att nyttja ridhusen måste du vara också medlem. Det lägre priset förutsätter att du gör en funktionärsinsats - något som kan vara ganska trevligt - under antingen två halvdagar eller en heldag på tävling under perioden enligt funktionärsansvarigs bestämmande.
Det finns också möjlighet att lösa ridhuskort för perioden 15 oktober - 31 mars. Detta kostar 900 kronor eller 1 050 kr beroende på om du vill göra en funktionärsinsats eller inte.
Avgiften för en dag är 50 kr.


Ridhuskortet gäller per häst, dvs att om Du har medryttare (familjemedlem, kompis etc.) får dessa rida din häst på samma ridhuskort som du själv. De skall dock vara medlemmar i klubben.

//becky :bump:
 
jag betalar 1000kr år för att använda ridhuset 20*40 och utebanan va kan den vara.. 100*80

lektioner mellan 15-20 + en timmes "paus" eller teoritid..
är rätt okej tycker jag,
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 168
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Hästmänniskan Håller på att dra ihop till en kurs och ska hyra ridhus en hel dag eller eventuellt en hel helg beroende på antalet deltagare...
Svar
7
· Visningar
1 959
J
Hästmänniskan Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 753
Senast: tictac
·
Hästmänniskan Hjälp önskas *långt* :( En förening fick mark av kommunen för att flytta från staden till landet. Marken där den tidigare låg behövdes...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp