Kostnad testa för wffs?

Om de är smarta så inför de screening av alla fölungar vid registrering. Kan man då visa att båda föräldrarna är fria så slipper man provet. Så gör man inom Arab och de är ju inte kända för att få saker att funka men just det här verkar faktiskt fungera så ASVH som i mina ögon är betydligt mer seriösa bör kunna få något sådant att fungera.

Planen är att SWB kmmer att screena alla föl födda 2018 om jag inte missförstått - det är inte för att registerföra förekomsten av WFFS utan för att ta reda på hur många i populationen som är drabbade
 
Planen är att SWB kmmer att screena alla föl födda 2018 om jag inte missförstått - det är inte för att registerföra förekomsten av WFFS utan för att ta reda på hur många i populationen som är drabbade
Inte alla föl men tillräckligt stor grupp för statistiskt underlag. Det blir resultat för forskning (annan kostnad) och inget som enskild fölägare får veta. Sen fattar de beslut om fler åtgärder behövs. Man måste nog testa sina avelsston och även föl efter bärare de ska gå att sälja.
 
Om de är smarta så inför de screening av alla fölungar vid registrering. Kan man då visa att båda föräldrarna är fria så slipper man provet. Så gör man inom Arab och de är ju inte kända för att få saker att funka men just det här verkar faktiskt fungera så ASVH som i mina ögon är betydligt mer seriösa bör kunna få något sådant att fungera.

SLU som gör härstamningskontrollen har tyvärr fått nej på sin ansökan om licens på att göra testet. Men hoppas de kan lösa det, hade ju varit absolut smidigast.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 820
Senast: Gunnar
·
Avel https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/wffs-kopplat-till-dressyregenskaper-manga-hingstar.htm Jag blev glad av den här...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 727
Senast: Zoya
·
Hemmet Vi funderar på att ta hjälp med hemstädning men har ingen aning om hur ofta, eller vad som är en rimlig kostnad. Kan inte heller...
2
Svar
34
· Visningar
2 019
Senast: Voeux
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp