Bukefalos 28 år!

Kostnader för nytt pass

F

Fionúir

nej, jag ger upp, kan inte hitta någon tråd som handlar om detta... Har skaffat en häst nyligen (travare), som tidigare varit utleasad. De har slarvat bort passet :mad: Hur gör man för att skaffa ett nytt då och vad kan det kosta? Någon sorts ...straff avgift? hmm, tacksam för lite smarta svar. ja är inte så haj på sånt här :o
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Varför går du inte bara in på stc´s hemsida direkt och söker efter informationen? Eller ännu bättre, ringer dem!

Kopierat från stc´s hemsida

Vad gör jag om hästpasset har förkommit eller förstörts?
Det finns en särskild blankett för ansökan om dubblett av hästpass. Den blanketten beställer du via STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Du behöver inte skicka in något nytt konturdiagram. Det nya passet kommer att märkas med "dubblett" och en häst med sådant pass kan inte ingå i livsmedelsproduktion. Avgiften för dubblett av hästpass är 1750 kr inklusive moms.
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Varför går du inte bara in på stc´s hemsida direkt och söker efter informationen? Eller ännu bättre, ringer dem!

Kopierat från stc´s hemsida

Vad gör jag om hästpasset har förkommit eller förstörts?
Det finns en särskild blankett för ansökan om dubblett av hästpass. Den blanketten beställer du via STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Du behöver inte skicka in något nytt konturdiagram. Det nya passet kommer att märkas med "dubblett" och en häst med sådant pass kan inte ingå i livsmedelsproduktion. Avgiften för dubblett av hästpass är 1750 kr inklusive moms.

hehe, kan jag ju göra... :D JÄVLAR: 1750 spänn!!!!!! :crazy:
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Jag hade krävt av denn förra ägaren att den fick skaffa fram ett pass innan köpet eftersom det faktiskt är lag på att hästen ska ha ett pass som ska följa med den nya ägaren. Men annars äre ju bara att beställa en dublett.
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Jag hade krävt av denn förra ägaren att den fick skaffa fram ett pass innan köpet eftersom det faktiskt är lag på att hästen ska ha ett pass som ska följa med den nya ägaren. Men annars äre ju bara att beställa en dublett.

Nja det är väl snarare så att de förra ägarna får kräva fd leasingtagarna på ett nytt pass.

TS : Nu vet jag inte om de använt sig av ASVT:s förtryckta leasingavtal men däri står det iaf att om passet förekommer ska leasingtagaren ersätta ägaren.

Lag är det men långt ifrån alla har, vi har inte skaffat till våra 2 åldringar 21 & 26 år. Inte heller till shettisarna, och den ena slaktades förra månaden hemma på gården utan pass.
 
Sv: Kostnader för nytt pass

hmm... måste kolla upp detta med ägarna o fd leasingtagarna... tack för att ni hjälpte till att reda ut lite förvirringar :D
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Jag hade helt enkelt beställt en dubblett och varit glad att det inte behövs ett helt nytt pass (alltså göra om det helt och hållet, från grunden med kontroll och allt vad det är).. :crazy:
Blir ju bara krångel att börja bråka om avgiften (hurvida passet finns & följer med vid köp kollar man ju upp innan..eller? så att man är beredd ifall det blir så här, med extra avgifter..). men skulle definitvt påpeka det iaf, att jag varit tvungen att skaffa nytt :devil:
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Det är lätt att bli upprörd över kostnaderna för pass till travarna. Varför är det så dyrt med allt som rör deras pass?
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Jag vet, jag har själv en travare...
STC är inte billiga av sig. Tycker dock ändå att detta med hurvida det finns ett pass är nåt man kollar upp innan/när man köper hästen, oavsett vilken ras det är.
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Första passet ingår i registreringsavgiften. Där ingår också DNA-testet på fölet, och även om modern/fadern behöver testas. ÄÄven frysmärkningen ingår. Tror regavgiften är på 700 kr. BILLIGT.

Köper man ett nytt pass till en häst född före -00, då passen blev obligatoriska så kostar dom 450 kr. Inte heller det särskilt dyrt.

1750kr kostar det när man ska ha en dublett, och det säger jag inget om.
Vore det billigare att få ut dublett så tror jag folk skulle slarava bort passen ännu mer, och hellre beställa ett nytt istället för att leta.
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Åsnornas pass kostar ca 160 kronor styck. Då snackar vi billigt! Ägarbytet till travarna kostade mycket också vill jag minnas. Så hon ska väl först ut med avgiften för ägarbytet plus 1750 .Jag tycker att STC är en sån pass stor organisation att det inte ska behöva kosta så mycket att fixa ett pass för en travare som ska gå som tex ridhäst.
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Att ägarbytet kostar runt 500 kr kan anses dyrt.
Men, jag tror det ligger på den nivån för att man inte, på de tävlande hästarna, hålla på och okynnesbyta ägare titt som tätt.

Återigen, hade hästen i fråga inte tidigare fått ett pass utfärdat så hade passet bara kostat 45o kr. inkl moms.

Värt att tänka på när man får köpa till en dublett är att man itne kan slakta hästen på det passet, utan hästen måste gå till destruktion.
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Lite halv-OT, men hästen jag sålde i våras hade jag lovat att fixa sista grundvaccinationen till eftersom det kändes fånigt att inte avsluta det vi börjat och jag har erfarenhet av att nya ägare inte alltid kommer ihåg/hinner med att vaccinera om det är inom kort tid efter köpet.

Hursomhelst - jag drog med mig syrran (vet.), hästen fick sin vaccination, jag gav dom även avmaskningsmedlet som skulle räcka 12 veckor eftersom vi ändå hade tagit ut till hela stallet (den behövde avmaskas enligt träckprov). När syrran skulle signera/sätta in klisterlappen i passet så visade det sig att dom REDAN hade slarvat bort passet! :crazy:
Vad meningsfull vaccination och jobb för att skaffa pass och allt kändes... Det här var alltså tre veckor efter försäljningen.
 
Sv: Kostnader för nytt pass

TYcker en dublett för travare är ganska billiga.
Jag skulle fixa mitt pass för två år sen, men alla papprena har kommit bort hos dom, så nu måste jag även CHIPPA och skicka in för dublett, vilket blir runt 3000 kr.. 2500 kr för bara dubletten.

Så i det fallet är travare billigare!
 
Sv: Kostnader för nytt pass

Jag hade helt enkelt beställt en dubblett och varit glad att det inte behövs ett helt nytt pass (alltså göra om det helt och hållet, från grunden med kontroll och allt vad det är).. :crazy:
Blir ju bara krångel att börja bråka om avgiften (hurvida passet finns & följer med vid köp kollar man ju upp innan..eller? så att man är beredd ifall det blir så här, med extra avgifter..). men skulle definitvt påpeka det iaf, att jag varit tvungen att skaffa nytt :devil:

hehe, jo du... passet fanns och jag skulle få det sa dom, men nu kunde de inte hitta det.. :P men jag tror jag borde kunna kräva att de betalar ett nytt i så fall, om de inte börjar bråka om det.. då är det väl bara att hosta upp... suck
 
Sv: Kostnader för nytt pass

men kvävde du inte att få alla papper på en gång, när hästen köptes?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 349
Senast: Ava22
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 510
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 867
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp