Kosttillskott artros

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Min ena hund (20 kg) har artros i ena höften sedan i höstas, och vi var på återbesök hos veterinären idag. Då diskuterade vi bland annat kosttillskott lite snabbt. När hon fick artrosen fick hon börja äta Aktiv Svea Stay Flexible, som äldsta hunden åt på rekommendation av en lydnadsdomare som jag diskuterat gamla hundar med någon gång. Jag märkte inte skillnad, och efter ett tag bytte jag till Trikems Hyaluron 365. Jag märkte inte någon skillnad av det heller, och efter att den flaskan tog slut så har det blivit en paus nu utan något kosttillskott. Utifrån innehållsförteckningen på vanliga fodret borde hon via det få i sig bland annat 57 mg glukosamin, 620 mg Omega 3 och 3 g Omega 6 (om jag räknat rätt, vilket definitivt inte behöver vara fallet i och med bebis hjärna).

Vad tycker ni att jag ska testa för kosttillskott till henne? Något ni kan rekommendera?

Min ena hund (20 kg) har artros i ena höften sedan i höstas, och vi var på återbesök hos veterinären idag. Då diskuterade vi bland annat kosttillskott lite snabbt. När hon fick artrosen fick hon börja äta Aktiv Svea Stay Flexible, som äldsta hunden åt på rekommendation av en lydnadsdomare som jag diskuterat gamla hundar med någon gång. Jag märkte inte skillnad, och efter ett tag bytte jag till Trikems Hyaluron 365. Jag märkte inte någon skillnad av det heller, och efter att den flaskan tog slut så har det blivit en paus nu utan något kosttillskott. Utifrån innehållsförteckningen på vanliga fodret borde hon via det få i sig bland annat 57 mg glukosamin, 620 mg Omega 3 och 3 g Omega 6 (om jag räknat rätt, vilket definitivt inte behöver vara fallet i och med bebis hjärna).

Vad tycker ni att jag ska testa för kosttillskott till henne? Något ni kan rekommendera?
Bellas fysioterapeut rekommenderar Ledmax+, men eftersom Bella även får librela så är det svårt att utvärdera effekten av det

Det enda det finns evidens för vid artros är högdoserade essentiella fettsyror dvs Omega-3 och Omega-6.
Så lägg till något sådant.

Det enda det finns evidens för vid artros är högdoserade essentiella fettsyror dvs Omega-3 och Omega-6.
Så lägg till något sådant.
Hur ger man det på bästa sätt? För Omega 3, funkar vanliga människotabletter? Hur gör man med Omega 6? Är det bättre med något annat sätt?

Hur ger man det på bästa sätt? För Omega 3, funkar vanliga människotabletter? Hur gör man med Omega 6? Är det bättre med något annat sätt?
Jag ger vanliga kapslar för människor men man kan också ge olja.
Dosen för hund vid artros är 150-220 mg/kg av EPA+DHA kombinerat. Så man måste läsa på innehållsförteckningen där mängden EPA samt DHA är specificerad och inte gå efter mängden Omega-3.
För djur är Viacutan och Dr Baddaky bra produkter men fungerar som sagt även med human så länge man kollar innehållet.

Jag ger vanliga kapslar för människor men man kan också ge olja.
Dosen för hund vid artros är 150-220 mg/kg av EPA+DHA kombinerat. Så man måste läsa på innehållsförteckningen där mängden EPA samt DHA är specificerad och inte gå efter mängden Omega-3.
För djur är Viacutan och Dr Baddaky bra produkter men fungerar som sagt även med human så länge man kollar innehållet.
Ger du till alla dina eller bara de med bekräftad artros? Tänkte om du ger alla, ger du även till valpar? Alltså typ Dr Baddaky eller människokapslar.

Ger du till alla dina eller bara de med bekräftad artros? Tänkte om du ger alla, ger du även till valpar? Alltså typ Dr Baddaky eller människokapslar.
Ingen av mina har bekräftad artros. Den ena får pga hjärtsjukdom och diskbråck, hon är 14 år så har möjligtvis någon artros någonstans men inget vi vet. Den andra får för hjärnan pga epilepsi. Min unga tik har fått under dräktighet bara. Men ger högdoserat till alla, vilket ju inte blir så mycket för små hundar men rätt mycket på stora hundar (vi pratar 4-6 kapslar om dagen oftast för stora hundar).
Vad jag vet finns det ingen evidens för att det skulle ha en förebyggande effekt mot artros så att ge en valp skulle jag bara göra om jag ville förbättra pälskvalitet eller liknande (eller om den har någon sjukdom där inflammation spelar en roll).

Min fick Dr baddaky olja och så Ledmax + eller nåt sånt.
Hon fick också varje kväll pharmalight. Tyckte det gav effekt.

På slutet fick hon också den där medicinen som jag glömt namnet på, en spruta i månaden typ. Men nån här kan säkert namnet på den…
Gav väldigt bra effekt i några år.

Liknande trådar

• Artros hund
  • Kosttillskott vid artros?
  • Artros - när kortison och operation inte hjälper?
  • Glucosamin m.m.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka