Kosttillskott till äldre dam

Disen

Trådstartare
Hej alla visa kattkännare.

Fästmannens katta börjar bli till åren nu. Hon är en 13-årig blandras, bondkatt och Russian Blue (25%). Hon har börjat bli lite stel, hänger inte med lika bra på promenaderna längre och när hon hoppar upp i sängen så får hon kravla sig fast när hon är nästan uppe. Det ser ut som om hon missbedömer hoppet och tar i lite för lite, men det händer 9 ggr av 10 numer.

Jag är ingen hejare på katt. Jag gillar katter och självklart är hon en del av familjen, men det ligger i fästmannens intresse (och hon är verkligen hans ögonsten). Dock hjälper jag gärna till med henne och frågan väcktes idag när vi talade om hennes förändringar. Iom att hon har börjat bli lite stel så har jag spanat på kosttillskott som kan hjälpa till att motverka detta och undrar nu vad ni har för erfarenheter av de olika som finns. Hon får Royals kattfoder för äldre utekatter.

Lägger upp en bild på det svanslösa underverket:
grillning-015_37491872.jpg
 
Sv: Kosttillskott till äldre dam

Jag ger (på inrådan från vet) seraquin til min 16-åring. Han är inte så stel som er än, men jag vill hålla honom så fräsch som möjligt och glukosamin hjälper ju både för stunden och förebyggande mot värre problem.

Seraquin köper man på apoteket och det är ganska låg dos till en katt så det är verkligen ingen kostnad att tala om.
 
Sv: Kosttillskott till äldre dam

Glukosamin i någon form och Omega 3-olja (tex. Viacutan) skulle jag rekommendera för lederna. Det är mycket vanligt med artrit i olika grad hos katter över 10 års ålder.
 
Sv: Kosttillskott till äldre dam

Tack båda för era råd!

Seraquin har jag haft funderingar på.
Jag ska kolla upp detta och diskutera saken med fästmannen :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Katthälsa Hej. Vi behöver lite hjälp med fodertips till min mammas katter. Utekatter 8 & 12 år. Den äldre har problem med att hon kräks ofta och...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: Rund
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: Tispe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp