Hjälp med foder

Rund

Trådstartare
Hej.
Vi behöver lite hjälp med fodertips till min mammas katter. Utekatter 8 & 12 år. Den äldre har problem med att hon kräks ofta och vi fick då tips att byta till ett foder med annat protein än de då åt (Royal canin sterilised, står att det innehåller fågelprotein). Bytte till Pure Natural sensitive pork & wild boar, mindre kräkningar men de gillade inte heller maten och åt dåligt. Bytte till Carnilove lamb & wild boar, inga kräkningar. Problemet är att den yngre har gått upp en del i vikt av det fodret även om de minskat givan mycket. Båda katterna älskar maten, men är nu alltid jättehungriga enligt dem när man går upp för trappan där deras mat finns.

Har ni några tips?
 
Hej.
Vi behöver lite hjälp med fodertips till min mammas katter. Utekatter 8 & 12 år. Den äldre har problem med att hon kräks ofta och vi fick då tips att byta till ett foder med annat protein än de då åt (Royal canin sterilised, står att det innehåller fågelprotein). Bytte till Pure Natural sensitive pork & wild boar, mindre kräkningar men de gillade inte heller maten och åt dåligt. Bytte till Carnilove lamb & wild boar, inga kräkningar. Problemet är att den yngre har gått upp en del i vikt av det fodret även om de minskat givan mycket. Båda katterna älskar maten, men är nu alltid jättehungriga enligt dem när man går upp för trappan där deras mat finns.

Har ni några tips?

Gillar dom Mjaus stora plåtburkar? Billigt och ger inga magproblem. Kan det vara så att kycklingprotein irriterar men inte ko, lamm etc?
 
Gillar dom Mjaus stora plåtburkar? Billigt och ger inga magproblem. Kan det vara så att kycklingprotein irriterar men inte ko, lamm etc?
De är helt omöjliga att få i blötmat tyvärr. Tittar bara på den och går därifrån.
Ja precis, det är därför vi testat andra proteinkällor.

Nu provade vi att köpa Bozita grainfree för känsliga magar. De äter den än så länge iaf och inga kräkningar. Får se om de håller sig mätta längre på den så hankatten inte fortsätter att öka i vikt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 067
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp