Bukefalos 28 år!

Kosttillskott -vad är det bra för?

Tar D-vitamin pga låga värden, på gränsen till brist till och med sommartid när jag är ute typ hela tiden (tar prover regelbundet pga sjukdom), B-vitamin, järn samt selen. Har tidigare tagit B12 då mitt värde var rejält lågt, slutade när det kom upp i bra nivåer men det är dags att ta prov igen snart för att kolla om det har sjunkit igen. Har hypotyreos och trots en varierad och "bra" kost så räcker det inte till, min kropp tar inte upp som den ska. Hade inte stoppat i mig tillskott hur som helst utan att ha provsvaren som underlag men nu vet jag ju säkert att jag behöver ta det.
Kan hypertyreos göra att kroppen inte tar upp som den ska?

Undrar eftersom jag har lite halvknepiga värden på sköldkörteln och har problem med upptag av flera ämnen. Men läkarna verkar inte vilja undersöka det vidare trots att jag år efter år får den ena efter den andra bristen.
 
Kan hypertyreos göra att kroppen inte tar upp som den ska?

Undrar eftersom jag har lite halvknepiga värden på sköldkörteln och har problem med upptag av flera ämnen. Men läkarna verkar inte vilja undersöka det vidare trots att jag år efter år får den ena efter den andra bristen.
Hypertyreos kan jag inte så mycket om, det är ju motsatsen till vad jag har och orsakar att kroppen gå på högvarv, men det är väl inte omöjligt att det också påverkar näringsupptaget.

Jag tar prover själv via Werlabs eftersom de på VC inte är intresserade av att ta alla de prover som jag vill.
 
Hypertyreos kan jag inte så mycket om, det är ju motsatsen till vad jag har och orsakar att kroppen gå på högvarv, men det är väl inte omöjligt att det också påverkar näringsupptaget.

Jag tar prover själv via Werlabs eftersom de på VC inte är intresserade av att ta alla de prover som jag vill.

Behandlad hyper blir ju hypo som sedan medicineras upp till normal nivå. De känns inte så långsökt att det kan påverka, men jag kan inte påstå att jag vet...

Vad betalar du för provtagning och vilka prover tar du?
 
Behandlad hyper blir ju hypo som sedan medicineras upp till normal nivå. De känns inte så långsökt att det kan påverka, men jag kan inte påstå att jag vet...

Vad betalar du för provtagning och vilka prover tar du?
Jo, jag håller med, tänker också att det borde kunna påverka men kan inte tillräckligt mycket för att säga säkert att det gör det.

Jag brukar ta Karin Björkegren Jones-paketet, det kostar ca. 1700 kr. Inte billigt men enklare än att ständigt bråka med VC om prover som de inte anser behövs....
 
Hypertyreos kan jag inte så mycket om, det är ju motsatsen till vad jag har och orsakar att kroppen gå på högvarv, men det är väl inte omöjligt att det också påverkar näringsupptaget.

Jag tar prover själv via Werlabs eftersom de på VC inte är intresserade av att ta alla de prover som jag vill.
Förlåt, jag menade hypotyreos men autocorrekten ändrade 😊

Jag har också haft problem med att VC inte tagit tillräckligt med prover, alternativt att de säger att allt ser bra ut men när jag själv kollat så har vissa prover legat långt under referensvärdet.
Just nu har jag dock en läkare som lyssnar.

Fungerar Werlabs bra?
 
Förlåt, jag menade hypotyreos men autocorrekten ändrade 😊

Jag har också haft problem med att VC inte tagit tillräckligt med prover, alternativt att de säger att allt ser bra ut men när jag själv kollat så har vissa prover legat långt under referensvärdet.
Just nu har jag dock en läkare som lyssnar.

Fungerar Werlabs bra?

Jag tycker Werlabs funkar jättebra, fast det kostar ju en del. Man kan ta ett mindre paket där de inte tar fullt så många prover så kommer man ner lite i pris, men eftersom jag vet att jag ligger lågt i D-vitamin, B12, järn etc så vill jag ta så många som möjligt för att kunna hålla koll.

Var glad för att du har en läkare som lyssnar! Jag hade en jättebra där vi bodde tidigare men efter flytten 40 mil bort så fick jag ju byta och läkaren på VC ville inte göra något mer än att ta TSH och FT4 och skriva ut Levaxin. Ta andra prover var det inte tal om så då valde jag att använda Werlabs och jag tycker det har funkat jättebra.
 
Jag tycker Werlabs funkar jättebra, fast det kostar ju en del. Man kan ta ett mindre paket där de inte tar fullt så många prover så kommer man ner lite i pris, men eftersom jag vet att jag ligger lågt i D-vitamin, B12, järn etc så vill jag ta så många som möjligt för att kunna hålla koll.

Var glad för att du har en läkare som lyssnar! Jag hade en jättebra där vi bodde tidigare men efter flytten 40 mil bort så fick jag ju byta och läkaren på VC ville inte göra något mer än att ta TSH och FT4 och skriva ut Levaxin. Ta andra prover var det inte tal om så då valde jag att använda Werlabs och jag tycker det har funkat jättebra.
En fråga. Tar du med dina werlabsresultat till VC och vad får du isf för reaktion?
 
En fråga. Tar du med dina werlabsresultat till VC och vad får du isf för reaktion?

Nej, jag har inte gjort det nu, eftersom jag är så less på att inte få vettiga svar. De kan helt enkelt för lite om hypotyreos för att vara bra på att behandla det. Man får söka sig till privatläkare, en del har också fått bra hjälp via onlineläkartjänster, men det verkar variera där också, beroende på vilken läkare man får prata med.
 
Jag tycker Werlabs funkar jättebra, fast det kostar ju en del. Man kan ta ett mindre paket där de inte tar fullt så många prover så kommer man ner lite i pris, men eftersom jag vet att jag ligger lågt i D-vitamin, B12, järn etc så vill jag ta så många som möjligt för att kunna hålla koll.

Var glad för att du har en läkare som lyssnar! Jag hade en jättebra där vi bodde tidigare men efter flytten 40 mil bort så fick jag ju byta och läkaren på VC ville inte göra något mer än att ta TSH och FT4 och skriva ut Levaxin. Ta andra prover var det inte tal om så då valde jag att använda Werlabs och jag tycker det har funkat jättebra.
Ja det är skönt, men samtidigt är jag ju ständigt orolig för vad som händer ifall hon inte jobbar kvar. Så jag vill ha en backup-plan redo så att jag kan fortsätta hålla koll på mina värden :) som du säger är det väldigt energikrävande att inte bli lyssnad på.
Jag vet ju att jag blir deprimerad av låga nivåer av järn, zink och dvitamin. Även i de fall då värdena enligt ligger inom det normala för vården, men de är för låga för mig. Så jag vill ha koll på dem så jag kan reglera intaget så jag slipper må dåligt pga låga nivåer.

Sköldkörteln har jag inte orkat ta itu med, men något knas är det där med 😔
 
Läser att rdi av Zink är 7 mg för kvinna. Varför är de flesta burkar man läser på 25 mg/tabl då?
 
Läser att rdi av Zink är 7 mg för kvinna. Varför är de flesta burkar man läser på 25 mg/tabl då?
Jag kör med 25mg zink pga att jag måste äta koppar och koppar förbrukar (eller något) zink så man ska alltid kombinera zink med koppar. Tex en multivitaminer som innehåller koppar måste därför ha högre med zink, dels för du få din rdi, dels ska du få så det täcker kopparen.
 
Läser att rdi av Zink är 7 mg för kvinna. Varför är de flesta burkar man läser på 25 mg/tabl då?
För en del ämnen (har inte koll på just zink) skiljer det mycekt på innehåll i ett livsmedel jämfört med hur mycekt som faktiskt tas upp av en människa. Fullkornsprodukter till exempel har inte så hög tillgänglighet på de mineraler ssom ingår. Järn är det oerhört stor skillnad på hur bra det tas upp av kroppen, det går alltså inte alltid att säga "du behöver 3 mg av X därför ska du äta 100 g Y om dagen, för det innehåller 3 mg X".

Jämför måtten på råprotein/smb rp tex på häst. En lista med liknande mått på mineraler i livsmedel vore najs.
 
Hypertyreos kan jag inte så mycket om, det är ju motsatsen till vad jag har och orsakar att kroppen gå på högvarv, men det är väl inte omöjligt att det också påverkar näringsupptaget.

Jag tar prover själv via Werlabs eftersom de på VC inte är intresserade av att ta alla de prover som jag vill.
Hur fungerar det då om man hos Werlabs hittar avvikelser/brister/indikationer på att läkarkonsultation är nödvändigt? Tolkar de resultaten åt en?
 
För en del ämnen (har inte koll på just zink) skiljer det mycekt på innehåll i ett livsmedel jämfört med hur mycekt som faktiskt tas upp av en människa. Fullkornsprodukter till exempel har inte så hög tillgänglighet på de mineraler ssom ingår. Järn är det oerhört stor skillnad på hur bra det tas upp av kroppen, det går alltså inte alltid att säga "du behöver 3 mg av X därför ska du äta 100 g Y om dagen, för det innehåller 3 mg X".

Jämför måtten på råprotein/smb rp tex på häst. En lista med liknande mått på mineraler i livsmedel vore najs.
Stavningen... :arghh:
 
Hur fungerar det då om man hos Werlabs hittar avvikelser/brister/indikationer på att läkarkonsultation är nödvändigt? Tolkar de resultaten åt en?

Förstår inte frågan? Menar du vad du kan göra med Werlabsreultaten när du söker t ex VC?

På Werlabresultatet får du ju referensvärden och läkarkommentar.
 
Hur fungerar det då om man hos Werlabs hittar avvikelser/brister/indikationer på att läkarkonsultation är nödvändigt? Tolkar de resultaten åt en?
Ja, du får dels dina värden med alla referensvärden att jämföra med och dels en läkartolkning, sen finns det även info på varje enskilt resultat där man kan läsa om vad det innebär att ligga för högt respektive för lågt. Så det är rätt så utförligt.
 
Ja, du får dels dina värden med alla referensvärden att jämföra med och dels en läkartolkning, sen finns det även info på varje enskilt resultat där man kan läsa om vad det innebär att ligga för högt respektive för lågt. Så det är rätt så utförligt.

Jag är väldigt förtjust i tjänsten, jag började 2015 så jag har år av referensvärden. Vissa ligger högt, andra lågt men jag ser att det är normalt för just mig.
 
Ja, du får dels dina värden med alla referensvärden att jämföra med och dels en läkartolkning, sen finns det även info på varje enskilt resultat där man kan läsa om vad det innebär att ligga för högt respektive för lågt. Så det är rätt så utförligt.
Låter ju väldigt bra 😊 👍
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 493
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp