Bukefalos 28 år!

Kosttillskott -vad är det bra för?

Lever innehåller en hel del järn, liksom blodmat, men även höga halter av A-vitamin och man kan få i sig för mycket om man äter lever ofta.

Jag köpte precis renlever och slår man upp i livsmedelsverkets databas innehåller 100 g renlever något mer än halva dagsbehovet järn men mer än 40 ggr dagsbehovet A-vitamin.
Jag kan inte tillaga lever ätlig själv, men jag tyckte om mammas levergryta. Tyvärr gör hon ju aldrig den längre och har så inte gjort sedan jag var barn, av hennes fem barn var jag den enda som tyckte om det. Jag har ätit när någon annan serverat (svärmor) och kunde knappt svälja det för det var på riktigt äckligt. Vid andra tillfällen när jag smakat lever har det inte heller varit gott (om än inte så äckligt som svärmors).
 
Jag kan inte tillaga lever ätlig själv, men jag tyckte om mammas levergryta. Tyvärr gör hon ju aldrig den längre och har så inte gjort sedan jag var barn, av hennes fem barn var jag den enda som tyckte om det. Jag har ätit när någon annan serverat (svärmor) och kunde knappt svälja det för det var på riktigt äckligt. Vid andra tillfällen när jag smakat lever har det inte heller varit gott (om än inte så äckligt som svärmors).
Precis, lever kan vara alltifrån supergott till oätligt beroende på hur den tillagats. Jag har ibland en mindre levermängd i köttfärs till biffar, det blir som en smakförstärkare då tycker jag.
 
Vad min mamma försökte få i mig all möjlig inälvsmat när jag var yngre, maten bara växte i munnen🙊.
Jag var heller inte överfötjust i varken blodpudding (blodkorv sa vi) eller stekt lever när jag var liten men har lärt mig senare att tillagningen har stor betydelse. Båda två går att göra väldigt gott.
 
Har du en brist då? Eller ligger i nedre spannet av referensvärdena på något? Huruvida tillskottet är nyttigt beror ju på vad du är i behov av.

Inte vad jag vet, men med tanke på att min läkare tycker det är onödigt att ta prover för mineraler och vitaminer (visade en lista jag hittat på nätet ang vad som var viktigt att ha koll på när en har hypotyreos) så lär jag ju inte få reda på det heller.

Men jag är ju vegetarian och äter rätt ensidigt så kan inte tänka mig att jag ligger bra i alla värden. Håller på gå över till nån antiinflammatoriskt kosthistoria men börjar med att bara uteslta mjölk, gluten och socker. Därav att jag kunde ju hitta nåt tillskott med mindre socker... min konsulent på FitLine påstår att setet jag äter är antiinflammatoriskt. Vet intehur mkt notis jag tar om det dock.
 
Det vet jag. Min kost är inte konstig på något vis- därav dietisthjälp. Jag äter det mesta och är inte kräsen. men magen pallar inte järntabletter varje dag, så om jag kan hålla mig inom värdena eller helst öka dem genom att dessutom fylla på via kosten vore det ju inte tokigt.
Min mage gillar inte heller järntillskott.. Har försökt i åtta år att hitta något som fungerar men det brukar sluta i intravenöst järn till slut ändå.

Nu har jag börjat med Topformulas järntabletter efter tips av @TinyWiny :bow:, 😊 och jag kan äta dem! Tabletterna innehåller lägre dos än niferex, duroferon, mfl, men magen protesterar inte. Hoppas kunna öka antal tabletter per dag på sikt.

Jag tog nytt blodprov i veckan, det ska bli intressant att se om järnvärdet fortsatt nedåt som vanligt, eller om tabletterna gjort skillnad.
 
Min mage gillar inte heller järntillskott.. Har försökt i åtta år att hitta något som fungerar men det brukar sluta i intravenöst järn till slut ändå.

Nu har jag börjat med Topformulas järntabletter efter tips av @TinyWiny :bow:, 😊 och jag kan äta dem! Tabletterna innehåller lägre dos än niferex, duroferon, mfl, men magen protesterar inte. Hoppas kunna öka antal tabletter per dag på sikt.

Jag tog nytt blodprov i veckan, det ska bli intressant att se om järnvärdet fortsatt nedåt som vanligt, eller om tabletterna gjort skillnad.
Jag hade fått svar!
Mina ferritinvärden låg på 61 ug/L i maj, sen hade det gått ner till 47 ug i oktober, och nu vid senaste kollen låg de kvar på 47 ug.
Jag är så glad, de har inte gått ner ännu mer ! :banana:
 
Min mage gillar inte heller järntillskott.. Har försökt i åtta år att hitta något som fungerar men det brukar sluta i intravenöst järn till slut ändå.

Nu har jag börjat med Topformulas järntabletter efter tips av @TinyWiny :bow:, 😊 och jag kan äta dem! Tabletterna innehåller lägre dos än niferex, duroferon, mfl, men magen protesterar inte. Hoppas kunna öka antal tabletter per dag på sikt.

Jag tog nytt blodprov i veckan, det ska bli intressant att se om järnvärdet fortsatt nedåt som vanligt, eller om tabletterna gjort skillnad.
Det är bra! Jag har funderat på dem när de här är slut, dör inte av att prova om de fungerar bättre ju. Jag får hojta sedan om min mage accepterar dem bättre än de två sorter jag testat än så länge den här perioden! :)
 
Det är bra! Jag har funderat på dem när de här är slut, dör inte av att prova om de fungerar bättre ju. Jag får hojta sedan om min mage accepterar dem bättre än de två sorter jag testat än så länge den här perioden! :)

Ja gör det :)

De är inte dyra om man bara vill testa
 
Ja gör det :)

De är inte dyra om man bara vill testa
Det är bra! Och funkar de dessutom bäst så är det ju finemang. Som det är nu tar jag järn och så ballar magen ur och när den lugnat sig igen tar jag järn och så ballar magen ur och så tar jag jä... ja så fortsätter det. Astrist är det.
 
Nej de är ju inte det och de har dessutom väldigt ofta 2 för 1 eller 50% på allt. Jag tror inte jag har köpt något till ordinarie pris någonsin. Så ett tips @Enya klicka i att du vill ha nyhetsbrev från dem så du vet när det är dags att handla :)
Absolut, det ska jag göra! Var köper du dem? Jag känner igen namnet, men minns inte var jag ska kolla, var har jag sett dem?
 
Det är bra! Och funkar de dessutom bäst så är det ju finemang. Som det är nu tar jag järn och så ballar magen ur och när den lugnat sig igen tar jag järn och så ballar magen ur och så tar jag jä... ja så fortsätter det. Astrist är det.
Jag är nu uppe i 4 tabletter/dag vilket ger 572% av RDI (jag vill inte ta högre dos så jag har inte provat att höja mer) och känner inte av det alls. Det är de enda järntabletterna jag kan ta överhuvudtaget. Alla andra ger mig magsmärtor efter en kort stund av den grad att jag ligger och kvider.
 
Jag är nu uppe i 4 tabletter/dag vilket ger 572% av RDI (jag vill inte ta högre dos så jag har inte provat att höja mer) och känner inte av det alls. Det är de enda järntabletterna jag kan ta överhuvudtaget. Alla andra ger mig magsmärtor efter en kort stund av den grad att jag ligger och kvider.
Det är bra.
Trist att det är så att järn behandlar kroppen så illa. När det är så viktigt att ha i kroppen.
 
D-vitamin eftersom jag alltid ligger lågt.

B12 eftersom jag genomgått en gastric bypass och det ingår i ”eftervården”. Eg multivitamineral men jag glömmer ofta.

Sedan äter jag någon gång om året en ask duroferon. Antingen efter blodgivning eller när jag är tröttare än tröttast och inte hittar någon annan rimlig förklaring.
 
Hej,
Jag registrerade mig här enbart för att jag snubblade in på tråden och direkt såg jag en massa hitte-på från säljare av FitLine. Jag kan vilken dag i veckan som helst ta en genomgång av varumärket FitLine och deras produkter kontra vilken produkt som helst på marknaden. Jag själv har arbetat inom kosttillskottsbranschen i över 15 år som produktutvecklare av just kosttillskott, proteinpulver och andra funktionella livsmedel som det så glatt heter nu. FitLine är bland det sista jag skulle rekommendera, jag skulle rekommendera mina huvudkonkurrenters produkter före detta varumärke också!
En bra produkt har jag inget emot att rekommendera då det viktiga handlar om att kunden tar en produkt som är säker och fyller sin funktion, utan att råna kunden. Vissa människor behöver definitivt kosttillskott alternativt förskriven medicin, men långt ifrån alla. Allt beror på kost, livsstil och ens individuella förutsättningar. Hade alla varit i behov av kosttillskott skulle människan ha dött ut för länge sen...

Det finns en anledning till varför vissa varumärken näst intill bara säljs via privatpersoner och inte hos etablerade återförsäljare.

Att just vitaminer och mineraler kan innehålla både ÖVER och UNDER deklarerat värde beror på att just vitaminer och mineraler är otroligt svåra att dosera. Det gäller inte bara att dosering utan även när man analyserar. För vitaminer får det deklarerade värden skilja sig inom + 50% till -20 %. Och för mineraler är det +45 % till – 20 %. Det betyder alltså att ett vitamin D-tillskott som har ett deklarerat innehåll på 100 µg får innehålla från 150 µg till 80 µg.

På rak arm kan jag inte komma på en enda produkt från de etablerade varumärkena i Sverige som har socker som första, andra eller tredje deklarerad ingrediens i kosttillskott, förutom i de specifika fall där socker är tillsatt just av en specifik anledning. Exempelvis kan man tillsätta socker eller annan stärkelse som en katalysator till bakpulver, exempelvis för att få en fluffigare konsistens. Men då pratar vi fortfarande om obetydliga mängder.
Anna Hallen skrev ett blogginlägg om fitline, hon blev hotad av företaget 😳
 
Anna Hallen skrev ett blogginlägg om fitline, hon blev hotad av företaget 😳
Jag är tyvärr inte alls förvånad. Det är som en sekt. Man får inte under några som helst omständigheter kritisera deras produkter och deras säljare förväntas berätta för alla om hur extremt bra de mår tack vare kosttillskotten trots att det inte alls är sant. Jag vet till och med barn som förvägras medicin de verkligen behöver för "fitline botar allt". Sorgligt är vad det är :(
 
Jag är tyvärr inte alls förvånad. Det är som en sekt. Man får inte under några som helst omständigheter kritisera deras produkter och deras säljare förväntas berätta för alla om hur extremt bra de mår tack vare kosttillskotten trots att det inte alls är sant. Jag vet till och med barn som förvägras medicin de verkligen behöver för "fitline botar allt". Sorgligt är vad det är :(
Mött dem i flera sammanhang där jag varit med som stöd till sjuka vänner på olika typer av träffar. De värvar i stödgrupper... "har du varit sjuk i 10 år? Ja då ska du äta en kur där varje år motsvarar en vecka" "när du ätit klart kuren behöver du inte använda rullstol efteråt" osv osv :rage: :rage: :rage: :banghead: :banghead:
 
Mött dem i flera sammanhang där jag varit med som stöd till sjuka vänner på olika typer av träffar. De värvar i stödgrupper... "har du varit sjuk i 10 år? Ja då ska du äta en kur där varje år motsvarar en vecka" "när du ätit klart kuren behöver du inte använda rullstol efteråt" osv osv :rage: :rage: :rage: :banghead: :banghead:

Så extrema som många i tråden uppfattat dem kan jag väl inte hålla med om att jag riktigt ser dem, men jag är heller inte så involverad. Jag har bara några bekanta med samma sjukdom som mig som hjälpts av dem (nej de är inte återförsäljare). Jag är ju av naturen skeptisk till alla former av mirakelmedel men jag tänkte att jag ger det några månader. Det jag märker effekt av är faktiskt i min träning, är ett tillskott jag blir pigg av. I övrigt nada. Så jag har mejlat och sagt upp mitt abonnemang och hoppas att jag tills dess hittat ett annat lika enkelt men billigare sätt att få i mig vitaminer och mineraler.
 
Tar D-vitamin pga låga värden, på gränsen till brist till och med sommartid när jag är ute typ hela tiden (tar prover regelbundet pga sjukdom), B-vitamin, järn samt selen. Har tidigare tagit B12 då mitt värde var rejält lågt, slutade när det kom upp i bra nivåer men det är dags att ta prov igen snart för att kolla om det har sjunkit igen. Har hypotyreos och trots en varierad och "bra" kost så räcker det inte till, min kropp tar inte upp som den ska. Hade inte stoppat i mig tillskott hur som helst utan att ha provsvaren som underlag men nu vet jag ju säkert att jag behöver ta det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 496
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp