Kosttillskott -vad är det bra för?

Skjøldur

Trådstartare
Då jag var 20 tog jag inga kosttillskott alls. Då jag var ca 30 så började jag jobba natt och tänkte att omega 3 är nog bra, särskilt om vintern. Sen blev det selen också för vi har ju selenfattiga jordar. Då o då under årens lopp har det blivit en ny burk eller flaska... oftast för att jag haft ont i kropp och/eller själ. Gud vet vad som hjälpt på riktigt eller varit placebo 😁. Nu vill jag höra om era erfarenheter.
 
I princip alla friska människor som äter en varierad kost, med alla beståndsdelar (kött, fisk grönsaker osv) klarar sig utmärkt utan kosttillskott.

Jag personligen äter en del läkemedel som kan medföra brist på vissa ämnen. Och vistas för lite ute i solen (pga att jag bränner mig på nolltid). Så jag brukar ta nödvändiga tillskott nån gång om året
 
Jag äter främst tillskott av magnesium, eftersom jag annars får regelbunden kramp. Omega 3, såväl som C/D-vitamin äter jag ibland, beroende på om jag tror mig ha en brist eller vill förebygga. Jag har inte tillräckligt varierad kost att jag klarar mig helt utan tillskott.
 
Jag äter tillskott av mineraler och vitaminer från FitLine. Hög biotillgänglighet. Vet många som blivit hjälpta av det som lider av samma problem som jag har med sköldkörteln. Dessutom kan jag ärligt säga att jag äter inte så hemskt varierad kost som jag borde, en följd av mina ätstörningar. Så det skadar inte att få i sig lite balanserade vitaminer och mineraler...
Skulle väl egentligen behöva prova antiinflammatorisk kost också, men orkar inte... är dessutom vego och det verkar vara en omöjlig kombo.
 
Jag äter tillskott av mineraler och vitaminer från FitLine. Hög biotillgänglighet. Vet många som blivit hjälpta av det som lider av samma problem som jag har med sköldkörteln. Dessutom kan jag ärligt säga att jag äter inte så hemskt varierad kost som jag borde, en följd av mina ätstörningar. Så det skadar inte att få i sig lite balanserade vitaminer och mineraler...
Skulle väl egentligen behöva prova antiinflammatorisk kost också, men orkar inte... är dessutom vego och det verkar vara en omöjlig kombo.

Köp vilka vitaminer som helst på apoteket, fitline är överprissatt pyramidspel.
 
Köp vilka vitaminer som helst på apoteket, fitline är överprissatt pyramidspel.

Jag har varit mkt skeptisk, men jag kan ändå inte riktigt få ihop det med att bekanta till mig med hypo fått mkt bättre värden av deras produkter, om de inte har nån effekt alls. Men ja, dyra är de. Dock slipper jag ha 25 burkar med olika piller, jag tar en påse morgon och en kväll.
 
Jag har för låga värden av D-vitamin (läkaren tyckte det såg knasigt ut och beställde nya prover men nejdå, jag är tydligen bra på allt utom D-vitamin) så det tar jag regelbundet.
 
Det fins ju olika skolor. Den som säger att ät bara varierat så klarar du dig. Här är "varierat" rätt otydligt samt "klarar dig" inte så upplyftande.
Jag tycker att det finns flera skäl att tänka att "normalpersonen" inte får i sig optimalt av alla vitaminer, mineraler, spårämnen osv. Och jag ser en skillnad mellan att inte bli sjuk/inte ha bristsymtom och att må så bra man kan.
Tex:
Stor andel processad och/eller inte färsk mat.
Betydligt mindre energibehov än vad vi hade när vi utvecklades en gång i tiden, vilket ju gör att vi även får i oss betydligt mindre mängder av nyttigheter "på köpet" med det vi äter.
Bristen på solljus här uppe.
Stressorer i vardagen, inklusive föroreningar av olika slag.
Betydligt mer förädlade och snabbväxande grödor/produktionsdjur, och på vissa håll utarmade jordar eller helt enkelt odling i näringslösning.
Osv.

Jag har ingen illusion om att jag äter perfekt, även om jag lagar från grunden, odlar mycket egna grönsaker, har koll på näringslära osv. Jag och barnen äter (när vi kommer ihåg) d-vitamin på vinterhalvåret, omega-3 och en multivitamin/-mineral.
 
Jag äter omega-3 i princip dagligen. Hade förut bedrövligt hår och naglar, fick tips om just omega-3 och googlade lite. På en sida (minns inte vilken, länge sedan, men det var någon seriös sida som inte tillhörde återförsäljare) så var listan med tecken på brist av omega-3 som en enda lång checklista för alla möjliga små problem jag hade, och listan med vad som innehöll omega-3 var sådant jag aldrig åt och sådant som hämmade upptaget sådant jag ofta åt :cautious:

Började äta tillskott, blev märkbart bättre, tog paus utan att riktigt tänka på det någon gång när en burk tog slut, blev sämre, började igen och blev bättre och sådär har det hållit på i många år nu. För mig gör det en klar skillnad iaf.
 
De enda kosttillskott det finns något som helst vetenskapligt belägg för är D-vitamin och omega 3 som jag förstår det. Att äta mycket fet fisk är ju dock bättre än tillskott. Solmängden rår vi ju inte riktigt på här i Sverige. Jag tar omega 3 ibland, D-vitamin på vinterhalvåret och ett multivitamintillskott nästan varje dag då mina naglar blir avsevärt bättre av det.

Har man en bristsituation så är det givetvis indicerat med specifika tillskott men jag tror det är helt onödigt många Svenssons som petar i sig zink, magnesium, selen etc bara för att. Man ska också komma ihåg att det är en helt oreglerad marknad och man ska vara lite försiktig kring vad man stoppar i sig - det är så mycket mer potenta doser jämfört med vad man får i sig via kosten.
 
Senast ändrad:
Jag har lagt till och dragit från under åren som gått. Vissa har jag inte sett tillräckligt med skillnad för att motivera fortsatt användande (ekonomi), andra har jag en bra vana i att använda (multivitaminer är min frukostdryck). D-vitamin varannan dag på vintern, Omega 3 året runt i 1/3 dos.
 
Jag äter magnesium mot spända muskler och stress. D-vitamin mot brist. Q10 för jag ätit kolesterolsänkande i flera år. Omega 3 äter jag för att det är inflammationssänkande. Och ngn antioxidant på L för att det ska dämpa herpes-utbrott.
 
Jag äter en del tillskott och senaste tillskottet jag börjat med är jod. Jag insåg att jag inte äter något som innehåller jod och faktum är att jag har märkt en positiv skillnad och det ganska direkt. Lätt pinsam situation då jag har stenkoll på att hästarna får i sig allt de behöver inklusive jod men mig själv hade jag glömt bort.

Jag tar b-12 som injektioner, d-vitamin, magnesium, zink, c-vitamin, järn och diverse annat som jag har brist av.

Jag har gastropares vilket sätter stopp för många livsmedel så tillskott behövs för min del.
 
Jag har konstaterad brist så jag har relevanta vitaminer på recept. D-vitamin skulle jag förmodligen behöva men min mage tål inte någon variant av D-vit så det skippar jag (har testat en uppsjö inkl veganska men vissa tål det helt enkelt inte).

Sedan tar jag jättenattljusolja och havtornsolja... mot övergångsbesvär och PMS. Funkar bra tycker jag, speciellt nattljusoljan.

Tabletter med kalcium-magnesium av förklarliga skäl (kvinna i övergångsåldern).

Probi Mage, annars blir min mage väldigt upprörd.
 
Äter järntabletter x2, multivitamintablett, zink, b-vitamin/kalk och injecerar b12, allt på läkares ordination. Det är inget farligt att äta typ en extra multivitamintablett för "en vanlig människa", det går liksom inte att överdosera på så sätt, men tycker det är onödigt att kasta pengar på saker man inte behöver.
 
Jag har varit mkt skeptisk, men jag kan ändå inte riktigt få ihop det med att bekanta till mig med hypo fått mkt bättre värden av deras produkter, om de inte har nån effekt alls. Men ja, dyra är de. Dock slipper jag ha 25 burkar med olika piller, jag tar en påse morgon och en kväll.
hypo-vaddå?
1607699976124.png

hypo används i många fall om det finns för lite av något, men säger ingenting om vad
Det fins ju olika skolor. Den som säger att ät bara varierat så klarar du dig. Här är "varierat" rätt otydligt samt "klarar dig" inte så upplyftande.
Jag tycker att det finns flera skäl att tänka att "normalpersonen" inte får i sig optimalt av alla vitaminer, mineraler, spårämnen osv.
Alltså, jag har nog generellt en alldeles för dålig kosthållning. Men, trots det så är alla kontrollerade mineral- och vitaminvärden i kroppen bra. (jag är grundligt utredd och kontrollerad)
Så, jag skulle nog våga påstå att man absolut inte behöver vara någon mästerkock, dietist eller i övrigt väldigt nitisk med kosthållningen för att ens behov ska tillgodoses.
Äter järntabletter x2, multivitamintablett, zink, b-vitamin/kalk och injecerar b12, allt på läkares ordination. Det är inget farligt att äta typ en extra multivitamintablett för "en vanlig människa", det går liksom inte att överdosera på så sätt, men tycker det är onödigt att kasta pengar på saker man inte behöver.
Jag tänker olämpligt att skriva att det inte går att överdosera. En tablett då och då gör förmodligen ingen skada, men visst sjutton kan det vara både olämpligt och i vissa fall skadligt att överdosera även vitaminer.
 
Jag tänker olämpligt att skriva att det inte går att överdosera. En tablett då och då gör förmodligen ingen skada, men visst sjutton kan det vara både olämpligt och i vissa fall skadligt att överdosera även vitaminer.

Ja alltså du kan ju dö av att dricka för mycket vatten... Det jag menade var att du tar typ en multivitamintablett varje dag fast dina värden är bra, det som händer är att du typ kissar ut det du inte behöver och slösar dina pengar. Inte farligt att experimentera med, typ att ta d-vitamin om du är trött.
Att övertolka och tro att jag menar att man kan trycka i sig typ en förpackning av valfri vitamin om dagen är bara löjligt...
 
Tar Magnesium för att jag läste att det kunde vara bra vid huvudvärk/migrän men vet inte om det stämmer. Var desperat när jag köpte dom då det var som värst med värken. Har fortsatt av slentrian typ, tänker att det skadar väl inte.

Har haft brist på B12 konstaterat hos läkare, tog tillskott men har nu inte gjort det på över ett år. Inte heller följt upp värdena:o

Legat i nedre referens på D-vitamin så brukar ta tillskott under vinterhalvåret men just detta år blev det aldrig av att jag köpte en burk. Borde nog göra det.

Kan tillägga att jag inte äter kött och endast dricker havremjölk. Använder dock en del andra mjölkprodukter så som grädde, ost, creme fraiche etc.
 
Ja alltså du kan ju dö av att dricka för mycket vatten... Det jag menade var att du tar typ en multivitamintablett varje dag fast dina värden är bra, det som händer är att du typ kissar ut det du inte behöver och slösar dina pengar. Inte farligt att experimentera med, typ att ta d-vitamin om du är trött.
Att övertolka och tro att jag menar att man kan trycka i sig typ en förpackning av valfri vitamin om dagen är bara löjligt...

Fast... nej. Det är inte "bara att", d-vitamin är ju fettlösligt och kissas inte ut utan lagras i kroppen. Det har dessutom i vissa undersökningar noterats ett samband mellan d-vitamin och cancer, vilket gör att jag är ännu mer försiktig med överdosering och dragit ner mitt intag till hälften av vad jag tidigare tagit när det kommer till ADE-tillskott.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 128
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp