Bukefalos 28 år!

"Kotar igenom", vad bör man tänka på?

J

joneya

Min kille var vänlig att fota mig när jag red min herre och jag fick se något jag aldrig tänkt på tidigare - han ser ut att ha otroligt veka bakkotor och är otroligt nära marken med själva bakkotorna i vissa moment i traven. Detta måste säkerligen störa hästen och det borde även vara en liten varningssignal. Jag ska nu sko honom eftersom det är vinter och halt, och tänker då be hovisen att lämna så mycket trakt som möjligt och korta tån så mycket han vågar, men finns det något mera att tänka på? Trakterna bak har inte riktigt velat växa på sig, tån är däremot inte överdrivet lång heller; men med skor på kan man i alla fall skydda att han nöter ner trakten för hårt bak.

Vi har arbetat en hel del samlande och det känns ganska logiskt att "för mycket vikt bak" borde göra att han kotar igenom mera, eller är det ett felaktigt antagande? Funderar på om det kanske finns fall där det är skadligt att samla hästen; frambenen kotar inte alls igenom på samma sätt *fundersam*

Jag kan fixa upp bilderna på söndag om någon är fundersam på "hur" han kotar igenom.

Och som rubriken säger, är det något man bör tänka på när man har en häst som kotar igenom?

Skoningsmässigt så är väl "bovarna" låg trakt + lång tå om jag förstått saken rätt? (självklart ska trakten inte vara jättehög, men tydligen behöver han högre trakt.) Något man bör tänka på i träningen? Något som är extra bra för att stärka och är det något som stjälper? Eller är det en häst som inte ens bör tränas i annat än skritt (han kotar inte igenom i skritten)?
 
Sv: "Kotar igenom", vad bör man tänka på?

Min förra häst kotade igen mycket, var björnfot tror jag det hette. Hade några problem med detta själv ansåg jag men när jag sålt honom fann dom att han led av ischias (stavning) och det hade säkern något samband.
Det jag vet dom gjorde för att underlätta och minska risken för förslitning, dock hade han nog redan förslitningar med tanke på sin ålder och hur många år han levt med detta, han var nog 15 år när dom köpte honom av mig, var att han skoddes med skor med höga trakter. Så kolla med din hovslagare vad h*n säger

Kan tillägga att hästen debuterade MSV dressyr i deras ägo, dom köpte honom som promenad häst :smirk: men tyvärr fick han avsluta sina dagar förra sommaren...

lycka till
 
Sv: "Kotar igenom", vad bör man tänka på?

Hej!

Var försiktig med att göra för stora ändringar i skoningen direkt. Tänk på att hästen måste vänja sig succesivt genom flera verkningar/skoningar för att benvinkeln ändras om man ska höja trakten. Under denna period BÖR du ta det försiktigt med ansträngande arbete.

Arbeta gärna mycket framåt-nedåt, i alla gångarter under denna period.

Annars är det inte så mycket att göra, hästen är skapt sån och du får bara vara uppmärksam på hans problem och rida medvetet. Kanske bara korta pass samling, mycket stärkande arbete i skogen över stock och sten och inte rida på för mjukt underlag vid dressyr och inte för hårt när du hoppar (tycker jag, andra tycker säkert tvärt om).
Helena
 
Sv: "Kotar igenom", vad bör man tänka på?

Några stora ändringar i vinklarna kommer inte att ske eftersom trakterna bak växer otroligt sakta på honom. Trakterna fram kommer INTE att få vara höga då de drar iväg som ogräs och eftersom han inte har problem fram. Hoppning kommer inte på frågan, så jag ska nog hålla mig till mest skrittarbete och lugnare uteritter eller promenader tills trakterna börjat höja sig lite.

Tack för råden i alla fall.

En annan tanke jag har haft är att även om han inte har skav, borde inte hästarna gå och hela tiden vara rädda för att ta i backen med bakkotan? Detta borde påverka rörelser och hästens motivation till arbete. Är det inte bra att sätta på någon typ av skydd?
 
Sv: "Kotar igenom", vad bör man tänka på?

Trampar han igenom så att det blir sårskador behövs det ju skydd annars skulle jag vara utan. Det finns genomtrampsskydd till travhästar att köpa i travshoppar om du inte hittar någon annanstans.
 
Sv: "Kotar igenom", vad bör man tänka på?

Kilar el. kilsulor.
Träna på hårdare underlag, för att stärka upp senor och ligament.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 399
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 005
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 311
Senast: monster1
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 043
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp