Hjälp mig tänka

Uppdatering: Idag gick det väldigt bra. I förrgår kom det lite tjafs, men mycket mildare än det var tidigare i veckan. Igår vilade hon och idag kom det bara en liten tvekan och sen gick hon som vanligt.
 
Vad bra att det håller på att bli bättre! När jag läste det du skrev fick jag en association till ett litet fullblodssto jag red för massa år sedan. På henne fick man stå I lätt sits några varv innan man kunde sätta sig. Hon behoved ha sin rygg I fred tills hon kommit igång. Vad jag minns sa man att det berodde på patellaupphakning. Så är det säkert inte I din hästs fall, men det där med att låta hasten komma igång innan man sätter sig kanske kan hjälpa I andra lägen också. Kanske finns det 'bara' ett smärtminne hos din häst, men att det som var obehagligt har försvunnit.
 
Mitt rödhåriga sto kan oxå vara grining de första gångerna man ber om trav i ett ridpass - dock aldrig utomhus. är man på ridbanan/ridhuset så blir det lätt grinigt när man ber om trav. hon lägger öronen bakåt, kickar lite mot skänkeln med bakbenen, bromsar och blir lite istadig - vill inte gå fram visar tendenser på att bli lätt i rumpan osv. Vissa dagar är värre än andra - tycker jag kan se ett visst samband till väder - och om det är kallare/råare väder så är sannolikheten större att hon tjurar. Hon är en fryslort och får alltid ha något extra täcke på sig och hellre ett täcke på i onödan än tvärtom & samma med ländtäcke vid ridning. Jag har gjort så att jag värmt upp länge och mycket i skritt, skänkelvikningar, småvolter, öppna/sluta, bakdelsvändningar öka/minska. tjurar hon så försöker jag ignorera om det går och berömma jättemycket när hon väl börjar trava. det blir lätt att man driver mer när hon tjurar, vilket ofta gör att hon bara tjurar mer, så jag har bara försökt vara envis utan att öka trycket för mycket, och när hon väll ger med sig och börjar trava sig så får hon jogga på och bli varm. Hon är en häst som behöver ganska lång uppvärmning och som jag brukar galoppera ganskat tidigt på då det är hennes starka gångart.
 
Fundera utanför boxen om det kan komma från bakknäna. Vore typiskt ambitiös unghäst att överanstränga bakknäna helt lätt så hon värmer ur det när du ridit en stund.

Exakt detta (bakknäproblem) har hänt mig med och symptomen var väldigt lika (i princip identiska) det som TS beskriver. Missades av min första veterinär som inte böjde tillräckligt högt.
 
Jag hoppas verkligen inte de är något fel på din fina häst @mooi men jag fick verkligen en klump i magen när jag läser din beskrivning och måste ändå säga att det liknar min Malte väldigt mycket, de va ju precis så hela våran resa började... Men du hade röntgat rygg vid köp väl? ( hade iofs jag med gjort....) De du skriver i första stycket hade lika gärna kunnat vara min häst..

Annars håller jag med andra att det också kan låta lite som bakknän som gjort att hon spänner rygg sekundärt..
 
Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra.

När jag sitter upp märks ingenting och när jag rider iväg så antingen uppstår problemen efter redan säg 20m skritt -eller så kommer det först när jag ber om trav. Vad som händer är att hästen surnar till ordentligt, hon blir rent av förbannad, och visar det väldigt tydligt. Hon stannar och blir lätt i både fram och bak.
Jag bråkar inte med henne utan tar det lugnt och upprepar tills hon ger med sig och går fram (då jag är rätt säker på att det bara blir värre om jag tar en strid med henne). När jag får fram henne i trav, travar hon först väldigt bromsigt och skjuter rygg, det släpper sen allteftersom hon travar.
Idag var en dag när hon skrittade på med bra bjudning men det tog emot att börja trava. När jag bad om trav gjorde hon små "hopp" (typ som en påbörjad galoppfattning) och sen stannade hon. Detta höll på en stund och sen släppte det och hon travade iväg normalt. Dock hände det att hon under dagens pass "hoppade över steg" i traven, enligt personer på marken såg det ut som att hon tog ett jättehögt steg/var på väg in i en galoppfattning...

Detta började innan hennes vintervila (så i höstas någon gång), det hände inte varje pass men ibland. Sedan vilade hon från slutet av november tills för 2-3v sen (hon fick en lång vila -först den planerade vilan och sedan en månad till pga en seg hovböld). Jag trodde först att det berodde på att sadeln inte passade längre, nu har vi en ny sadel men samma sak.
Hon var på klinik för ett par veckor sedan för hovböldens skull och böjdes då igenom, samt gicks igenom över lag -UA.

-När jag klämmer på henne kan jag hitta ett ställe som stör henne och det är mellan frambenen, hon är spänd och lite öm i de musklerna, och de musklerna går ju bakåt mot buken = där sadelgjorden sitter. Detta är det enda jag kan hitta/komma på. Jag tolkar beteendet som lite sadeltvångsliknande och försöker agera utifrån det. Rörande spänningarna mellan frambenen stretchar jag och masserar. Kan jag göra något mer?

-Hon har en ELT-gjord och den spänns givetvis försiktigt (även provat med andra gjordar, både med och utan resår -men inga revolutionerande resultat, varken bättre eller sämre).

-En sak som jag ändå känner är viktig att lyfta fram är att när detta i början av passet släppt så går hon som en klocka. Fasen, hon går rent ut sagt jäkligt bra just nu och saker som varit lite svårt har plötsligt släppt och hon flyger fram, mer ridbar än nånsin -bara vi kommer över "tröskeln".

Kan detta bero på "bara" spänningarna under magen eller missar jag något??
Det är lite svårt att svara på detta eftersom hon har blivit besiktad... Men har du haft mycket gummiband eller liknande på henne? Har hört att det kan påverka nacken på något sätt
 
Det är lite svårt att svara på detta eftersom hon har blivit besiktad... Men har du haft mycket gummiband eller liknande på henne? Har hört att det kan påverka nacken på något sätt

Hur menar du med att hon blivit besiktad?
Hon har inspänningar när hon longeras men aldrig vid ridning. Hon visar bara nåt när man sitter på, inget på lina eller lös.
 
Jag kommer ringa klinik på måndag.

Känner mig som en superhypokondriker men jag ÄR säker på att nåt inte stämmer -obviously-

Hon är så jäkla enkel och "o-märrig" så det är ju nåt hon försöker säga.

Det låter som en bra plan. Bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite.
Jag har lärt mig att lita på min magkänsla och den har hittills inte svikit mig.
 
Det låter som en bra plan. Bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite.
Jag har lärt mig att lita på min magkänsla och den har hittills inte svikit mig.

"Tyvärr" har jag också den erfarenheten -magkänslan brukar stämma. På gott och ont
 
Jag håller med @Catrool
Har haft liknande problematik och efter många resor och inget på ben så hittar man med UL en förändring på själva ryggraden (inte Tornutskotten och sidoutskotten) . Detta syntes inte på röntgen.

Håller tummarna att det går bra för er och att det det i ditt fall handlar om något litet och lättåtgärdat:)
 
Uppdatering:
Fram till dagens klinikbesök har vi legat lite lågt men jag har ridit ett par gånger, och hon har gått från förbannad till "bara" irriterad och bara visat små saker.
Dagens utflykt? Mycket lång dag med mycket grundlig veterinär där vi har gjort det mesta - haft sändare på hästen för att mäta rörelserna, ridprov utan bedövning, därefter böjprov som visade ömhet i vä bakkota och kraftig ömhet i hö framkota, bedövade bort hoven utan skillnad, bedövade bort kotan -ren på böjprov, red på denna bedövning och då var hon normal. En omgång hos ETn för att gå igenom musklerna och det hittades lite saker här och där men hon fick massage och laser (stod och gäspade oavbrutet). Därefter röntgen av hov+kota fram och kota bak. Sedan var det dags för ultraljud och där hittade vi skador på hovledens sidoligament och och kotledens stödjevävnad. Hon har troligtvis råkat ut för en riktigt ful vrickning och skadat ligamenten då.
Återbesök om 4v. På återbesöket ska det ultraljudas på nytt och har det inte börjat läka ordentligt får man ta till stötvågor. Det ska läka, men det kommer ta tid.
 
Uppdatering:
Fram till dagens klinikbesök har vi legat lite lågt men jag har ridit ett par gånger, och hon har gått från förbannad till "bara" irriterad och bara visat små saker.
Dagens utflykt? Mycket lång dag med mycket grundlig veterinär där vi har gjort det mesta - haft sändare på hästen för att mäta rörelserna, ridprov utan bedövning, därefter böjprov som visade ömhet i vä bakkota och kraftig ömhet i hö framkota, bedövade bort hoven utan skillnad, bedövade bort kotan -ren på böjprov, red på denna bedövning och då var hon normal. En omgång hos ETn för att gå igenom musklerna och det hittades lite saker här och där men hon fick massage och laser (stod och gäspade oavbrutet). Därefter röntgen av hov+kota fram och kota bak. Sedan var det dags för ultraljud och där hittade vi skador på hovledens sidoligament och och kotledens stödjevävnad. Hon har troligtvis råkat ut för en riktigt ful vrickning och skadat ligamenten då.
Återbesök om 4v. På återbesöket ska det ultraljudas på nytt och har det inte börjat läka ordentligt får man ta till stötvågor. Det ska läka, men det kommer ta tid.

Skönt att veta vad set är och att det går att fixa. Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
875
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp