Hjälp mig tänka

M

mooi

Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra.

När jag sitter upp märks ingenting och när jag rider iväg så antingen uppstår problemen efter redan säg 20m skritt -eller så kommer det först när jag ber om trav. Vad som händer är att hästen surnar till ordentligt, hon blir rent av förbannad, och visar det väldigt tydligt. Hon stannar och blir lätt i både fram och bak.
Jag bråkar inte med henne utan tar det lugnt och upprepar tills hon ger med sig och går fram (då jag är rätt säker på att det bara blir värre om jag tar en strid med henne). När jag får fram henne i trav, travar hon först väldigt bromsigt och skjuter rygg, det släpper sen allteftersom hon travar.
Idag var en dag när hon skrittade på med bra bjudning men det tog emot att börja trava. När jag bad om trav gjorde hon små "hopp" (typ som en påbörjad galoppfattning) och sen stannade hon. Detta höll på en stund och sen släppte det och hon travade iväg normalt. Dock hände det att hon under dagens pass "hoppade över steg" i traven, enligt personer på marken såg det ut som att hon tog ett jättehögt steg/var på väg in i en galoppfattning...

Detta började innan hennes vintervila (så i höstas någon gång), det hände inte varje pass men ibland. Sedan vilade hon från slutet av november tills för 2-3v sen (hon fick en lång vila -först den planerade vilan och sedan en månad till pga en seg hovböld). Jag trodde först att det berodde på att sadeln inte passade längre, nu har vi en ny sadel men samma sak.
Hon var på klinik för ett par veckor sedan för hovböldens skull och böjdes då igenom, samt gicks igenom över lag -UA.

-När jag klämmer på henne kan jag hitta ett ställe som stör henne och det är mellan frambenen, hon är spänd och lite öm i de musklerna, och de musklerna går ju bakåt mot buken = där sadelgjorden sitter. Detta är det enda jag kan hitta/komma på. Jag tolkar beteendet som lite sadeltvångsliknande och försöker agera utifrån det. Rörande spänningarna mellan frambenen stretchar jag och masserar. Kan jag göra något mer?

-Hon har en ELT-gjord och den spänns givetvis försiktigt (även provat med andra gjordar, både med och utan resår -men inga revolutionerande resultat, varken bättre eller sämre).

-En sak som jag ändå känner är viktig att lyfta fram är att när detta i början av passet släppt så går hon som en klocka. Fasen, hon går rent ut sagt jäkligt bra just nu och saker som varit lite svårt har plötsligt släppt och hon flyger fram, mer ridbar än nånsin -bara vi kommer över "tröskeln".

Kan detta bero på "bara" spänningarna under magen eller missar jag något??
 
Har du testat att longera henne innan du börjar rida, och då spänna sadelgjorden successivt?

Ja, jag longerar innan jag sitter upp (inte alltid, men framförallt om hon inte ridits dagen innan). Ingen större skillnad tyvärr. Annars är ju det en åtgärd som inte är särskilt jobbig utan jag lätt kan göra om det behövs.
 
Ja, jag longerar innan jag sitter upp (inte alltid, men framförallt om hon inte ridits dagen innan). Ingen större skillnad tyvärr. Annars är ju det en åtgärd som inte är särskilt jobbig utan jag lätt kan göra om det behövs.
Har du testat att jogga fram på långa tyglar?
Jag skjuter lite från höften, men mitt sto, som är promenadponny nu, har alltid varit lite likadan. Hon surade bara på ridbana/ridhus, men det var ofta ett väldigt likt beteende som det du beskriver. Och jag upplevde henne också ofta som lite öm mellan frambenen. Tyvärr hittade jag ingen direkt lösning, men att trava fram på långa tyglar kunde få henne att slappna av bättre.
 
Jag tror att du kan vara på rätt spår med spänningen mellan frambenen, kanske. Jag är ABSOLUT inget proffs på muskler osv, men min massör förklarade att det går som muskelband från mitt under bröstkorgen och upp mot ryggen ända från mellan frambenen till bakom manken. Dom kan bli spända och då är det klart att det känns obehagligt när hon drar i sig luft och spänner ut bålen. Man kan sätta handen mot hästen och trycka till lite, dra handen uppåt så hud och muskel rör sig som en svallvåg uppåt. Som att måla ungefär. Kanske har du tillgång till en bra equiterapueft eller liknande.
På bilden antar jag att det är nummer 52.

muskel1.jpg

bild lånad från google.

Min häst har sadeltvång. Det visar sig inte alltid, men om det visar sig är det när vi ska fatta galopp. Och då visar han exakt samma beteende som du skriver- skjuter rygg och handbroms i. Det kan även komma riktigt riktigt fullt ut agerad explosion med bockar och stegringar. Vi har också en ELT-gjord, men det tryck som blir runt hans bål när han ska fylla lungorna med luft ger honom ibland panik. När utbrottet är över (och jag suttit kvar...) skrittar vi lite, travar lite och är beredd på om det kommer ett till. Han fortsätter då ofta att bocka lite men jag bara manar honom försiktigt framåt. Till slut släpper det och han jobbar jättefint och avslappnat. I perioder har uppsittningen också varit ett problem även om vi longerat innan osv. Han blir värre när han är lite på tå, när han förväntar sig att vi ska göra nått kul eller så.

Jag har funderat mycket på detta beteende, men kan en ökad muskelmassa påverka? Kanske är det lite tätt mellan tornutskotten och att det känns av i perioder. Eller att dom blir lite kallare än vanligt, är inne lite mer än vanligt, ligger i snön och blir kall ute osv osv.

Prova dig fram! :)
 
@lomuxx ska svara bättre sen, måste på ett möte nu -men det är nr 53, Bakre bröstmuskeln/Pectoralis som hon är spänd i. det börjar spända börjar mellan frambenen och går bakåt.
 
Min häst med såna symptom hade spatt. Kändes stolpig och stum i frambenen, sparkade enormt mot skänkel i början av traven, tragglade man länge nog blev han fin. Sur i varje vägskäl när man var ute och red, men fin när man väl valt väg och kommit iväg.
 
Den muskeln du nämner håller ihop frambenen och de för dem bakåt.
Hade hon hovböld fram?
Det är en känslig muskel som kan bli spänd pga hovproblem.
 
Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra.

När jag sitter upp märks ingenting och när jag rider iväg så antingen uppstår problemen efter redan säg 20m skritt -eller så kommer det först när jag ber om trav. Vad som händer är att hästen surnar till ordentligt, hon blir rent av förbannad, och visar det väldigt tydligt. Hon stannar och blir lätt i både fram och bak.
Jag bråkar inte med henne utan tar det lugnt och upprepar tills hon ger med sig och går fram (då jag är rätt säker på att det bara blir värre om jag tar en strid med henne). När jag får fram henne i trav, travar hon först väldigt bromsigt och skjuter rygg, det släpper sen allteftersom hon travar.
Idag var en dag när hon skrittade på med bra bjudning men det tog emot att börja trava. När jag bad om trav gjorde hon små "hopp" (typ som en påbörjad galoppfattning) och sen stannade hon. Detta höll på en stund och sen släppte det och hon travade iväg normalt. Dock hände det att hon under dagens pass "hoppade över steg" i traven, enligt personer på marken såg det ut som att hon tog ett jättehögt steg/var på väg in i en galoppfattning...

Detta började innan hennes vintervila (så i höstas någon gång), det hände inte varje pass men ibland. Sedan vilade hon från slutet av november tills för 2-3v sen (hon fick en lång vila -först den planerade vilan och sedan en månad till pga en seg hovböld). Jag trodde först att det berodde på att sadeln inte passade längre, nu har vi en ny sadel men samma sak.
Hon var på klinik för ett par veckor sedan för hovböldens skull och böjdes då igenom, samt gicks igenom över lag -UA.

-När jag klämmer på henne kan jag hitta ett ställe som stör henne och det är mellan frambenen, hon är spänd och lite öm i de musklerna, och de musklerna går ju bakåt mot buken = där sadelgjorden sitter. Detta är det enda jag kan hitta/komma på. Jag tolkar beteendet som lite sadeltvångsliknande och försöker agera utifrån det. Rörande spänningarna mellan frambenen stretchar jag och masserar. Kan jag göra något mer?

-Hon har en ELT-gjord och den spänns givetvis försiktigt (även provat med andra gjordar, både med och utan resår -men inga revolutionerande resultat, varken bättre eller sämre).

-En sak som jag ändå känner är viktig att lyfta fram är att när detta i början av passet släppt så går hon som en klocka. Fasen, hon går rent ut sagt jäkligt bra just nu och saker som varit lite svårt har plötsligt släppt och hon flyger fram, mer ridbar än nånsin -bara vi kommer över "tröskeln".

Kan detta bero på "bara" spänningarna under magen eller missar jag något??
Springer hon i hagen? När du leder?
Om hon är OK då skulle jag pröva barbacka o se. Hästar kan ju bara säga till om något är fel på det sätt som de kan.
 
Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra.

När jag sitter upp märks ingenting och när jag rider iväg så antingen uppstår problemen efter redan säg 20m skritt -eller så kommer det först när jag ber om trav. Vad som händer är att hästen surnar till ordentligt, hon blir rent av förbannad, och visar det väldigt tydligt. Hon stannar och blir lätt i både fram och bak.
Jag bråkar inte med henne utan tar det lugnt och upprepar tills hon ger med sig och går fram (då jag är rätt säker på att det bara blir värre om jag tar en strid med henne). När jag får fram henne i trav, travar hon först väldigt bromsigt och skjuter rygg, det släpper sen allteftersom hon travar.
Idag var en dag när hon skrittade på med bra bjudning men det tog emot att börja trava. När jag bad om trav gjorde hon små "hopp" (typ som en påbörjad galoppfattning) och sen stannade hon. Detta höll på en stund och sen släppte det och hon travade iväg normalt. Dock hände det att hon under dagens pass "hoppade över steg" i traven, enligt personer på marken såg det ut som att hon tog ett jättehögt steg/var på väg in i en galoppfattning...

Detta började innan hennes vintervila (så i höstas någon gång), det hände inte varje pass men ibland. Sedan vilade hon från slutet av november tills för 2-3v sen (hon fick en lång vila -först den planerade vilan och sedan en månad till pga en seg hovböld). Jag trodde först att det berodde på att sadeln inte passade längre, nu har vi en ny sadel men samma sak.
Hon var på klinik för ett par veckor sedan för hovböldens skull och böjdes då igenom, samt gicks igenom över lag -UA.

-När jag klämmer på henne kan jag hitta ett ställe som stör henne och det är mellan frambenen, hon är spänd och lite öm i de musklerna, och de musklerna går ju bakåt mot buken = där sadelgjorden sitter. Detta är det enda jag kan hitta/komma på. Jag tolkar beteendet som lite sadeltvångsliknande och försöker agera utifrån det. Rörande spänningarna mellan frambenen stretchar jag och masserar. Kan jag göra något mer?

-Hon har en ELT-gjord och den spänns givetvis försiktigt (även provat med andra gjordar, både med och utan resår -men inga revolutionerande resultat, varken bättre eller sämre).

-En sak som jag ändå känner är viktig att lyfta fram är att när detta i början av passet släppt så går hon som en klocka. Fasen, hon går rent ut sagt jäkligt bra just nu och saker som varit lite svårt har plötsligt släppt och hon flyger fram, mer ridbar än nånsin -bara vi kommer över "tröskeln".

Kan detta bero på "bara" spänningarna under magen eller missar jag något??
Jag har ju tidigare skrivit att våra hästar verkar lika och det tycker jag fortfarande. Har precis varit hos en duktig problemhästryttare för liknande problem. Han tyckte att jag skulle lösgöra henne mer från marken innan jag sitter upp. I skritt på en liten volt där hon flyttar bakdelen. Fokus att hon tar i bak och tar lika stora steg i båda varven. Sen i "lufstrav" på en liten volt. Fokus på takten att hon tar i med båda bakbenen. Ska inte gå fort. Ej bry sig om huvudets position alls, bara takt och jämnt påskjut. Har gjort skillnad på min.
 
Och just det; verkligen renodlad hjälperna. En hjälp i taget. Fokus på takten, känslan bakom sadeln.

Hade ingen aning om hur mkt jag grejade med när jag red:o Inte konstigt min känsliga dan blev störd och förvirrad...
 
Säger som någon innan, prova barbacka och se om problemen är kvar, är annorlunda eller inte är kvar. Är de inte kvar så är det ett jättebra sätt att rida ett par veckor barbacka ihop med annat arbete från marken och låta musklerna under magen vila. Sen innan du tar på sadeln igen så rekomenderar jag först schabrak och täckgjord löst i longering och ridning för att inte det ska bli någon chock med sadelgjord.

Om du inte kan rida barbacka pga balansproblem eller annat så är det nog i den änden du ska börja med att lösa problemen ändå ;)
 
Ett svar till allihop
@lady_vip nej, har inte provat att trava fram på långa tyglar, svårigheten är att komma över tröskeln till att ta traven. Men det släpper efter nåt varvs joggande i trav –så vi behöver bara komma till att kunna jogga i lugn och ro.
@lomuxx som sagt, spänningen sitter i bakre bröstmuskeln/Pectoralis som hon är spänd i, börjar mellan frambenen och går bakåt – där sadelgjorden sitter. Jag har en bra massör, hon skulle ha kommit i måndags men är tyvärr sjukskriven och det fick vi veta med kort varsel. Hon har visat mig hur jag ska stretcha och även veterinären när vi var på klinik visade hur jag skulle stretcha området där hon är spänd. Masserar lite på egen hand i området med, och gör det innan ridning för att ”värma upp” det lite extra. Vi är ju inte framme vid regelrätta explosioner, och det är något jag hoppas slippa –jag hoppas kunna hitta på nåt så att det inte går dit utan att detta släpper.
@Cherarriduracell Jag tror inte (och hoppas verkligen inte!) att det skulle vara något sådant på henne nu. Hon är nybliven 5-åring, inriden som ”sen” 3-åring/tidig 4-åring och är röntgad senast i mars -15. Var dessutom på klinik 22/1 pga hälta i fram som visade sig vara en ful liten hovböld. Böjdes då igenom högt och lågt utan några anmärkningar.
@Vimsan Precis, hon hade hovböld fram och hovbölden blev rätt långdragen då det tog tid innan vi hittade den (den blev aldrig akut utan låg och småpyrde) + att den behövde tömmas 2ggr.. så hon har säkert gått och spänt sig extra. Det är ju dessutom nyligen så känns som att det skulle kunna vara en "aktuell" orsak till spänning. Kan absolut ha med det att göra!
@axel ja hon springer och busar i hagen, hon går obehindrat på lina med. Ang barbacka (@Gotthard med) så är det inget jag gett mig på – men kanske får testa. Ung häst med bra drag under galoscherna så det har vi inte vågat oss på -än- :p
@Mauen Ska prova det, att jobba en extra stund från marken (med sadel och gjord på) innan jag sitter upp, så kanske vi kommer förbi spänningarna något lättare.
 
Ett svar till allihop
@lady_vip nej, har inte provat att trava fram på långa tyglar, svårigheten är att komma över tröskeln till att ta traven. Men det släpper efter nåt varvs joggande i trav –så vi behöver bara komma till att kunna jogga i lugn och ro.
@lomuxx som sagt, spänningen sitter i bakre bröstmuskeln/Pectoralis som hon är spänd i, börjar mellan frambenen och går bakåt – där sadelgjorden sitter. Jag har en bra massör, hon skulle ha kommit i måndags men är tyvärr sjukskriven och det fick vi veta med kort varsel. Hon har visat mig hur jag ska stretcha och även veterinären när vi var på klinik visade hur jag skulle stretcha området där hon är spänd. Masserar lite på egen hand i området med, och gör det innan ridning för att ”värma upp” det lite extra. Vi är ju inte framme vid regelrätta explosioner, och det är något jag hoppas slippa –jag hoppas kunna hitta på nåt så att det inte går dit utan att detta släpper.
@Cherarriduracell Jag tror inte (och hoppas verkligen inte!) att det skulle vara något sådant på henne nu. Hon är nybliven 5-åring, inriden som ”sen” 3-åring/tidig 4-åring och är röntgad senast i mars -15. Var dessutom på klinik 22/1 pga hälta i fram som visade sig vara en ful liten hovböld. Böjdes då igenom högt och lågt utan några anmärkningar.
@Vimsan Precis, hon hade hovböld fram och hovbölden blev rätt långdragen då det tog tid innan vi hittade den (den blev aldrig akut utan låg och småpyrde) + att den behövde tömmas 2ggr.. så hon har säkert gått och spänt sig extra. Det är ju dessutom nyligen så känns som att det skulle kunna vara en "aktuell" orsak till spänning. Kan absolut ha med det att göra!
@axel ja hon springer och busar i hagen, hon går obehindrat på lina med. Ang barbacka (@Gotthard med) så är det inget jag gett mig på – men kanske får testa. Ung häst med bra drag under galoscherna så det har vi inte vågat oss på -än- :p
@Mauen Ska prova det, att jobba en extra stund från marken (med sadel och gjord på) innan jag sitter upp, så kanske vi kommer förbi spänningarna något lättare.

Jag har ett väldigt petigt sto och hon gör sådär när jag spänner mig i sitsen, behöver inte spänna mycket utan räcker med minimalt. Sitter jag tillräckligt mjukt och stilla och bjuder henne in i traven istället för att driva så säger hon att det är bra. Hon gör sen en halv galoppfattning när hon väl travar och jag spänner till.. Kanske är ngt liknande med ditt sto?
 
Jag har ett väldigt petigt sto och hon gör sådär när jag spänner mig i sitsen, behöver inte spänna mycket utan räcker med minimalt. Sitter jag tillräckligt mjukt och stilla och bjuder henne in i traven istället för att driva så säger hon att det är bra. Hon gör sen en halv galoppfattning när hon väl travar och jag spänner till.. Kanske är ngt liknande med ditt sto?

Det kan det vara, hon är väldigt känslig och uppmärksam på ryttaren. Jag TYCKER inte att jag gör något speciellt, hon är så lätt/enkel att rida (när hon går som vanligt alltså) att man rätt lätt kan sitta på henne utan att behöva inverka så mycket -alltså, jag tycker att hon inbjuder till att man kan rida henne väldigt ostörigt (hittar på egna ord...), men det är såklart möjligt att jag omedvetet gör något som stör henne.
 
...och jag bara tänker ridprov för veterinär. Du rider så pass bra att jag tvivlar på att detta är ridrelaterat (att du spänner dig/att hon behöver lufsa runt el liknande) och det är en så ung häst att hon sa vara så mjuk och lätt i kroppen att inget ska ta emot.
 
Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra.

När jag sitter upp märks ingenting och när jag rider iväg så antingen uppstår problemen efter redan säg 20m skritt -eller så kommer det först när jag ber om trav. Vad som händer är att hästen surnar till ordentligt, hon blir rent av förbannad, och visar det väldigt tydligt. Hon stannar och blir lätt i både fram och bak.
Jag bråkar inte med henne utan tar det lugnt och upprepar tills hon ger med sig och går fram (då jag är rätt säker på att det bara blir värre om jag tar en strid med henne). När jag får fram henne i trav, travar hon först väldigt bromsigt och skjuter rygg, det släpper sen allteftersom hon travar.
Idag var en dag när hon skrittade på med bra bjudning men det tog emot att börja trava. När jag bad om trav gjorde hon små "hopp" (typ som en påbörjad galoppfattning) och sen stannade hon. Detta höll på en stund och sen släppte det och hon travade iväg normalt. Dock hände det att hon under dagens pass "hoppade över steg" i traven, enligt personer på marken såg det ut som att hon tog ett jättehögt steg/var på väg in i en galoppfattning...

Detta började innan hennes vintervila (så i höstas någon gång), det hände inte varje pass men ibland. Sedan vilade hon från slutet av november tills för 2-3v sen (hon fick en lång vila -först den planerade vilan och sedan en månad till pga en seg hovböld). Jag trodde först att det berodde på att sadeln inte passade längre, nu har vi en ny sadel men samma sak.
Hon var på klinik för ett par veckor sedan för hovböldens skull och böjdes då igenom, samt gicks igenom över lag -UA.

-När jag klämmer på henne kan jag hitta ett ställe som stör henne och det är mellan frambenen, hon är spänd och lite öm i de musklerna, och de musklerna går ju bakåt mot buken = där sadelgjorden sitter. Detta är det enda jag kan hitta/komma på. Jag tolkar beteendet som lite sadeltvångsliknande och försöker agera utifrån det. Rörande spänningarna mellan frambenen stretchar jag och masserar. Kan jag göra något mer?

-Hon har en ELT-gjord och den spänns givetvis försiktigt (även provat med andra gjordar, både med och utan resår -men inga revolutionerande resultat, varken bättre eller sämre).

-En sak som jag ändå känner är viktig att lyfta fram är att när detta i början av passet släppt så går hon som en klocka. Fasen, hon går rent ut sagt jäkligt bra just nu och saker som varit lite svårt har plötsligt släppt och hon flyger fram, mer ridbar än nånsin -bara vi kommer över "tröskeln".

Kan detta bero på "bara" spänningarna under magen eller missar jag något??

Det är jättesvårt att säga vad det beror på utan att ha sett hästen och känt på den. Snudd på omöjligt.

Det kan vara sadeltvång. Det kan vara något inflammatoriskt lite lätt i någon led som värmer ur. Det kan vara ngt annat..
Hon har väl både haft ngt litet munproblem och hovböld. På en känslig individ kan ju sånt sätta sina spår i form av spänningar.

Sadeltvångstendenser kan de ju få av smärta annanstans som triggar spänningar i muskulaturen runt sadelgjordsstad etc.

Du säger att hon går obehindrat i lina. Gör hon det på töm med? Jag tänker då på att man kan både simulera gjord/sadel-tryck och arbeta i annan form.
Vad händer om du väljer galopp direkt efter skritt?
Är det skillnad beroende på hur länge du skrittat?
Stretchar du framben och sas lägger muskler rätt under gjord innan du drar den?
 
Det är jättesvårt att säga vad det beror på utan att ha sett hästen och känt på den. Snudd på omöjligt.

Det kan vara sadeltvång. Det kan vara något inflammatoriskt lite lätt i någon led som värmer ur. Det kan vara ngt annat..
Hon har väl både haft ngt litet munproblem och hovböld. På en känslig individ kan ju sånt sätta sina spår i form av spänningar.

Sadeltvångstendenser kan de ju få av smärta annanstans som triggar spänningar i muskulaturen runt sadelgjordsstad etc.

Du säger att hon går obehindrat i lina. Gör hon det på töm med? Jag tänker då på att man kan både simulera gjord/sadel-tryck och arbeta i annan form.
Vad händer om du väljer galopp direkt efter skritt?
Är det skillnad beroende på hur länge du skrittat?
Stretchar du framben och sas lägger muskler rätt under gjord innan du drar den?

Klart att det är svårt att säga utan att ha sett hästen och hur den beter sig/svarar på olika åtgärder.
Jag tror inte det är regelrätt sadeltvång men jag upplever det som liknande och tänker att det är lika bra att agera som om det vore det, det kan ju hjälpa.
Munnen var fin vid tandläkarbesöket i höstas, hon hade däremot en period när hon var spänd i nacken på ena sidan och jag funderade på om det kom från munnen (hade ute tandläkaren efter detta) -fick sedan gå utan grimma i hagen efter det då hon lekte valacklekar a'la "dra i grimmorna" med ponnyerna hon gick med. Dock byter hon tänder just nu, två stycken har bytts de senaste veckorna.

* Hon går obehindrat på lina och på töm -med gjord.
* Jag har inte provat galopp direkt efter skritten -inte tänkt på det faktiskt, har nog räknat bort det då galoppfattning från skritt inte sitter 100 än, och då har jag inte tänkt på att prova det vid ej optimala förhållanden.
* Nej det tycker jag inte. Jag har provat att trava iväg direkt efter jag suttit upp och att skritta länge innan jag travar utan större skillnad. (skrittar fram för hand).
* Det har jag nog varit för dålig på. Skärpning på det!
 
Idag ska jag backa tillbaka i utrustningen, bla lägga på den gamla sadeln osv och se om det blir bättre eller sämre -och använda mig av tipsen jag fått.

återkommer!
 
Fundera utanför boxen om det kan komma från bakknäna. Vore typiskt ambitiös unghäst att överanstränga bakknäna helt lätt så hon värmer ur det när du ridit en stund. Bara en idé...hade en ponny som det hände på, inte förrän 3:e vetten som böjde tillräckligt högt i bak som då fann det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
875
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 452
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp