Kotledsinflammationer...

Du har väl Marcus Holst i dina trakter? Länghem står det på hans hemsida.. är det i GBG trakterna eller är jag HELT fel ute? :crazy: :smirk:

Han verkar ju iaf suverän. :cool: Gå in och kika på hans hemsida: http://www.levad.nu/markus
 
Länghem... :confused: Låter som det kan ligga i västra götaland iaf... :D Har inte så bra koll på orterna runt här! :crazy: :D

Tack för tipset - skall definitivt kollas upp. Efter gårdagens "skräckupplevelse" tränarmässigt är jag LIVRÄDD för nya tränare... :crazy:
 
Han (Holst) kommer till säve, om det är varje vecka eller varannan vecka...?
Du kan ju åka dit och titta iaf.

Sen har du Linda Jensen också som är på Marieberg ibland.

Kolla här: http://www.geocities.com/ridkonst/

Alla kommande kurser kanske inte står med så kolla med dom som anordnat kurser i din närhet förut...
 
Säve - hallå! Det är ju nästgårds för sjutton! :bump: Vet du vart i Säve de håller till?

Jag gillar inte underlaget på Marieberg (stöp omkull där förra vintern pga att det var dåligt sladdat (eller inte sladdat alls) och halt... :(
 
Länghem ligger i Tranemos kommun. Ca 3 mil utanför Borås...Varför inte kolla på Gula sidornas kartor som ett exempel om man inte vet ? :D
 
Kotledsinflammationer kan en häst gå med länge utan att man överhuvudtaget behöver märka det. På min fd häst märkte jag att något var fel genom att hon inte ville fatta höger galopp...Kotledsinflammationer är lite förädiska, för dom KAN bli kroniska. Vad har du skott din häst med för beslag då ??
 
Nu så har jag funderat att tag på ditt problem.

Jag kan berätta om en av mina hästar, det kanske kan ge någon ledtråd.

Ett Islansdsto som råkat ut för en bogskada. Hon hade fläkt sig, men det kan även komma av en spark. Nerven som går över bogen var skadad, med muskelförtvining och hälta med kraftig biljardering som följd. Hästen var mycket halt i flera år. Men det som kvarstod längst var just kotledsinflammationer som vandrade runt. Oftast så fanns de på bägge fram och diagonala bak.

Dessa kotledsinflammationer kom av att hästen förlorat sin stötdämpning i bogen, så att kotorna fick ta hela smällen. Hon är nu skodd med PG-beslag på båda fram och fungerar utmärkt som körhäst och barnponny. Hon är dock ej viktbärande längre. Och hon skall motioneras regelbundet för att inte bli halt igen.

Bra dagar och tider, så ser hon helt frisk ut. Dåliga tider så kan man se att manken sjunker ner mellan bogarna och att den skadade sidans framben biljarderar.

Så jag skulle rekommendera PG-beslag till din häst. Den kan ju halkat i hagen eller fått en spark över bogen, så att bogen blivit försvagad.

Nu så skall du inte bli deppig över att min häst har ett kvarstående problem, för din häst verkar ju inte alls ha varit så illa där an. Min häst var ordentligt halt i över ett år. Men det var inget djupågeri att ha henne skrotande i hagen, så vi bestämde oss för att se vad det skulle bli av det då hon hela tiden blev bättre. Jag ville ha henne i aveln, och det har fungerat bra.
 
Oj. Vi red omkull i ridhus i december förra året, och efter det behandlades Battis för en inflammation i bogen på vänster sida. Biljarderingen är visserligen mer markant på höger framben, men möjligen dammade han i bogen då också. Eller, som du säger, så har han fått sig en spark (han är ju lite för kaxig för sitt eget bästa)... :crazy:

Nu kan jag ytterst lite om skoning och olika beslag, så här kommer en dum fråga... :o Vad är PG-beslag? :crazy:
 
PG-beslag är en hel plåt under hela hoven. Den moderna är av aluminium. Och på den, närmast marken, så sitter en gummisula. Den är dyr och alla hovslagare kan inte sko med den, men den är väl värd både pris och besvär om hästen har just kotledsinflammationer.

Hur hänger manken i förhållande till bogarna?
 
Okej. Hovis har tidigare pratat om guldsko (men det var innan vi fick besked om kotledsinflammationerna och för att skona hans "trasiga" framknä) så där i förbifarten - är det bara för att den är lättare då?

Vad gäller gummisulan - är det inte risk att hästens knän tar stöten om glidmomentet försvinner (måste rida en hel del på asfalt för att komma till skogsvägar)?

Usch, känner mig jättedum och okunnig. Hur menar du med hur manken hänger i förhållande till bogarna? :o (känns lagom fånigt och pinsamt det här - få möjligheten att få massa bra råd och tips - och sedan inte förstå dem :crazy: :( )
 
Gummisulan är anpassad för att ge rätt "glid", så det fungerar utmärkt på just asfalt som ju är så hårt. Det låter som om hästen har tofflor på sig.

Manken sticker upp (eller skall i alla fall sticka upp) mellan bogarna. Vid svårt fall av skada, så kan man se att manken sticker upp högre på den friska sidan. Man ser det lättast bakifrån om man tittar precis över korset på hästen. Man kan i bland se att hästen lutar. Leta rätt på bogbladens överkant och jämför mot manken på hästens båda sidor.
 
Hej!

Du ska veta att jag lider med dig, verkligen... :(

Jag har varit igenom samma helvete, åkte upp till kliniken för att kolla upp ett ben som jag misstänkte han hade problem med (han svettades innan vi knappt lämnat gården mitt i vintern, kunde stanna mitt i en nedförbacke o stegra sig osv). Det visade sig att han var halt på tre ben, hovled vfr, kotled hfr, knäled hbak. Han behandlades och blev bättre för att sen bli halt på ett annat ben, i en annan led, hältorna flyttade runt förutom knäleden bak som blev bra efter en beh. Så höll vi på i ett halvår ungefär, han skulle promeneras vid hand en gång per dag, annars boxvila i en pytteliten hage om dagarna... Tuppkam varje gång vi kom upp, först i benen men efter en allergisk reaktion, i halsen. Efter ett tag började vet ge upp o sa att hon förstod om jag ville ta bort honom. Men jag ville inte ge upp! Han är ju min allra bäste vän. Efter den dagen släppte jag ut honom hos de andra hästarna i hagen, skitsamma om han ändå inte blir bättre! Han blev lycklig o ögonen började glittra igen. En månad senare var han på ÅB o konstaterades ohalt. Att han höll igång lederna ist för boxvila och fick tillbaka livslusten gjorde underverk! Jag började försiktigt skritta igång honom o till hösten åkte jag upp igen bara för att vara på säkra sidan. Halt på alla fyra, men bara ca 0,5 grader. Den enda lösningen kunde vara att han fått spatt av allt stillastående, men röntgen visade korrekta o fina haser. De ville då skicka honom på scint, men många avrådde mig pga att det inte syntes på röntgen (spatt är ju en röntgendiagnos o han har dessutom mkt raka haser). Jag tog en annan veterinär och för henne gjorde jag böjprov, red på ridbana i alla gångarter och linade på hårt underlag... Ingen hälta!?!? Den nya veterinären tyckte inte alls det var konstigt att han hade haft en lätt ansträngningshälta på alla fyra, han hade ju gått från stillastående i sex månader till att bli riden i kuperad terräng igen, även om det gick lugnt till...

Fick kontakt med en kiropraktor som kollade över honom. Han var sned i korset, dvs en REJÄL korsledslåsning på höger sida. Vilket fick hela hästen att tippa bäckenet framåt o avlasta bak. Han kunde knappt vika sig i alla benets leder så stel var han. Efter en behandling märktes STOR skillnad och så har det fortsatt. Sedan hon började behandla honom har jag fått en ny häst! Hans lite svankiga rygg har höjts med ca en decimeter, han har tippat bäckemet rätt och lyfter numera på svansen vid ridning, ngt han aldrig gjort förr! Han har musklat sin manke o bog och blivit en riktig busunge vid 12 år. Han glänser i pälsen och älskar att dra repor över sin stora hage... han som innan bara stod o hängde. Jag avgudar denna kiropraktor för vad hon har gjort för min älskling: Gett honom livet tillbaka.

Så du, LYCKA TILL och ge inte upp! Kram!

Ps Sedan alla skador går han numera alltid med tåriktade skor (för att kunna "rulla" fram med hoven) o sulor för stötdämpning fram ds
 
Tack för ett mycket uppmuntrande inlägg! :D Härligt det måste kännas att ha vänt om mot en friskare häst! :bump:

Battis verkar må lite för bra. Är så pigg att det spritter i honom. Lät honom gå och beta lite i en liten hage en stund idag - men det skulle jag inte ha gjort. Han var lugnt femton minuter - sedan kunde han inte hålla sig längre. Bock, brall, galopp (!!! fantastiskt - han måste må betydligt bättre, förr bara travade han och bockade och tog några få galoppsprång) fram och tillbaka med spetsade öron. Livet lekte för honom - men inte för oroliga matte som såg framför sig hur kotorna i prinicip gick av... :(

Lyckades till slut få honom att lugna sig - och då var det slut på det roliga. Ingen mer beteshage för hans del på en vecka minst... *bestämd*
 
Skulle jag kunna få namnet på din kiropraktor? Det verkar inte finnas så många här nere i skåne.

MVH Hanna
 
Så, precis hemkommen från stallet. Hade nya equiterapeuten ute idag - vilket ju var lite nervöst. Visste inte riktigt vilken dom han skulle få ju... :crazy:

Han trodde dock de flesta problemen kom från njurarna, så Battis behandlades med akupunktur. Något annat ville han inte koncentrera sig på för tillfället - såg inga andra större problem. Ryggen var rak och fin tyckte han (:bump:), men anade däremot något med höftmuskulaturen - men var inte säker. Han skulle titta mer på det om en månad då han kommer igen, för i dagsläget var det njurarna som behövde behandlas.

Nu håller jag alla tummar för att det skall gå åt rätt håll! :bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 187
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
1 312
Senast: Milaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp