Kotledsinflammationer...

Eeek, var inte min mening att oroa dig än mera SaraMara. En duktig hovslagare skall dock kunna undvika pest OCH kolera, och göra det bästa av situationen.

Alla hästar, och hovar, är ju individuella och behovet av verkning och skotyp är ju ofta inte konstant genom hästens hela liv.
 
I detta läget är det svårt att undvika att oroa mig mer... ;) Så det är lugnt!

Är så tacksam för alla råd och tips och nya funderingar som jag kan få härifrån - så skriv på för sjutton!

Bara för mig att hålla tummarna för att min nya hovslagare är så duktig som jag tror han är! :smirk:
 
Varför inte gå in på barocksidan och läsa förutsättningslöst. Gymnastik kan stärka. Tränare kan man söka upp via sidan också (Man kan pma nån som verkar bo i närheten och få tips). Bara ett förutsättningslöst råd - det skall inte kännas så hopplöst för dej! Depp leder inte framåt.
 
Jo, jag har kikat lite på den sidan faktiskt - men det slutar bara med att det känns än mer hopplöst... ;) Har jag inte lyckats lära mig rida ens såpass hyfsat att jag inte skadar min häst på de 16 år jag hållt på hittills - hur sjutton skall jag då kunna lära om... :crazy:

Är dock väldigt sugen - så jag får väl försöka skrapa ihop lite mod kanske... :D
 
Precis som Nossan skriver tror jag att detta är något att "attackera" förutsättningslös.

Jag har själv fått mycket hjälp av min barockinspirerade tränare med att muskla om min häst, vilket gett fint resultat även om det är ett tidskrävande arbete. Det finns ju också markarbete att starta lite lugnt med - för just kotledsinflammation skulle jag mera se som ett symptom, här gäller verkligen att finna den bakomliggande orsaken så att det inte återuppkommer.

Korrekt hovvård är t ex en bra början. :)

Clinictråden på islandshäst här på Buke tar också upp många värdefulla tips om ryttarens sits och inverkningar på hästen - så just nu "felsöker" jag mig själv otroligt mycket... (och jag hittar bara mera och flera saker... :o )
 
Biljardering

Biljardering kan minska/försvinna när hästen blir uppbyggd och/eller korrekt skodd. På sajten Marengo svarar dressyrtränare Nina Bengtsson på biljarderingsfråga och ridning.
 
Det kan säkert vara bra - om man kan... :D

Jag kan inte - och när jag tömkör går han nästan värre på bogarna än när jag rider - trots att jag inte spänner in honom så går han antingen och nosar i backen så han nästan trampar på sig själv, eller i gräslig form bakom lod. Om han inte går och leker stjärnkikare utåtställd... :crazy:

Som du förstår är jag inte lämpad som "tömkörare"... :smirk: Försöker lära mig - och skulle gärna hitta någon som kunde tömköra honom någon gång i veckan - men liksom med tränare verkar det svårt att hitta någon som jag "accepterar"! :crazy:
 
Re: Biljardering

Okej. Misstänkte att det KANSKE kunde vara så, iom att han inte biljaderat så mycket att jag reagerat innan han stått och tappat muskler... :confused:
 
Var bor du nånstans? "alla hemska tränares land"?

:D

Har för mig att du bor i gbg och det borde väl gå att hitta nån tränare som rider bättre än dig? :o ;) så länge tills du också tränat upp dig?
 
De flesta rider bättre än mig... Det behövs det ingen tränare för! :D

Problemet är att det dels är väldigt svårt att få en tränare att komma om man bara är en som vill träna. Åka iväg går visserligen bra det också - men då är problemet det att de flesta tränare har fullt. Man kan eventuellt få en reservplats - men det känns som om jag vill ha något regelbundet. Helst 1-2 ggr i veckan - varav instruktören rider minst ett pass.

Det andra problemet som jag ser det är många instruktörers lite hånfulla attityd. Kanske läser jag in mer än vad där finns - men det känns som om jag kommer och rider jätteilla och de inte riktigt orkar engagera sig eftersom jag ändå inte kommer tävla i höga klasser.

Det största problemet är nog min skepsis tillsammans med mina dåliga kontakter med ridklubbar och liknande. Är ju inte ens medlem i en klubb... :D Vad jag vet är att jag INTE vill rida för de tränare som är i trakterna i nuläget - då dessa verkar väldigt "huvudpositions-fixerade" (flera elever som rider på olika hjälptyglar och så gott som alla longerar fram sina hästar hårt inspända innan passet)... Låter jag gnällig? ;) Du skulle bara veta hur jag är irl! :o :rofl:
 
Usch låter inte alls kul :(

Vet hur det är, har hålli på i två år och kluddat med min häst och nu äntligen börjar han bli så fin :) *peppar peppar*

Orkar inte läsa igenom allt som är skrivit så jag kanske upprepar mig...

Har du kollat ryggen? Min häst fick kotledsinfl. pga sina problem med ryggen

Jag hade letat upp en tränare som är duktig, det är ju inte bra om han belastar fram så mycket och om du bara får rida rakt fram kanske du kan rida korta lektioner eller på annan häst kanske för att själv bli bättre (men det är ju inte så kul att rida annan häst)

Kan du inte låta en kiropraltor kolla honom? Jag trodde att min häst var färdigbehandlad men kiropraktorn hittade saker som ingen annan hittade!


Sist av allt lycka till!
 
Hej! Och tack för ditt svar! :bump:

SKÖNT att det verkar lösa sig med din pålle! :bow:

Ryggen är ultraljudad - han är något trång på två-tre ställen- men veterinär trodde inte att det ens skulle kunna kännas. Däremot blir han lätt spänd och öm i ryggen - så något galet är det ju. Han klarar inte av kyla bra exempelvis, och framför allt inte i kombination med väta.

Har en equiterapeut/massör som behandlar en gång i månaden (har inte blivit behandlad nu under sommaren dock) - har gjort underverk. Skall prova en ny kille nu en gång också - alla som använt honom är supernöjda - så kanske kan han göra underverk för min älskade Battis också!?! :love:
 
Hoppas han blir bra. Jag mejlar dej om en bra tränare utanför göteborg som du någ skulle tycka om inngen av hennes elever anvendrer innte hjälptyglar (unantag martingal) och hon bryrsig innte om om du tävlar eller innte.

Kram
 
Just den "travarverkningen" verkar ha gett min häst mina bekymmer, med hälta som följd.
Långa tår och låga trakter är inte bra på en äldre häst sa de i alla fall åt mig nu på kliniken, en äldre häst behöver ha lättare att rulla över i steget och det får de alltså inte med långa tår... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 204
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
1 312
Senast: Milaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp