Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 349
Jag skrev att man kunde äta så många vegetariska burgare man ville, istället för att begränsa antalet köttburgare så barnen inte blev mätta. Ditt svar var
Precis lika cancerframkallande som köttet. Ute och cyklar igen ?

Vad är precis lika cancerframkallande som kött i vegetariska burgare?

Jag skrev att man kunde äta så många vegetariska burgare man ville, istället för att begränsa antalet köttburgare så barnen inte blev mätta. Ditt svar var

Cancerfonden skriver såhär:

Kan dålig kost orsaka cancer?
– Inte direkt, men god kost hjälper kroppen att skydda sig mot cancer. Ät minst ett halvt kilo av olika grönsaker och frukter om dagen. Grönt och frukt innehåller inte bara antioxidanter och fibrer utan även andra skyddande substanser, och varje grönsak har sin egen unika uppsättning.

– Jag uppskattar frysta grönsaker för de är näringsmässigt fullvärdiga och sparar tid. Välj påsar med blandad broccoli, blomkål och morötter till exempel, eller blanda själv. Koka dem lätt. Ät också rotfrukter och baljväxter som exempelvis ärtor och sojabönor, även de innehåller olika substanser som skyddar kroppen. Och fullkorn förstås.

– Rött kött, det vill säga nöt-, gris- och lammkött är bra, men begränsa intaget till högst ett halvt kilo per vecka. Charkuterier bör man undvika. Välj i stället kyckling och fisk och då gärna lax eller annan fet fisk. Undvik i största mån söta drycker, kakor och godis, produkter som lätt kan bidra till övervikt.

Det verkar inte vara så illa att skolmaten inte duger som den är helt enkelt. Utan det verkar i så fall vara värre med söta drycker, kakor och godis på fritiden.

Här finns massor av saker som "orsakar cancer"
https://stegforhalsa.se/8-typer-av-mat-som-orsakar-cancer/ grönsaker får sin släng av sleven, men helt ärligt jag tror nog råden från cacerfonden väl låter som att de tänkt efter.

Vi har ju hört om vidruvor, nu jordgubbar (aftonbladet fick precis dra tillbaka sitt larm om besprutning av jordgubbar), morötter (jättemängder betakaroten ger cancer för rökare så om man äter flera kg morötter om dagen så..) micropopcorn, chips (grönsak i USA ;) ).

Senast ändrad:
https://maltidsservice.uppsala.se/mat-och-menyer/grundskolans-meny/

Iofs verkar bara vara två val, men det är ju inte som att de totalmoffar kött i alla fall. Det verkar absolut klara sin del av 500 gram.

Denna vecka är det rött kött på tisdagen. Köttfärspanna. Så 60-100 gram rött kött på tisdagen?

Solna verkar moffa på med hela tre dagar
http://skolmaten.se/forskolan-udden/
men frågan är väl hur många gram kött det är i skinksåsen per barn, 30?

Helt ärligt förstår jag knappt varför vi diskuterar skolluncher ens, de verkar vara välplanerade och följa socialstyrelsens kostplaner. Varje dag har ett helgrönt alternativ och barnen verkar få välja själva. Möjligen är de kanske lite energitäta men många barn äter inte så mycket.
Det kanske bara är jag som börjar bli äldre än jag tror.. :angel:
Men det är inte SÅ många år sedan en normal veckomeny på skolorna hemikring innebar kött 3-4 dagar i veckan, och resten fisk. Ibland vegetariskt i form av risgrynsgröt eller pannkakor, annars räknades det som specialkost och serverades på ett avskilt litet sidobord (även om vi köttisar ibland smög dit och nallade när den vanliga maten var äcklig). Men givetvis bra om det är bättre nu!

Men det är inte SÅ många år sedan en normal veckomeny på skolorna hemikring innebar kött 3-4 dagar i veckan, och resten fisk. Ibland vegetariskt i form av risgrynsgröt eller pannkakor, annars räknades det som specialkost och serverades på ett avskilt litet sidobord (även om vi köttisar ibland smög dit och nallade när den vanliga maten var äcklig). Men givetvis bra om det är bättre nu!
Ja alltså de senaste tio åren har gjort gigantiska förändringar i skolmaten. Och när de får ordning på upphandlingarna så blir det nog ännu mer. Skolmaten verkar vara i framkant, inte släpa bakefter i många kommuner. De kör miljötänk, miljötänk, miljötänk. Återvinning och sortering.

Jag fattade dock inte vad i ditt citat som var svaret på frågan om cancerogena vegetabilier? :) @Badger
Kött ger ju bevisat tarmcancer.
Ja alltså det första var att inte ens cancerfonden hävdar att en viss mängd rött kött definitivt ger cancer, utan det verkar snarare vara överdrivna mängder i så fall.

Speciellt då varor med nitrit i, att äta i större mängder-dvs korv och skinka osv (nitrit är ju samtidigt bra eftersom man då slipper dö snabbt i botulism). Men man ska ju ändå inte äta ohejdade mängder korv.

Den andra länken var till ett sådant där vanligt -livsfarliga livsmedelartikel. Där grönsakers besprutning varnades för, cancerlarm. (iofs överdrivet såklart, jordgubbar var de tvungna att dra tillbaka senaste larmet om, men visst finns grönsakslarm).
Sedan var det ett jättelarm om cancerogena morötter för några år sedan. Där man fick cancer snabbare om man fick betakaroten och var rökare, så till den grad att testet avbröts. Självklart gällde det, precis som för mycket annat om man åt ett par kilo minst per dag. Betakarotenet hade de fått i ohemula mängder i piller.

Kort sagt så gissar jag att så länge man sitter mitt i båten och inte moffar obegränsat av något speciellt så behöver man inte vara extremt orolig över larmen. Utan kan vänta ett tag tills det hamnar i kostråden.

Maten. Eftersom veganer, vegetarianer och köttätare dör i ungefär samma utsträckning i cancer.

Om man inte vill ha veg burgare så hjälper det väldigt lite att man får äta jättemånga. Däremot hjälper det enormt om man får ta en med kött som alterbativ.

Ja alltså de senaste tio åren har gjort gigantiska förändringar i skolmaten. Och när de får ordning på upphandlingarna så blir det nog ännu mer. Skolmaten verkar vara i framkant, inte släpa bakefter i många kommuner. De kör miljötänk, miljötänk, miljötänk. Återvinning och sortering.

Det är bra på många håll. Risken är stor att det blir rejält sämre dock om politik, missionerande och ensidiga kostval ska införas och tvingas på barnen.

Det är mycket bättre än när jag gick i skolan.

Vissa delar av min grundskoletid fanns inte vegetariskt alternativ alls. Specialkost var för allergiker. Vet inte hur många luncher jag ätit typ ris/pasta/potatis och gurka.

Fortfarande är det väl så att vissa skolor inte erbjuder veganskt, alltså inte ens som specialkost? Tycker jag har läst om det.

Maten. Eftersom veganer, vegetarianer och köttätare dör i ungefär samma utsträckning i cancer.

Om man inte vill ha veg burgare så hjälper det väldigt lite att man får äta jättemånga. Däremot hjälper det enormt om man får ta en med kött som alterbativ.
Om vegoburgarna är så äckliga att barnen inte vill äta dem, är det nog där problemet ligger. Idag FINNS det vegoburgare som är riktigt, riktigt goda. Så goda, att om det är smaken man hänger upp sig på, är det inget problem med de burgarna. OM det däremot är en principfråga, dvs vilket kött som helst är bättre än inget kött, blir det förstås en annan femma. Jag tycker mig uppleva det lite här, att det är en principfråga och inte en smak/näringsfråga? Jag minns köttburgare som var som smaklösa skosulor och jag har ätit vegoburgare som varit himmelska (hemska såna också, jag tycker t.ex. Mac Donalds vegoburgare är förfärlig!). Men då är det alltså smakupplevelsen vi pratar om, inte principen kött vs vego. Näringsinnehållet (protein, järn mm) kan vara precis lika högt i en väl komponerad vegoburgare.

Ja alltså det första var att inte ens cancerfonden hävdar att en viss mängd rött kött definitivt ger cancer, utan det verkar snarare vara överdrivna mängder i så fall.

Speciellt då varor med nitrit i, att äta i större mängder-dvs korv och skinka osv (nitrit är ju samtidigt bra eftersom man då slipper dö snabbt i botulism). Men man ska ju ändå inte äta ohejdade mängder korv.

Den andra länken var till ett sådant där vanligt -livsfarliga livsmedelartikel. Där grönsakers besprutning varnades för, cancerlarm. (iofs överdrivet såklart, jordgubbar var de tvungna att dra tillbaka senaste larmet om, men visst finns grönsakslarm).
Sedan var det ett jättelarm om cancerogena morötter för några år sedan. Där man fick cancer snabbare om man fick betakaroten och var rökare, så till den grad att testet avbröts. Självklart gällde det, precis som för mycket annat om man åt ett par kilo minst per dag. Betakarotenet hade de fått i ohemula mängder i piller.

Kort sagt så gissar jag att så länge man sitter mitt i båten och inte moffar obegränsat av något speciellt så behöver man inte vara extremt orolig över larmen. Utan kan vänta ett tag tills det hamnar i kostråden.

Nu är ju inte Cancerfonden rätt organisation att sprida information om kostråd, utan det är Livsmedelsverkets uppgift. Livsmedelsverket är en statlig myndighet och de har bland annat till uppgift att se efter folkhälsan, relaterad till livsmedel, i Sverige och ge nationella kostråd. De informerar om att kött i större mängder än 500 g/v ger ökad risk för cancer, men ingenting om att grönsaker gör det.

https://www.livsmedelsverket.se/mat...rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark

Du menar att man kan invänta kostråden, och kostråden ÄR ju redan att minska mängden rött kött och ÖKA den vegetariska maten.

Ja i cancer i allmänhet. Men kött ökar risken för tjocktarmscancer och ändtarmscancer. Det finns ingen forskning som visar med samma tydlighet att grönsaker ökar vissa cancerformer. Kött blir till och med utpekat av Livsmedelsverket.

Ditt argument var ju att de stackars barnen inte ska bli tvingade att bli vegetarianer två gratisluncher i veckan (2 av 21 måltider). Man om de ska äta en köttburgare så måste de minsann ta rotfruktssallad till (vad nu det är, har faktiskt aldrig hört talas om det), det är ju tvång om något.

Champinjoner finns det ju vissa råd om, även råd om tillagningen för att minska halten fenylhydraziner. Men det verkar svårare att komma upp i farliga mängder, än att äta för mycket kött. Och också än så länge oklart om det är någon risk, är väl bara "kan innebära en risk" typ.

Champinjoner finns det ju vissa råd om, även råd om tillagningen för att minska halten fenylhydraziner. Men det verkar svårare att komma upp i farliga mängder, än att äta för mycket kött. Och också än så länge oklart om det är någon risk, är väl bara "kan innebära en risk" typ.

Och arsenikriset också då :D Men det handlar ju om stora mängder. Och inte livsmedel som folk till varje pris vill äta till varje måltid 3 ggr per dag som kött tydligen är.. inte sett någon som kämpar för att ha ris eller champinjoner till varenda lunch och middag.
Champinjonerna är om man äter just odlade champinjoner mer än 200 g i veckan, varje vecka, varje år i en livstid. Då "finns det anledning att tänka över sitt intag" enligt LMV, men de avråder inte från sådan konsumtion ens. Risken för cancer av köttkonsumtion är mycket "säkrare" och väldefinierad.

Och arsenikriset också då :D Men det handlar ju om stora mängder. Och inte livsmedel som folk till varje pris vill äta till varje måltid 3 ggr per dag som kött tydligen är.. inte sett någon som kämpar för att ha ris eller champinjoner till varenda lunch och middag.
Champinjonerna är om man äter just odlade champinjoner mer än 200 g i veckan, varje vecka, varje år i en livstid. Då "finns det anledning att tänka över sitt intag" enligt LMV, men de avråder inte från sådan konsumtion ens. Risken för cancer av köttkonsumtion är mycket "säkrare" och väldefinierad.
Mm, jag vet. Jag tänkte bara förekomma för snart kommer nån och varnar för de farliga champinjonerna, som ju är vegetariska :nailbiting:.

Nu är ju inte Cancerfonden rätt organisation att sprida information om kostråd, utan det är Livsmedelsverkets uppgift. Livsmedelsverket är en statlig myndighet och de har bland annat till uppgift att se efter folkhälsan, relaterad till livsmedel, i Sverige och ge nationella kostråd. De informerar om att kött i större mängder än 500 g/v ger ökad risk för cancer, men ingenting om att grönsaker gör det.

https://www.livsmedelsverket.se/mat...rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark

Du menar att man kan invänta kostråden, och kostråden ÄR ju redan att minska mängden rött kött och ÖKA den vegetariska maten.
Ja det är typ precis samma råd. Att det är helt problemfritt att äta typ 500 gram rött kött i veckan. (där fisk och fågel inte ingår, i rött kött alltså.)

Fyra köttmåltider i veckan blir runt 500 gram. Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm, ren och vilt. Satsa på mer vegetariskt och ägg, och ibland fisk eller fågel. Eller ät kött lite oftare men mindre mängd. Dryga ut köttfärssåsen eller grytan med krossad tomat, linser eller rotfrukter. Då slår du två flugor i en smäll – mindre kött och mer grönsaker!

Om du hade läst mina länkar och citat så hade du ju sett att det står exakt samma sak på cancerfonden och på Livsmedelsverket. Vilket jag visste, men jag tog Cancerfonden eftersom jag gissade att du inte trodde på livsmedelsverkets råd om kött och grönt eftersom du blankt hävdade att kött ger cancer. Ät mindre kött och mer grönsaker, tills du äter rött kött ca tre gånger i veckan och fisk minst två gånger i veckan osv.

Så nej de säger inte att grönsaker ger ökad risk för cancer och de säger inte att 500 gram rött kött i veckan ger cancer heller.

Men det finns proppat med medieartiklar som larmar om grönsaker och besprutning, helt i onödan såklart vanligen och jmf där hetsen mot nitrit på sistone som jag nog tycker ligger i samma liga.

Skolorna följer Livsmedelsverkets rekommendationer verkar det som, dvs de verkar servera fisk två gånger i veckan och fågel osv blandat med kött och grönsaker. Så det verkar ointressant och onödigt att kämpa för att förändra om inte Livsmedelsverket ändrar sina rekommendationer. Skolorna verkar ligga i framkant, befolkningen gör det inte.

Har bara läst delar ur tråden.

Varför är det så provocerande med vegetarisk kost? Gör det nåt att barn serveras vegetariskt nån enstaka gång i veckan? Vad kan hända om man äter växtbaserat?

Varför är det så provocerande med animalisk kost att man på förhand måste förbjuda den vissa dagar, istället för att bara laga bra mat som eleverna äter utan att sätta upp hinder?

Att det blir bara vegetariskt nån gång per månad, är inget problem, bara man inte satt upp stora politiska förbudsskylten i förhand.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31