Men 3 HELT olika rätter kan ju fortfarande vara 3 rätter utan kött. Du kan ju inte klaga på brist på variation om du t ex kan välja på 1 svensk husmanskost, 1 indisk och 1 italiensk rätt. Det är ett brett spektrum som bör passa de flesta smaklökar och göra alla mätta. Jag tycker att det lätt blir en låsning vid att mat = kött och någon kolhydrat.Det är inte mer laddat (för mig, jag kan ju inte uttala mig om andra avarter jag läst om i tråden) än andra val av 3 rätter, som valts på ett "smalt" sätt. Erbjuder man en enda rätt om dagen blir det ju ofrånkomligen så att det ofta finns bara kötträtt(er) eller bara vegetariska rätt(er).
Här erbjuder de 3 rätter dagligen + salladsbord och bröd, vilket är bra. Om man då försöker hitta 3 rätter som täcker ett brett spektrum, så att alla kan äta sig mätta, är det trist när resultatet blir 3 rätter med animaliskt protein eller 3 enbart vegetariska rätter som kompletteras med sallad och bröd.
Grekisk och asiatisk mat är väl utmärkta teman - med breda smakkompositioner, texturer och möjligheter till olika slags bra proteinkällor som barn föredrar i olika utsträckning.
Utbildande roll och erbjudande av många alternativ! Ja, tack.
Tvång (som blir avstående för vissa) genom att tillhandahålla endast en typ av alternativ, nej tack.
Är det tvång att inte erbjuda kött alltid? Jag hoppas att jag missförstår dig nu...