Bukefalos 28 år!

Kräsen katt med dålig aptit

Centaur

Trådstartare
Min ena katt har aldrig varit någon storätare och i perioder äter han väldigt väldigt lite. :( Han är inte sjuk, är glad och pigg. Han är 5 år och har aldrig varit särskilt intresserad av mat. Nu har han varit i en anorexi-period väldigt länge och han är alltför smal. Jag frestar med alla möjliga sorters burkmat men han äter inte upp. Äter några munfullar sen går han ifrån maten. Tidigare har han gillat Dreamies så det har han fått massor av, men nu duger inte det heller. Köpte Whiskas godis och det äter han iaf för tillfället...

Hur ska jag få honom att äta? Finns det något man kan ge för att höja aptiten eller något alla katter tycker är supergott? Nu är jag såpass förtvivlad och orolig att jag börjat ge honom äggulor i spruta, ca 1 gula per dag, för att han ska få i sig något. Det verkar han tycka är ganska gott, sväljer snällt iaf. Men hur mycket äggula är det okej att ge? Finns det annat som funkar att ge i spruta? Har provat med Hills a/d + vatten men den är svår att få rätt koncistens på, det fastnar större bitar i hålet. Har också provat Aptus näringspasta men det är svårt att ge utan hjälp.
 
Nu vet jag att diskussionen om torrfoder är het, främst i negativ bemärkelse. Visst hade det varit önskvärt att alla katter åt blötmat, men så är inte fallet.

Jag föreslår att du prövar Royal Canin. Det finns många olika sorter. Finns säker en med högt innehåll så att katten inte behöver äta så mycket. Jag har ännu inte träffat en enda katt som inte gillar det. Jag är väl medveten om att innehållet. enligt vissa, lämnar övrigt att önska. Dock var detta det enda foder min förra katt åt. Det är bättre att ge torrfoder än att katten svälter ihjäl.

Jag vet en annan katt som vägrade äta annat än Wishcat Detta är jag väl medveten om är skit, men vad gör man om katten vägrar äta annat
 
Min ena katt har aldrig varit någon storätare och i perioder äter han väldigt väldigt lite. :( Han är inte sjuk, är glad och pigg. Han är 5 år och har aldrig varit särskilt intresserad av mat. Nu har han varit i en anorexi-period väldigt länge och han är alltför smal. Jag frestar med alla möjliga sorters burkmat men han äter inte upp. Äter några munfullar sen går han ifrån maten. Tidigare har han gillat Dreamies så det har han fått massor av, men nu duger inte det heller. Köpte Whiskas godis och det äter han iaf för tillfället...

Hur ska jag få honom att äta? Finns det något man kan ge för att höja aptiten eller något alla katter tycker är supergott? Nu är jag såpass förtvivlad och orolig att jag börjat ge honom äggulor i spruta, ca 1 gula per dag, för att han ska få i sig något. Det verkar han tycka är ganska gott, sväljer snällt iaf. Men hur mycket äggula är det okej att ge? Finns det annat som funkar att ge i spruta? Har provat med Hills a/d + vatten men den är svår att få rätt koncistens på, det fastnar större bitar i hålet. Har också provat Aptus näringspasta men det är svårt att ge utan hjälp.
Testat många olika sorters blötmat, barf, färskfoder? Äter han torrfoder är de ju bättre än inget. Barf älskar min otroligt kräsna katt. Testa?
 
@Centaur jag känner såå väl igen problemet, här går inte ens äggula i. :banghead:

Antar han är frisk och kastrerad?

Här är tricken olika beroende på vad som fungerar för stunden när det kniper, hoppas något kan ge lite hjälp.

Det som hjälper här ibland är att pälsfröken får jobba för maten, jag undviker torrfoder (försöker gå över på blötmat men ibland är det tvärstopp!)

Strö kattmynta över maten kan fungera med tur.

När jag ändå får ta till torrfoder så serverar jag det inte bara i skålen utan hon får jobba för sina bitar genom att jaga dem så jag kastar iväg och hon får äta en bit i taget vartefter fram och tillbaka, hit och dit och trigga igång jakt, ibland fungerar det och hon äter senare sin blötmat eller så har jag med provat ibland att lägga hushållspapper över matskålen med blötmat så hon lite utmaning.
Jag har med testat ibland att sprida ut maten på olika ställen (givetvis vanliga ransonen).
För katter är det ju inte det normala att ha en ordentlig hög mat enkelt serverat så försöker så gott det går att utmana jaktlusten.

Det som är supergott enligt fröken här är Royal Canin torrfoder eller även kattungemat Whiskas junior som tydligen passar även om man strax fyller 9 år. :rofl:

Har du testat att ta laktosfri Crème fraiche och kleta på benen? till slut tvättar dem ju sig inte poppis här men har hjälpt ibland för att komma igång med maten.

Mellanåt kan det hjälpa att jag går ut i köket i ett ärende och hon kommer då för att äta självmant (Jag är inte naturligt i köket så mycket men går jag dit kan hon ibland haka på så jag gör mig ärenden ibland) och får sällskap när hon börjar äta för att sedan få äta ensam i lugn och ro.



Återkommer om jag kommer på något mera.
Hoppas han kommer igång :love:
 
Tusen tack för bra idéer! Ja han är 5 år och kastrerad, verkar absolut inte sjuk men jag bokade en tid hos veterinären ändå ifall det skulle vara något fysiskt fel. Hoppas nästan det...

Han tycker det är mer intressant att äta på nya ställen så jag har kattmat och godisar utspridda över hela huset nu... Dessutom roligare att äta på golvet än i en skål. Lägger jag godisar i en skål är det helt ointressant.

Jag hittade en provpåse med Royal canin veterinary torrfoder i skåpet och den var tydligen ätbar. Bättre än hans vanliga torrfoder iaf. Ska testa Royal canin exigent, det har han gillat tidigare. Vill helst att de ska äta blötmat och torrfoder utan spannmål men det är ju bättre att äta onyttigt än inte alls.
Han kommer från ett vanvårdshem med 30 katter som levde ute och har tills han fångades in vid ett års ålder bara ätit Friskies och det han kunde fånga själv. Möjligt att han skulle äta Friskies nu men det är ju verkligen skitfoder.


@Centaur jag känner såå väl igen problemet, här går inte ens äggula i. :banghead:

Antar han är frisk och kastrerad?

Här är tricken olika beroende på vad som fungerar för stunden när det kniper, hoppas något kan ge lite hjälp.

Det som hjälper här ibland är att pälsfröken får jobba för maten, jag undviker torrfoder (försöker gå över på blötmat men ibland är det tvärstopp!)

Strö kattmynta över maten kan fungera med tur.

När jag ändå får ta till torrfoder så serverar jag det inte bara i skålen utan hon får jobba för sina bitar genom att jaga dem så jag kastar iväg och hon får äta en bit i taget vartefter fram och tillbaka, hit och dit och trigga igång jakt, ibland fungerar det och hon äter senare sin blötmat eller så har jag med provat ibland att lägga hushållspapper över matskålen med blötmat så hon lite utmaning.
Jag har med testat ibland att sprida ut maten på olika ställen (givetvis vanliga ransonen).
För katter är det ju inte det normala att ha en ordentlig hög mat enkelt serverat så försöker så gott det går att utmana jaktlusten.

Det som är supergott enligt fröken här är Royal Canin torrfoder eller även kattungemat Whiskas junior som tydligen passar även om man strax fyller 9 år. :rofl:

Har du testat att ta laktosfri Crème fraiche och kleta på benen? till slut tvättar dem ju sig inte poppis här men har hjälpt ibland för att komma igång med maten.

Mellanåt kan det hjälpa att jag går ut i köket i ett ärende och hon kommer då för att äta självmant (Jag är inte naturligt i köket så mycket men går jag dit kan hon ibland haka på så jag gör mig ärenden ibland) och får sällskap när hon börjar äta för att sedan få äta ensam i lugn och ro.



Återkommer om jag kommer på något mera.
Hoppas han kommer igång :love:
 
@Centaur en tanke till slog mig.
Provat att bjuda maten på ett skyddat ställe med flyktvägar?
Pälsfröken här har efter att fått maten bjuden under tak (jag drog upp förlängningsskivan på bordet) haft lite lite lite lättare att äta i skålen.
Detta var dock ett tag sen jag testade och nu har jag vant mig att inte krocka med skivan och törs inte fälla ner den och riskera bakslag. :o
En del tycker det kan vara effektivt att servera i lite skyddad miljö som t.ex en kartong, jag har själv inte provat det.

Små barn och djur som inte äter är en jobbig och känslosam utmaning.
Jag tar mig friheten att sno ev. tips i tråden.
 
Försök med kattungefoder av RC eller annat torrfodermärke? Jag har för mig att de innehåller särskilt mycket fett.

Nikita är kräsen men inte som din. Jäklar vad vi bråkat, men jag vet att om hon verkligen skulle matvägra så är det bara att erbjuda RC så kan hon äta hur mycket som helst :meh:
 
Det var inget fel på honom, alla prover var normala. Det enda som hittades var lite tandsten på två tänder men veterinären trodde inte att det påverkade honom. Vi fick dock en kur smärtstillande för att kolla om han ändå hade ont i munnen.

Tyvärr får man kanske säga märker jag ingen skillnad alls så det är nog inget fysiskt problem. Har börjat lägga lite torrfoder på hans sovplats bak soffan och det pysslar han i sig. Fick med prov på RC kattungemat och den verkar åtminstone
ätbar... Ska åk och köpa RC Exigent och RC Kitten så hoppas jag det faller i smak. Det är ju bättre att äta RC än inget alls.
 
Till min kräsna snart artonåring har jag slutat läsa innehållsförteckningen :crazy: Jag köper, hon ratar, typ allt. Det gick länge med portionspåsar friskies men nu äter hon inte det heller. Det som går ner för tillfället är Smart pets complete paté med vilt & fågel. Finns på willys om du vill prova.
 
De är verkligen extremt bra på att dressera oss :cautious: :love:

Att de är :meh: :love: Hon har alltid ratat burkmat och alltid enbart ätit torrfoder men pga problem med magen på ålderns höst så klarar hon inte torrfoder alls längre. Hon blir förstoppad av bara några stycken. (Vilket min sambo som är ännu mer lättdresserad än vad jag är hade vääääldigt svårt att ta in i början när hon tiggde av honom :angel: Hon vill ju haaaa!)
 
Min kisse är oxå lite halvkräsen och det ska bytas foder hela tiden. Ofta får jag strö lite dreamis på för att han ska sätta igång o äta sedan äter han allt av bara farten (äter bara blötmat)

Men min kisse blir helt gaaalen av kokt torsk, bara lukten av det när jag kokar den gör honom helt galen. Den gluffsar han i sig direkt utan krångel. Köper frysta block som jag kokar. Har du testat det?
 
Till min kräsna snart artonåring har jag slutat läsa innehållsförteckningen :crazy: Jag köper, hon ratar, typ allt. Det gick länge med portionspåsar friskies men nu äter hon inte det heller. Det som går ner för tillfället är Smart pets complete paté med vilt & fågel. Finns på willys om du vill prova.

Ja, man måste nästan göra det till slut. Här på buke har jag fått bra svar av alla och det är jag tacksam för. :) Men jag ställde samma fråga i en annan kattgrupp och där ansågs min katt vara dödssjuk pga att han inte ville äta blötmat, och ännu mer dödssjuk skulle han bli nu när jag gav honom torrfoder. :nailbiting:

Jag blir så frustrerad och sur på folk som säger att jag minsann inte kan ge katten Royal canin, Dreamies Hill's osv för katter ska inte ha torrfoder men enbart äta kött och helst barf. Som om jag skulle vara en dålig kattägare och snudd på djurplågeri som hatar min katt så mycket att jag ger honom Royal canin... :grin:
Jag vet mycket väl vad katter borde äta men det hjälper ju inte när katten vägrar äta idealfodret! :meh: ska jag låta honom svälta ihjäl då eller?

Tydligt att de själv aldrig har haft en kräsen katt. Jag tycker inte det är överdrivet kul att sprida ut kattmat över hela golvet för att min lilla älskling inte vill äta i en skål. Men nu äter han iaf de små högarna jag lägger ut. Måste bara passa på att stänga de andra katterna inne annars tar de allt innan Sirius hinner.

Nu ska vi lägga oss och jag har preppat sovrummet med flera matstationer så den lilla guldklimpen kan äta när han vaknar i natt. Han är min allra käraste katt trots att han kräver lite extra av allt. :heart
 
Ja, man måste nästan göra det till slut. Här på buke har jag fått bra svar av alla och det är jag tacksam för. :) Men jag ställde samma fråga i en annan kattgrupp och där ansågs min katt vara dödssjuk pga att han inte ville äta blötmat, och ännu mer dödssjuk skulle han bli nu när jag gav honom torrfoder. :nailbiting:

Jag blir så frustrerad och sur på folk som säger att jag minsann inte kan ge katten Royal canin, Dreamies Hill's osv för katter ska inte ha torrfoder men enbart äta kött och helst barf. Som om jag skulle vara en dålig kattägare och snudd på djurplågeri som hatar min katt så mycket att jag ger honom Royal canin... :grin:
Jag vet mycket väl vad katter borde äta men det hjälper ju inte när katten vägrar äta idealfodret! :meh: ska jag låta honom svälta ihjäl då eller?

Tydligt att de själv aldrig har haft en kräsen katt. Jag tycker inte det är överdrivet kul att sprida ut kattmat över hela golvet för att min lilla älskling inte vill äta i en skål. Men nu äter han iaf de små högarna jag lägger ut. Måste bara passa på att stänga de andra katterna inne annars tar de allt innan Sirius hinner.

Nu ska vi lägga oss och jag har preppat sovrummet med flera matstationer så den lilla guldklimpen kan äta när han vaknar i natt. Han är min allra käraste katt trots att han kräver lite extra av allt. :heart

Jag har fått ungefär samma svar ibland. Visst, hon hade en jättetuff start och var verkligen sjuk sitt första år och diverse dieter, medicinering och elände avlöste varandra men nu är hon "bara" kräsen, kanske just för att hon fick gå på dieter så länge och så mycket. Känner hon doften av torsk eller annan vit fisk och ris så går hon upp på övervåningen :( Fortfarande efter så många år avskyr hon att bara känna doften :(

Man kan ju inte låta dem svälta ihjäl utan får prova prova och prova tills man hittar något som katten kan tänka sig att äta. Sen om det då råkar bli något som man aldrig hade valt annars, ja det må så vara. Huvudsaken är att hen får i sig något.

En av mina hittekatter var likadan. Han åt en sorts torrfoder och absolut inget annat. När han fick urinsten provade jag med allt men han åt inte så vad skulle jag göra? En kompis katt satte sig och kissade i matskålen om det enligt katten var fel sorts mat. De vet vad de vill de små liven :love: även om de tyvärr inte vet sitt eget bästa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 518
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 587
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 438
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 221
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp