Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Som att vara så väluppfostrad att man frågar om man får använda någons mark..och inte bara tar det för givet, för då...

Varför skulle det vara ouppfostrat att använda mig av mina lagstadgade rättigheter?
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Det dar med trespassing ar inte helt korrekt... ex. just nu ar det jakt. Varan mark ar inte posted - vilket innebar att de far kora/ga in sa lange de inte stor vara djur. Daremot, eftersom de vet att vi sjalva jagar till viss del, och ar ute med hundarna sa ringer dom om dom ser vilt pa marken for att be om lov (och kolla var vi ar for stunden, det smidiga har ar ju att man far skjuta tillbaka om nan skjuter mot en *harkel*). Om vi satter upp skyltar, vilket vi har funderat pa att gora pa varan home quarter, sa maste vi -ar skyldiga att- satta skylten pa ett sadant satt att folk obehindrat kan ga till varan ytterdorr. Finns det ingen skylt kravs det en konfliktsituation mer eller mindre for att jag ska kunna aberopa trespassing rent legalt och fa nagot resultat av det.

Lika sa att be om lov... sverige har ju allemansratten, sa hur vi an vrider och vander oss finns den dar. Daremot om man satter upp nagot som kommer bli kvarstaende sa hor man sig ju for. Men att valla en ruta, eller satta upp snitslar, ar ju skit samma. Det skadar inget.

Jag har aldrig bett om lov att rida pa en stig, eller promenera min hund i skogen. Jag forvantar mig inte heller att nagon i sverige ska gora det. Daremot forvantar man sig respekt, at alla hall, ex. undvik att ga i min hage dar jag har hastarna (i sverige da) men ga garna bredvid. Undvik skjuta mot mina djur, och rent allmant uppfor man sig nar man mots. Ha inte sonder nagot, skada inte trad, osv osv. Allemansratten bygger ju pa den respekten for marken, naturen, och folk egentligen.

...point being: Aven har, med trespassing, privat mark, och ingen allemansratt sa finns det ett respekt system som man foljer. Det ar -fa- som skulle fa for sig att gnola om man promenerar sin hund pa deras mark, sa lange det inte stor ens egna djur. Daremot om man lamnar ruts, har sonder staket osv sa tar det hus i helvete. Ingen direkt heller som skulle gnalla over en ryttare som rider - sa lange den inte skadar vaxande groda osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Stämmer inte riktigt, jag får sätta upp en färist , en stätta villkoret som finns är att allmänheten ska ha tillträde..inte att man ska kunna rida in påmarken.

Finns ju tom prejudikat på staket o grindar som får finnas kvar så länge fotgängare kan ta sig förbi;)
Så hittar du en paragraf som förbjuder mig att sätta upp staket o färistar så vore det intressant

Det jag lade upp i tråden var rena citat från naturvårdsverkets sida. Om de inte passar dig - fortsätt diskussionen med dem. Länkarna fick du från början.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Ja självklart, annars hade de inte fått vara lösa. Den som jag haft sedan han var valp är testad i skarpt läge (hare, kanin, rådjur, hjort och div fåglar) flera gånger och både inkallning och stoppsignal sitter som berget. Omplaceringen släpper jag inte överallt än, jag vill säkra upp vissa saker först.

Att du inte har så bra pli på din hund är inte riktigt mitt problem tyvärr. Du får väl träna mer helt enkelt.

Skillnaden är väl att jag jagar på min mark.
Då är det meningen att hunden ska gå ut, har du inte förstått det:D
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Varför skulle det vara ouppfostrat att använda mig av mina lagstadgade rättigheter?

Då är vi tillbaka på ruta noll, det är alltså ok enligt dig eftersom du har rätt till det att förstöra en förenings upplägg för ett mästerskap, jaja så kommer det verkliga ansiktet fram i alla fall....
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Det jag lade upp i tråden var rena citat från naturvårdsverkets sida. Om de inte passar dig - fortsätt diskussionen med dem. Länkarna fick du från början.

Jag har ett antal år förvaltat egen väg, bekostat egen väg och avlyst obehörig trafik från denna väg, jag vet vad som är lagligt.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Fast det står ingenstans att hunden då måste komma på inkallning, under förutsättning att det är den tid på året hundar får vara lösa och från sin förare.
Det kan inte vara ovanligt att ha andra kommandon, jag använder stanna och min är 100 % säker- vilket betyder att är han en bit ifrån, en hare ligger, skuttar upp och drar järnet så säger jag stanna, oavsett var haren och hunden är. Ser ingen anledning att kalla in öht när vovven tycker det är spännande att titta och syftet uppnås- han förföljer inte vilt.

Allting är ju relativt.
Men vad händer om hunden försvinner ur synhåll i 5 minuter en maj söndag.
Och markägaren försöker koppla hunden men misslyckas och helt sonika skjuter hunden med hänvisning till lagen om tillsyn av hund.

Självklart skulle jag inte skjuta en hund första gången jag möter den lös i skogen,men kanske den 4, eller 5;e.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Att inte kunna fanga en hund inom fem minuter nar hunden ar frammande kan val knappast halla som argument for att den "inte gar att fanga".

Du ska ocksa ha ratt license pa vapnet...
Och se till att det inte kan klassas som onodigt lidande, egenmaktigt forvarande, djurplageri osv osv. For att inte tala om vallande av fara for annan om du inte vet at vilket hall agaren ar.

Det ar inte bara point and shoot, utan en hel del andra lagar och regler som kommer in i spel. Men det vet du val?
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Att inte kunna fanga en hund inom fem minuter nar hunden ar frammande kan val knappast halla som argument for att den "inte gar att fanga".

Du ska ocksa ha ratt license pa vapnet...
Och se till att det inte kan klassas som onodigt lidande, egenmaktigt forvarande, djurplageri osv osv. For att inte tala om vallande av fara for annan om du inte vet at vilket hall agaren ar.

Det ar inte bara point and shoot, utan en hel del andra lagar och regler som kommer in i spel. Men det vet du val?

Svensk lagstiftning medger att man skjuter en lös hund om den inte går att koppla. Lagstiftaren har inte preciserat den tid det tar och hur länge man ska försöka fånga hunden.

Licens? ja visst både licens, jaktkort och behörighet att bära vapnet och använde det på den egna marken.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nja, ska finnas en sarskild licens for skjutande av husdjur vill jag minnas. Du far djupdyka i det, men nej, det ar inte bara att point n shoot pa en los hund och tro att det inte kan komma saker och bita en i roven i ett senare skede om hundagaren i fraga ar palast.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Allting är ju relativt.
Men vad händer om hunden försvinner ur synhåll i 5 minuter en maj söndag.
Och markägaren försöker koppla hunden men misslyckas och helt sonika skjuter hunden med hänvisning till lagen om tillsyn av hund.

Självklart skulle jag inte skjuta en hund första gången jag möter den lös i skogen,men kanske den 4, eller 5;e.



Va?

Du verkar inte förstå, jag var tydlig med att min vovve var lös från mig den tid av året det är tillåtet, det är det inte i maj, och inte ens då den tillåtna tiden är han utom synhåll.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nja, ska finnas en sarskild licens for skjutande av husdjur vill jag minnas. Du far djupdyka i det, men nej, det ar inte bara att point n shoot pa en los hund och tro att det inte kan komma saker och bita en i roven i ett senare skede om hundagaren i fraga ar palast.

inte på den här sidan pölen,

Och naturligtvis blir det rabalder om man skjuter en hund. Men lagstiftningen är tämligen klar på den punkten, springer hunden lös i skogen, uppfattar jag att den jagar vilt eller tamdjur så....

Full kontroll även annan tid
Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina. En lösspringande hund i naturen får kopplas av en jakträttshavare. Det är ofta markägaren, eller någon som företräder henne eller honom.
Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten
Källa http://www.naturvardsverket.se
 
Senast ändrad:
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Va?

Du verkar inte förstå, jag var tydlig med att min vovve var lös från mig den tid av året det är tillåtet, det är det inte i maj, och inte ens då den tillåtna tiden är han utom synhåll.

Då riskerar du ju inte att få problem. men den säkerheten på sina hundar har en absolut minoritet av hundägarna..
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Allting är ju relativt.
Men vad händer om hunden försvinner ur synhåll i 5 minuter en maj söndag.
Och markägaren försöker koppla hunden men misslyckas och helt sonika skjuter hunden med hänvisning till lagen om tillsyn av hund.

Självklart skulle jag inte skjuta en hund första gången jag möter den lös i skogen,men kanske den 4, eller 5;e.

Då gör du dig skyldig till skadegörelse, om du inte har tillstånd från polismyndighet. Det måste dessutom vara angeläget ur viltvårdssynpunkt och hänsyn i övrigt för att avlivning av hunden ska få ske.

Med det sagt så blir jag rasande på folk som låter sina hundar kuta runt i skog och mark under förbudstiden, koppellängds avstånd och så får hundarna rasa av sig på ställen där de inte kan störa vilt i stället!
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Då gör du dig skyldig till skadegörelse, om du inte har tillstånd från polismyndighet. Det måste dessutom vara angeläget ur viltvårdssynpunkt och hänsyn i övrigt för att avlivning av hunden ska få ske.

Med det sagt så blir jag rasande på folk som låter sina hundar kuta runt i skog och mark under förbudstiden, koppellängds avstånd och så får hundarna rasa av sig på ställen där de inte kan störa vilt i stället!

Om jag gör mig skyldig till skadegörelse eller ej(avgörs i rätten),,det var ju det jag menade med rabalder. eftersom det sannolikt går till en rättegång där man avgör om min bedömning var korrekt eller ej.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Hmm.. nej pa din sida av polen var det jag ville minnas att det var sa. Och jora, jag har last ditt citat alla ganger du postat den ;)

Andrar fortfarande inte att det finns andra lagar och regler som gar in med... det forstar du val att det poangteras eftersom kreti och pleti laser pa buke och tar det som star har som sanningen till 110% och helt svart/vitt. Kreti och Pleti ar inte alltid kloka nog for att tanka tva ganger.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Lite knapplån*

Om jag under vinterhalvåret har gjort en sök/uppletande ruta, släpper hund med tjänstetecken på sig och jakträttsinnehavaren/markägaren ser hunden när den jobbar men inte lyckas kalla till sig den (låt oss säga att det är ett stort område hunden ska söka igenom/snårig skog så jag har inte full syn på den hela tiden), har denna då rätten att skjuta hunden? Att jag aldrig stöter på en sådan människa hoppas jag, men har den rätten?

Det är väl bara om hunden förföljer vilt/tamboskap och inte kan stoppas med annat medel som det får ske?
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Hmm.. nej pa din sida av polen var det jag ville minnas att det var sa. Och jora, jag har last ditt citat alla ganger du postat den ;)

Andrar fortfarande inte att det finns andra lagar och regler som gar in med... det forstar du val att det poangteras eftersom kreti och pleti laser pa buke och tar det som star har som sanningen till 110% och helt svart/vitt. Kreti och Pleti ar inte alltid kloka nog for att tanka tva ganger.

¨lagen är glasklar vad det gäller lösspringande främmande hund i närheten av tamdjur.

jagar hunden vilt ska man däremot låter polisen skjuta djuret.
gör man det själv bryter man mot den regeln...om det nu inte är så att den främmande hunden närmar sig min hund, då.....
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Lite knapplån*

Om jag under vinterhalvåret har gjort en sök/uppletande ruta, släpper hund med tjänstetecken på sig och jakträttsinnehavaren/markägaren ser hunden när den jobbar men inte lyckas kalla till sig den (låt oss säga att det är ett stort område hunden ska söka igenom/snårig skog så jag har inte full syn på den hela tiden), har denna då rätten att skjuta hunden? Att jag aldrig stöter på en sådan människa hoppas jag, men har den rätten?

Det är väl bara om hunden förföljer vilt/tamboskap och inte kan stoppas med annat medel som det får ske?

beror på, jagar hunden tamdjur, eller vistas i närheten av dessa så...även markägarens egen hund är att se som tamdjur.
jagar den vilt så har egentligen bara polisen befogenhet att skjuta hunden.

men säger markägaren åt dig att kalla in hunden så kommer den väl...annars får den inte gå lös överhuvudtaget.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Fast vadå vistas i närheten av dessa? Så om jag kör uppletande i närheten av en hage så riskerar min hund att skjutas trots att han inte bryr sig om det som finns i hagen, för att han är i närheten? Nej, jag skulle inte tro det.

Nu var det ju inte tal om en hund som jagar, utan en hund som jobbar med upplet/sök och dessutom har tjänstetecken på sig så det går inte att ta miste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 500
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 705
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 636
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 321
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp