Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nej det har de inte.



NEJ det är det inte. Det är något du själv har hittat på. Allemansrätten ger mig rätt att röra mig i naturen utan att be markägaren om lov! Om du försöker hindra mig att komma åt naturen kan vite utdömas av länsstyrelsen.

Att du inte inser att det tillhör god ton att fråga om lov om man ska arrangera ngt på en annan individs mark, se det förstår jag, det har tydligt framgått tidigare

Är det en seriös fråga? Det står i minst 5 inlägg i tråden vilket jag väljer.

Enklare att svara,: ja jag tar hänsyn eller nej jag skiter i dom andra


Vad som är 100% klart , är att jag har rätt att plocka port attiraljer som enskilda eller föreningar utan lov lämnar på min mark oavsett om det förorsakar dem stora kostnader eller besvär.
Bilar är en sak för sig, vill jag ha bort en bil måste jag gå via kommunen, däremot kan jag utan vidare förhindra att bilen tar sig från platsen genom att spärra vägen, om det är en privat enskild väg
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Enklare att svara,: ja jag tar hänsyn eller nej jag skiter i dom andra


Vad som är 100% klart , är att jag har rätt att plocka port attiraljer som enskilda eller föreningar utan lov lämnar på min mark oavsett om det förorsakar dem stora kostnader eller besvär.
Bilar är en sak för sig, vill jag ha bort en bil måste jag gå via kommunen, däremot kan jag utan vidare förhindra att bilen tar sig från platsen genom att spärra vägen, om det är en privat enskild väg

Eftersom jag har skrivit att jag inte avsiktligt går in i områden där jakt pågår vid ett flertal tillfällen så känns det ganska meningslöst att skriva det igen. Du läser ju ändå bara enstaka ord i min text.

Nej lagen hindrar inte dig från att bete dig illa och förstöra någon annans träning. Det har jag heller inte påstått (3:e gången jag skriver det nu, undrar om det fastnar den här gången?)
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Eftersom jag har skrivit att jag inte avsiktligt går in i områden där jakt pågår vid ett flertal tillfällen så känns det ganska meningslöst att skriva det igen. Du läser ju ändå bara enstaka ord i min text.

Nej lagen hindrar inte dig från att bete dig illa och förstöra någon annans träning. Det har jag heller inte påstått (3:e gången jag skriver det nu, undrar om det fastnar den här gången?)

Då är det ju bara att räta ut frågetecknen gällande spårrutor och uppletningsrutor på annans mark

Jag hävdar att du för det första måste ha hunden kopplad under icke jakttid och under jakttiden så ska du fråga var du får hålls så du inte stör.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Då är det ju bara att räta ut frågetecknen gällande spårrutor och uppletningsrutor på annans mark

Jag hävdar att du för det första måste ha hunden kopplad under icke jakttid och under jakttiden så ska du fråga var du får hålls så du inte stör.

Det kan du hävda hur mycket du vill men det blir inte sant bara för att du påstår det :)
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Källa? Ja förutom ditt eget tyckande.

:sneaky:
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Full kontroll även annan tid
Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina. En lösspringande hund i naturen får kopplas av en jakträttshavare. Det är ofta markägaren, eller någon som företräder henne eller honom.
Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten
Källa http://www.naturvardsverket.se

;)
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Det kan du hävda hur mycket du vill men det blir inte sant bara för att du påstår det :)

Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Full kontroll även annan tid
Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina. En lösspringande hund i naturen får kopplas av en jakträttshavare. Det är ofta markägaren, eller någon som företräder henne eller honom.
Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten
Källa http://www.naturvardsverket.se
:D:D
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

:sneaky:
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Full kontroll även annan tid
Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina. En lösspringande hund i naturen får kopplas av en jakträttshavare. Det är ofta markägaren, eller någon som företräder henne eller honom.
Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten
Källa http://www.naturvardsverket.se

;)
Bra, att du bekräftar det jag skrivit, och en dementi av det du själv påstod.

"Jag hävdar att du för det första måste ha hunden kopplad under icke jakttid och under jakttiden så ska du fråga var du får hålls så du inte stör."

Ovan står inte ett ord om man måste fråga markägaren och datumen ovan har jag redan informerat om.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Bra, att du bekräftar det jag skrivit, och en dementi av det du själv påstod.

"Jag hävdar att du för det första måste ha hunden kopplad under icke jakttid och under jakttiden så ska du fråga var du får hålls så du inte stör."

Ovan står inte ett ord om man måste fråga markägaren och datumen ovan har jag redan informerat om.

Bra att du bekräftar vad jag skrivit :D:D

Frågar du inte riskerar du ju att upplägget förstörs...
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

KL

Du får rida fritt i naturen, eftersom ridning ingår i allemansrätten.
se http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/#

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Enskild-vag/
Fast det är klart, har du en kuse som knallar över en färist så får jag ju svårt.....
Kände att jag ville framföra detta :grin:

Stämmer inte riktigt, jag får sätta upp en färist , en stätta villkoret som finns är att allmänheten ska ha tillträde..inte att man ska kunna rida in påmarken.

Finns ju tom prejudikat på staket o grindar som får finnas kvar så länge fotgängare kan ta sig förbi;)
Så hittar du en paragraf som förbjuder mig att sätta upp staket o färistar så vore det intressant
 
Senast ändrad:
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

och du är hundra på att din hund kommer på inkallning om den stöter på en rabbis? Det är inte jag:D:D

Japp... Dom hundagarna, och hundarna, finns dar kaniner inte ar ett problem. Eller radjur. Eller alg, eller loptikar. Hemskt va?

Det finns till och med hundar som kan vara sa fulla av energi att dom skuttar fram bredvid agaren i x antal kilometer - utan koppel - utan att ranna ivag utan haller sig i skritt/kort trav. Det du!
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Japp... Dom hundagarna, och hundarna, finns dar kaniner inte ar ett problem. Eller radjur. Eller alg, eller loptikar. Hemskt va?

Det finns till och med hundar som kan vara sa fulla av energi att dom skuttar fram bredvid agaren i x antal kilometer - utan koppel - utan att ranna ivag utan haller sig i skritt/kort trav. Det du!

Javisst, och de utgör ju inget problem, men tyvärr finns ju motsatsen. Det är ju bara att kolla här på forumet hur många det är som vädrar problem med viltintresse hos sina telningar:D:D:D

http://www.bukefalos.com/f/gtsearch...%3Dnewreply%26p%3D16111470&ss=3292j1072378j12

eller

http://www.bukefalos.com/f/gtsearch...=FORID%3A11&ie=ISO-8859-1&q=jaktlust&sa=S%F6k
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

och du är hundra på att din hund kommer på inkallning om den stöter på en rabbis? Det är inte jag:D:D

Fast det står ingenstans att hunden då måste komma på inkallning, under förutsättning att det är den tid på året hundar får vara lösa och från sin förare.
Det kan inte vara ovanligt att ha andra kommandon, jag använder stanna och min är 100 % säker- vilket betyder att är han en bit ifrån, en hare ligger, skuttar upp och drar järnet så säger jag stanna, oavsett var haren och hunden är. Ser ingen anledning att kalla in öht när vovven tycker det är spännande att titta och syftet uppnås- han förföljer inte vilt.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Bra att du bekräftar vad jag skrivit :D:D

Frågar du inte riskerar du ju att upplägget förstörs...

Nja jag bekräftade snarast att du kom med skitsnack när du försökte påtala att jag hade fel, och det du citatet bekräftade det vi andra skriver och dementerade ditt påstående.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Givetvis finns dom ocksa ;) Men poangen ar, det ar inte svart eller vitt. Jag vill inte heller ha en okontrollerad hund pa mina marker i onodan, mest for att jag och mina hundar ar dar ute sa mycket. Och korna, och hastarna... Men samtidigt, for att komma "dit han" med en hund kravs det ju att man kan trana. Och det gor man inte inne i stan, funkar ju tyvarr inte sa.

Det finns ju ratt manga sidor pa det har myntet, men jag ska arligt saga - att genom aren, bade som ryttare och hundagare sa har vi rakat stora jakten. Det ar ingen som gnallt, daremot har de bett om ursakt for att de skramt/stressat hastarna. Men o andra sidan sa har vi ocksa sett var de utfodrat djuren, pa "lagom" avstand fran sina torn sa... ptja... ;)

Hansyn far visas at alla hall, fa ar dom som medvetet gar in for att stalla till det pa ena eller andra sattet som tur val ar. Omsesidig respekt, helt enkelt. Da slipper man sa mycket brak.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Givetvis finns dom ocksa ;) Men poangen ar, det ar inte svart eller vitt. Jag vill inte heller ha en okontrollerad hund pa mina marker i onodan, mest for att jag och mina hundar ar dar ute sa mycket. Och korna, och hastarna... Men samtidigt, for att komma "dit han" med en hund kravs det ju att man kan trana. Och det gor man inte inne i stan, funkar ju tyvarr inte sa.

Det finns ju ratt manga sidor pa det har myntet, men jag ska arligt saga - att genom aren, bade som ryttare och hundagare sa har vi rakat stora jakten. Det ar ingen som gnallt, daremot har de bett om ursakt for att de skramt/stressat hastarna. Men o andra sidan sa har vi ocksa sett var de utfodrat djuren, pa "lagom" avstand fran sina torn sa... ptja... ;)

Hansyn far visas at alla hall, fa ar dom som medvetet gar in for att stalla till det pa ena eller andra sattet som tur val ar. Omsesidig respekt, helt enkelt. Da slipper man sa mycket brak.

Som att vara så väluppfostrad att man frågar om man får använda någons mark..och inte bara tar det för givet, för då...:sneaky:


eller varför inte göra som de gör på din sida pölen
images
 
Senast ändrad:
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

och du är hundra på att din hund kommer på inkallning om den stöter på en rabbis? Det är inte jag:D:D

Ja självklart, annars hade de inte fått vara lösa. Den som jag haft sedan han var valp är testad i skarpt läge (hare, kanin, rådjur, hjort och div fåglar) flera gånger och både inkallning och stoppsignal sitter som berget. Omplaceringen släpper jag inte överallt än, jag vill säkra upp vissa saker först.

Att du inte har så bra pli på din hund är inte riktigt mitt problem tyvärr. Du får väl träna mer helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 500
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 705
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 636
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 321
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp