Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

L

lolo19

Hejsan

Funderar på kraffts musli, den är ju havre fri. Det står att den ska kombineras med havre och mineraler. Mineraler har jag inga problem med. Men havren.. min häst är enormt lättfödd, mkt pigg (het) och rids inte särskilt hårt. Han har hittils ätit ca 0,3 kg havre om dagen, samt 0,5 ( innan blötlgn) betfor, samt fri tillgång till bra hö. (har inte värderna).
Hästen är i bra hull, humör och hårrem, förutom att han bli stissig av havren. Nu när jag planerar att fodra med krafft musli, tror ni att jag måste ha med den där ynka havren? Han är inte särskilt förtjust i havre heller.. Vad finns för nyttigheter i havren som man riskerar att gå miste om? Han får ju redan en mkt liten mängd. Kan man kombinera muslin med bara betfor och mineraler?
Eller ngt annat som fungerar bättre att kombinera med, korn?

Fodrar alla som har krafft musli dessutom med havre?

hästen är en varmblods travare som nu går som ridhäst, han är 10 år.

tacksam för alla svar!
/lollo
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Har du analys på grovfodret? Ett bra grovfoder i grunden, sen kan du lägga till Muslin+ mineraler bara kvoterna stämmer. Man måste inte ge havre.
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

jag vet ju då inte vad det här krafft musli innehåller, men eftersom det står att det ska kombineras med havre så kan det vara så att krafft musli inte innehåller några av de viktiga aminosyror som hästen behöver (tex lysin). korn innehåller tyvärr inte heller lysin så jag vet inte om det är så bra. du behöver ju inte ge mycket havre men lite grann tycker jag nog. jag har själv en varmblodstravare som är 11år och har gått som ridhäst i nåra år. förra ägaren sa att det absolut inte gick att ge honom havre för han blev helgalen. har haft honom i ca 1,5 år nu och han får ca 0,5 l - 1l havre nu (beroende på hur hårt han går) och jag har faktiskt inga problem med honom.
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Du kan använda kraffts müsli utan havre. Man måste inte ge hästar havre.
// Linda
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

lolo19 skrev:
Hejsan

Funderar på kraffts musli, den är ju havre fri. Det står att den ska kombineras med havre och mineraler. Mineraler har jag inga problem med. Men havren.. min häst är enormt lättfödd, mkt pigg (het) och rids inte särskilt hårt. Han har hittils ätit ca 0,3 kg havre om dagen, samt 0,5 ( innan blötlgn) betfor, samt fri tillgång till bra hö. (har inte värderna).
Hästen är i bra hull, humör och hårrem, förutom att han bli stissig av havren. Nu när jag planerar att fodra med krafft musli, tror ni att jag måste ha med den där ynka havren? Han är inte särskilt förtjust i havre heller.. Vad finns för nyttigheter i havren som man riskerar att gå miste om? Han får ju redan en mkt liten mängd. Kan man kombinera muslin med bara betfor och mineraler?
Eller ngt annat som fungerar bättre att kombinera med, korn?

Fodrar alla som har krafft musli dessutom med havre?

hästen är en varmblods travare som nu går som ridhäst, han är 10 år.

tacksam för alla svar!
/lollo

Hej. Vad lustigt! När jag läste din fråga så trodde jag först att det var jag själv som skrivit :rofl: . Jag undrade nämligen exakt samma för ett tag sedan.

Min pålle äter Krafft Musli och är så pigg och välmående att jag inte ger något spannmål. Det enda jag ger är mineraler.

Men jag undrade som sagt det samma som du och jag skickade ett mail till Krafft med frågan.

Så här löd svaret:

Det är klart att du kan ge enbart KRAFFT Müsli som kraftfoder. Det finns ingen
anledning att ge havre om hästen har lagom med arbetsenergi och är fin i
kroppen.

KRAFFT Müsli innehåller en blandning av ångkokt spannmål (korn och vete) samt en
hög andel fiberrika råvaror såsom lusern, kli mm, så fodret ger en bra blandning
av snabb och långsam energi.

Så fortsätt du att fodra som du gör, när hästen är fin och jobbar som den ska så
ligger du rätt i utfodringen.

Mvh Anette Andersson, KRAFFT Direkt

Ps. Jag vill påpeka att jag i min fråga till Krafft förklarade att jag inte har analyserat hö. Annars tycker ju Krafft, som de flesta andra foderföretag, att man bör utgå från en analys
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Hej! Tack snälla du för ett toppen svar! Wow, tänk att man kan undra så lika=) Det låter ju toppen. Då håller jag mig till muslin o mineralerna.

Tack snälla igen!! =)
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Hej igen!
Joo jag kom ju på att jag kunde fråga; Hur mkt musli ger du din häst? Och vilka mineraler? *nyfiken*

Tack igen!
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Ursäkta att jag frågar, men varför anser du att din lättfödda, energiska häst behöver något mer än hö, betfor och mineraler? Det låter ju annars som om det enklaste vore att bara ta bort havren...

David
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

MoonlightFire skrev:
jag vet ju då inte vad det här krafft musli innehåller, men eftersom det står att det ska kombineras med havre så kan det vara så att krafft musli inte innehåller några av de viktiga aminosyror som hästen behöver (tex lysin). korn innehåller tyvärr inte heller lysin så jag vet inte om det är så bra. du behöver ju inte ge mycket havre men lite grann tycker jag nog. jag har själv en varmblodstravare som är 11år och har gått som ridhäst i nåra år. förra ägaren sa att det absolut inte gick att ge honom havre för han blev helgalen. har haft honom i ca 1,5 år nu och han får ca 0,5 l - 1l havre nu (beroende på hur hårt han går) och jag har faktiskt inga problem med honom.

Varifrån kommer det "fakta" att korn inte innehåller lysin? Enligt en fodertabell från 2003 är 3,5 % av råproteinet lysin i korn. I havre är andelen 3,8 %. Det ser inte ut som någon större skillnad...

David
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

har också fått för mig att korn inte innehåller lysin..men det kanske är skillnad om det är i själva råproteinet än om det är de här essentiella aminosyrorna som anses vara livsnödvändiga..men vad vet jag
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

DavidS skrev:
Ursäkta att jag frågar, men varför anser du att din lättfödda, energiska häst behöver något mer än hö, betfor och mineraler? Det låter ju annars som om det enklaste vore att bara ta bort havren...

David


Hej!
Som svar på din fråga; Ren osäkerhet skulle jag tro.. :angel:
Det känns som om det inte skulle "räcka" med bara betfor hö och mineraler. Men vad vet jag. ;)
Tänkte iaf prova med muslin ett tag, han verkar gilla den:d

Tack för ditt svar
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

gloom_ skrev:
har också fått för mig att korn inte innehåller lysin..men det kanske är skillnad om det är i själva råproteinet än om det är de här essentiella aminosyrorna som anses vara livsnödvändiga..men vad vet jag

Vad det innebär är att om kornets råproteinhalt är 12 % så innehåller det 12*0,035=0,42% lysin. Om kornet skulle innehålla 10 % råprotein så är lysininnehållet 0,35%. Lysin finns alltså både i havre och korn och därför undrar jag varifrån uppgiften kommer. Det skulle vara intressant att veta.

David
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

nu vart det nåt fel här
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

var nog inte bara lysin det gällde utan TEX lysin, det finns väl kanske andra "aminosyror" också som korn inte innehåller..

jag har fått det ifrån en ridinstruktör som även arbetar mycket med just foder (säger inte att hon är expert), men var hon har fått det ifrån har jag ingen aning om..
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Lysin räknas som den först begränsande essentiella aminosyran på häst. Det betyder att om det finns tillräckligt med lysin så finnns det tillräckligt av de andra essentiella aminosyrorna.

Dessutom är lysin inget problem för vuxna hästar eftersom de inte har ett så specifikt aminosyrabehov och i regel får i sig tillräckligt från grovfodret. Möjligen skulle det kunna bli ett problem på växande hästar men även där täcks i regel behovet av ett bra grovfoder. Lysinfrågan är liksom lite överkurs i normal hästutfodring.
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

om du har en het häst som inte ska äta havre, så prova müslin från eggersmann.

de har en müsli som heter cool för heta hästar så de lugnar sig lite. jag ger mina eggersmann classik och de älskar den! de är gjorda på endast naturvaror. och de luktar jättegott! prova den, du kommer inte att bli besviken!
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

lolo19 skrev:
Hej igen!
Joo jag kom ju på att jag kunde fråga; Hur mkt musli ger du din häst? Och vilka mineraler? *nyfiken*

Tack igen!

Jaa du, hur mycket ger jag? Eftersom jag som sagt inte har någon hö-analys så kan jag ju bara gå efter känslan, dvs jag får utgå från vad som står på förpackningen. Det står att en häst "ska" ha mellan 0,5 kg och uppåt. (Kommer inte ihåg den övre gränsen men det står på säcken)

Min häst är en liten storhäst (1,55 mkh) så då kanske man automatiskt tänker att "då ska han ha 0,5 kg" men jag ger inte ens så mycket. För mig är krafftfodret endast ett komplement och har man ett riktigt bra hö så behövs det kanske inte alls.

Jag utgick faktiskt från de där 0,5 kg i början. Men efter ett tag märkte jag att jag kunde sänka mängden lite eftersom pålle hade lite väl mycket energi i förhållande till min ridning.

Jag kan inte säga exakt hur mycket han får nu i gram/kilo eftersom
jag inte har vägt det nu. Men i dl så får han ca 8 dl per dag fördelat på två gånger. Det jag vet är att det är mindre än 0,5 kg.

Men "titta dig inte blind" på hur mycket jag ger för det är ju något som jag har kommit fram till att det passar min häst. :)
Om du inte har någon analys så får du prova dig fram till en nivå där det känns lagom. Hästen ska ju fungera bra utan att bli varken för het eller för trött. Fast nu när han ska glufsa i sig gräs i massor så ger jag förmodlingen ingen Musli alls. Men som vanligt så ändrar jag inte bara plötsligt utan jag "känner av" hästen och ändrar sedan.

Men om jag tar bort Muslin helt i sommar så får han fortfarande mineraler tillsammans med lite morötter.

Mineraler får han ju också och jag köpte Vital på Lantmännen. (Tror dock de mineralerna bytt namn precis) Jag har pelleterade mineraler eftersom jag tycker "grus" bara klumpar ihop sig och blir kvar i hinken.

Good Luck! :)
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Hej

Ville bara tacka för ett toppensvar, igen!

Han älskade muslin i går, så det verkar fungera. ( han smakade förstås bara, han blir ju naturligtvis invand) =)

Tycker oxå mineralerna i pellets form är bäst.

Tack igen! :bow: :bow: :bow: :bump:
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

hejsan jag tycker du ska titta dig om efter ett foder som heter Salsa det är en bra bas mussli som finns havre fri.. jag har använt den nu i över ett år och den är helt underbar.. jag har ett dräcktigt sto som äter det och det ända jag behöver ge henne extra är betfor annars finns allt i Salsa fodret.. kolla runt läs om det och prata me försäljare av det.. det är värt ett försök tycker jag
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

lolo19 skrev:
Hej igen!
Joo jag kom ju på att jag kunde fråga; Hur mkt musli ger du din häst? Och vilka mineraler? *nyfiken*

Tack igen!


Min häst äter

Morgon: 6 dl müsli + 9 dl havre
Lunch: 6 dl müsli + 6 dl havre
Em: Betfor + multivitamin och biotin
Kväll: 6 dl müsli + 9 dl havre

Och såklart får han ju hö också till varje måltid ;) Detta funkar super på min häst! :) Vad äter din?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: saltopeppar
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 558
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp