Krafft Pluss grön, funkar det på dåligt hullade hästar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Miiico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 915
M

Miiico

Är det någon som gett sina hästar Krafft pluss grön för att dom ska få upp hullet?
Har du haft hästar som haft dåligt hull/magra, vad har du gett dom?
Hur lång tid tog det innan man såg skillnad? osv.
Vad har funkat bäst för dig?
Hur mkt gav du till din häst av det fodret/foderna & hur stor är den?

Kommer med massa frågor. Och ni som svarar får gärna motivera varför ni använde just dom fodrena?
Vad heter de foderna eller fodrerna :crazy:

tacksam för svar! =]

En fråga till; om ni använder krafft pluss grön, Vad utfodrar ni som enda foder eller med något annat? och isf, vad?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krafft Pluss grön, funkar det på dåligt hullade hästar?

vad är värdena på ditt hö?

Har du en smal häst ska du öka MJ men även ta med dig smb.rp så du har kvar samma kvot.Men behöver du bara få upp proteinet så är kp grön ett bra tips, men det e mkt mineraler i det fodret så du måste se till att det inte blir för mkt av det med...
Men jag tycker om att ge det och olja för att få upp värdena.

Alltså, det är inte min häst. Men värderna är inte dom bästa.
Han är både smal & omusklad. ser förjävlig ut.
just nu äter han; havre, olja, soja & betfor.

Lucernpellets är ju ett jättebra foder med högt proteinvärde - inte alla hästar som gillar det. Men det är prisvärt och hästarna brukar bli fina på det.

Alltså, det är inte min häst. Men värderna är inte dom bästa.
Han är både smal & omusklad. ser förjävlig ut.
just nu äter han; havre, olja, soja & betfor.

Hur mkt av alla de där olika får han? Och hur mkt hö? Vad är det för värden i höet??

Om Pluss Grön passar beror på höets värden... och vad som kan tänkas fattas för hästen. Det kan lika gärna vara att han fräsmt behöver mycket mer energi (MJ).

Dom tar från olika "försäljare" varje gång & ändrar inte fodret efter hövärdet.. men jag kan tänka mig att de är rätt dåliga värden, dock såg denna bal lite bättre och godare ut..

Det går aldrig att se vad ett hö innehåller. Det går att se och lukta om det är av acceptabel hygienisk kvalité. Men det är ju en helt annan sak.

Dom tar från olika "försäljare" varje gång & ändrar inte fodret efter hövärdet.. men jag kan tänka mig att de är rätt dåliga värden, dock såg denna bal lite bättre och godare ut..

Precis som Lovisaleonora_ skrev så går det inte att SE på ett hö/silage om det har bra eller dåliga värden, tyvärr. Det kan se jättefint ut men ändå ha dåliga värden och ett som ser sämre ut för ögat kan ha bra värden.
Man kan få ett HUM om värdena om man vet VAR och NÄR det är slaget men analys är det enda som ger korrekt svar.

Det man kan göra för att säkra sig om att hästen får åtmisntone en DEL av grovfodergivan av mycket bra värden är att ge ett par kilo LUSERN. Om hästen normalt får 8kg hö så kan man med fördel byta ut t ex 2kg mot lusernhack så att den får 6kg hö och 2kg lusernhack.
Lusern räknas som grovfoder och det är inte farligt att överutfodra med protein från govfoder så det behöver man inte vara rädd för.

Tumregeln är att om en häst är mager ska man öka grovfodret i första hand. Dvs höet. Ge din häst fri tillgång. Det är så man brukar rekommendera. Räcker inte det så komplettera ytterligare med riktat tillskottsfoder. Lusern räknas också som grovfoder.

Ett helt annat tips, om din häst har svårt att få hull, kan vara att ge den lite vegetabilisk olja. Små mängder och väldigt gradvis tillvänjning då det sägs vara starka grejjor.

Det går att göra en grov skattning på höet om du vet hur välgödslad vallen är, väder och skördeförfaranden, och om du tittar lite på hur höet ser ut. Är det mycket späda gröna blad är det mer proteinrikt eftersom plantorna varit unga. Är höet grovt, långa ax, långa tjocka strån så innehåller det mindre protein eftersom plantorna hunnit bli äldre. Försök få en uppfattning om vilka sorters gräs som är i, är det t ex mycket klöver är där mer protein. Dessutom ser du på hästarna hur de förändras efter några veckor med nytt parti hö, men det är ju som sista utväg eftersom man kan ha hunnit förlora en hel del värdefulla muskler innan man ser något med blotta ögat.

Klart jag vet att man måste "analysera" höet men de gör dom inte.
Han får mellan 12-15kg/dan..

Hur mkt brukar lusern kosta?

Jag använder alltid Krafft Rehab när jag måste fodra upp en häst.
Jag har testat med hackad lusern också men tycker att Rehaben är mkt bättre och ger snabbare resultat.
Efter att ha vant in hästen på rehab har jag överdoserat ganska rejält till hästen har satt bra hull och sen minskat ned till "rätt" giva enligt uträknad foderstat.

Den är till för konvalecenthästar och äldre hästar men har mkt bra med protein och mindre Mj och passar därför bra tycker jag till häst som behöver bygga upp sig.
Jag har 2 hästar som alltid går på Rehab och en av dom är en tävlingshäst som är mkt het och den har jag testat olika foder på men kommit fram till att rehab är den absolut bästa för den.
Den bygger muskler och är lagom i "huvudet"

Har provat att fodra upp min häst emd krafft pluss grön men var inte alls nöjd med resultatet. Gick över till att ge Krafft Rehab och Lucern hackad strå och skillnaden blev stor på knappa månaden. Hästen blev rundare och finare i hullet.

okej:) sen var de ju bara att få min hästägare att handla foder :angel: De brukar gå dåligt å få henne att byta foder:crazy:

Halloj.....jag köper inte hö fr olika ställen som du skrev miiico, har köpt av samma gubbe hur länge som helst.
Jag håller med om att hästen är omusklad, men då rids han ju också bara 3-4 ggr/v.
Mager är han definitivt inte utan snarare tvärtom. Hans stora mage gör dessutom att resten av hans kropp ser än mer omusklat och tunnt ut, t ex bakdelen. Skulle han ha lite mindre mage (allt hans fett verkar hamna där) skulle han nog se mer proportionelig ut.

Detta blir nog det första och sista inlägg jag gör, letade egentligen efter ett videoklipp här på forumet.
Tack och hej från mig!

Gav min häst, som blev väldigt tunn och tråkig en tid;

fri tillgång på hösilage
(5,6 MJ 25 SMRP)
1 kg korn
0,5 kg linfrökaka
2 dl olja
0,3 kg lucernhack

Men han var inte överfötjust i linfrökakan och börja matvägra tillslut och btappa då allt nästan. Men under den tiden han åt det har jag aldrig sett han så rund och fin både hull - o muskelmässigt. Och pälsen var otroligt glansig och mjuk. Byta sen till:

fritillgång fortfarande på hösilage
1,9 kg lucernpellets
½ dl olja
300 g kli
0,3 kg korn

Detta funkar med nöd och näppe.. Skulle vilja ha i han mer fett men då blir kvoten alldeles för låg, hade ju gått med linfrökakan då det har mkt protein men det var ju skitäckligt tyckte han.. Nåt postitivt jag märkte med denna foderstat var att han börja äta mer hösilage, har tidigare petat i sig 10-12 kg. Nu äter han 14-15 kg.

Att linfrökakan och oljan funka så bra är allt fettet. Och denna hästen är Svårfödd och har aldrig varit så fin som när han åt det som sagt. Men typiskt att han inte gillade det..:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Halloj.....jag köper inte hö fr olika ställen som du skrev miiico, har köpt av samma gubbe hur länge som helst.
Jag håller med om att hästen är omusklad, men då rids han ju också bara 3-4 ggr/v.
Mager är han definitivt inte utan snarare tvärtom. Hans stora mage gör dessutom att resten av hans kropp ser än mer omusklat och tunnt ut, t ex bakdelen. Skulle han ha lite mindre mage (allt hans fett verkar hamna där) skulle han nog se mer proportionelig ut.

Detta blir nog det första och sista inlägg jag gör, letade egentligen efter ett videoklipp här på forumet.
Tack och hej från mig!

nej nej, menade att min hästägare gör det!

Men grejjen är den att han har ju inte något att tav av.
han har faktist typ ingen mage. min stora syter & mina vänner tycker han ser ut som en anorektiker =/

Jag är hästägaren

när min häst inte ville gå upp i vikt så gav ja krafft groov 125. innan fick hon 10 kg hö å 3 kilo torr luzern men svara inte. så testa kraffts groov, den gör under å ja ger den än idag trots att hon inte är någon unghäst.
Lycka till men vikt uppgången :banana::bump:

nej nej, menade att min hästägare gör det!

Men grejjen är den att han har ju inte något att tav av.
han har faktist typ ingen mage. min stora syter & mina vänner tycker han ser ut som en anorektiker =/

En gammal tråd sen i våras, ser jag... Men när den nu puttats upp, av hästägaren själv, så kan man kanske slänga in en kommentar.

Jag tycker att både på hästägaren själv (Hesten) och av din beskrivning så låter det som att hästen framförallt är tunn i ÖVERLINJEN. Skulle det inte kunna vara proteinbrist? (ställer frågan både till Hesten och Miico) Alltså att den får mindre protein än den behöver... mer eller mindre... Kanske är detta hö som köps varje år proteinlågt? (kan ju skilja sig från år till år men om det tas samma tid varje år, på samma gärde, så kan det vara liknande värden varje år)

Det är iaf typiskt att en häst med proteinbrist är dåligt musklad/hullad i överlinjen och har en stor buk. Då brukar det vara så att man ska bygga upp ÖVERLINJEN så den blir rundare/större, INTE att man ska minska storlek på buken (den är ju bara stor i jämförelse med den tunna överlinjen).
Buken är oftast inte fylld av FETT utan av långa tarmar som är fyllda med grovfoder - och det är ju så det ska vara på en häst! Sen är det så att på riktigt vältränade hästar finns mer magmuskler som orkar hålla upp allt det och då ser den mindre ut också.

Jaja - en liten fundering framförallt till hästägaren... Om du vill få din häst att se mer proportionelig ut!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vilket är det bästa fodret till en häst som under senaste tiden fått dåligt hull. Hade mask för några månader sedan. Behöver något... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 546
Senast: Madick
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 592
Senast: Bobloblaw
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos... 2
Svar
30
· Visningar
6 338
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 943
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur