Krafft protein

Darbhanga

Trådstartare
Har köpt krafft protein att ge som tillskott till vår yngling då stallets hö låg lite lågt på protein.

Men jag hittar inget om hur mkt man kan ge som max. Så min fråga är, finns det ngn maxgiva, som det gör på soja? Hästen i fråga är en 4-årig valack på 171 cm, skulle tippa att han väger runt 550 kg.
 
Har du väldigt dåliga värden i grovfodret? Kraft protein har även högt mj. Om det bara e proteinet du vill ha upp så tycker jag det finns bättre alternativ. Hur mycket mer protein behöver du i foderstaten?
 
Nej det finns ingen maxgiva, det är ju baserat på potatisprotein tror jag det var, så det är inte lika "känsligt" för hästens mage. Men man ska ju givetvis inte överdosera bara för det.

Fyll på med så mkt att proteinbehovet täcks och kvoten blir bra.
 
Tack för svaren båda två! Hästen är stor och behöver tydligen betydligt mer än den normala kvoten då han fallit ur lite muskulärt och i hull de senaste veckorna. Då han växer (2 cm senaste månaden) och dessutom är en energisk kille som utöver sin ridning 4 dgr/v leker o busar mkt i hagen med sin kompis behövs även en hel del energi.

Vi håller på att byta till hösilage i stallet och det har bättre värden säger stallägaren (ej sett dem ännu) men jag vill ändå öka på proteingivan innan han tappar för mkt. Men som sagt, gör inget om det blir extra energi oxå. Hästen äter förutom hö krafft groov, lusern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 997
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp