Kraft i hästspark

H

Helan

Hur många kilo kan man räkna med att en hästspark har? En bakutspark från en normalstor jvligt arg häst som verkligen tar i för fullt. Hur snabbt går sparken (km/h) ?
Måste räkna på hållbarhet på boxgaller.
 
Sv: Kraft i hästspark

En häst kan springa i 60 km/h så hastigheten i en spark borde vara högre, säg dubbelt - 120 km/h. Och vikten på hov och nedre delen av benet är kanske 10 kg.

Vilken dimension på gallret behövs då?
 
Sv: Kraft i hästspark

Det beror på samtidigt på hur nära hästen står. T.ex. så är det inte samma sak att bli sparkad på nära håll och på lite längre avstånd.
 
Sv: Kraft i hästspark

En liten parentes. Har inte forskning visat att rutgaller står emot mycket bättre än "traditionellt" galler? I stallar är det väl vanligast med antingen stående eller liggande pinnar men egentligen är rutgaller mycket säkrare?
 
Sv: Kraft i hästspark

Om jag kommer ihåg rätt så i instruktonerna för Djurskyddsinspektörena så ska ett galler vara minst 27 mm och massivt för att klara en hästspark av en stor häst.
Ska finnas tester på det tror det var samma som visade att rutnät står emot bättre. I den finns också dimentionen på nätet.
 
Sv: Kraft i hästspark

Det enklaste är att bedriva empiriska studier, ett rejält slag med slägga är jämförbart med en hästspark... kan tillägga att det finns många färdiga boxgaller på maarkanden som inte riktigt håller måttet som jag har fått rikta lite nu och då.

En hästspark inte bara går väldigt fort, det är mycket vikt bakom så rörelsemängden som är inblandad är enorm - det finns exempel på zebror som har sparkat i hjäl 1 tons krokodiler (zebra är ju i typ b-ponny storlek :cool:)

När det gäller krenelerade rutgaller så är dessa säkrare, eller om det åtminstone är rejält sammanfogat i knutpunkterna så att kraften verkligen fördelas på hela gallret.

Dock är det samma bekymmer med rutgaller som med pansarglas och automatvapen - en smäll funkar bra men vid upprepade smällar så ställs det stora krav på infästningen så att inte hela gallret viker sig och ramlar ur ramen (precis samma som händer med pansarglas :grin:)

Tänk på att gallret måste vara utformat så att inte hästen kan fastna, vare sig med hov eller med käken - har sett en häst en gång som fastnade i gallret och bröt loss hörntänderna ända nere vid käkbenet men dom kan lika gärna bryta av hela käken :eek:
 
Sv: Kraft i hästspark

rätt åt gubben kan man ju tycka :crazy:

rutgaller är det säkraste. bruksbalken har boxar som är helt klädd med rutgaller på insidan. vi skulle ha haft det i vårat stall men gallret var inte klart i tid så fick ta vanliga boxar istället.

ska du ha vanliga brädor så tänk på att skruva fast alla med rejäla skruvor, använd inte spik!!!
 
Sv: Kraft i hästspark

På Elmiamässan för fleraår sen så ställde någon ut på just detta tema. Det var något med förslag till byggnorm för anläggare och konstrutörer av stallar.

Deras förslag till dimentioner av boxvägg i plywod var 2*24mm med överlappande skarv och reglar bakom på 30cm. och då skulle det vara flexibel infästning av reglarna, mins bara att det var vid golvet. Annars tätare ändå.

Samtidigt fins det gått om hästar som står i boxar med entumsbräder spikade från utsidan, och det har blivigt godkänt av inspektörerna!

En mer makaber fråga i sammanhanget är då:
-Ska vi verkligen hålla sådana hästar som beter sig på sådant sätt att dessa anordningar behövs?
-Är det värt det, om inte annat för vår egen skull?!
Men detta hör inte till denna tråd!

Mvh Ptr
 
Sv: Kraft i hästspark

vadå beter sig?? min häst rullade sig i en box med 6 cm tjocka bredar som dock bara var spikade. han smällde hoven mot ett hörn så hela väggen gled ut och han fick benet genom hålet där det stack ut en massa spik. och så låg han ett bra tag tills någon kom på morgonen och kunde dra honom loss. :crazy: helt otroligt att han inte fick mer än skär och skrapsår!

så nej du, det är inte bara ouppfostrade hästar som kan råka ut för olyckor om inredningen inte håller!!!
 
Sv: Kraft i hästspark

Iof ingen omöjlighet men vilken källa har du till det ? Antar att du känner de som var där vid sparken ?

Mia
 
Sv: Kraft i hästspark

Den videon har varit uppe flera gånger här på buke och där fanns källhänvisning. Söker man lite på google så kan man hitta det där med
 
Sv: Kraft i hästspark

Jo jag har sett videon flera gånger här på Buke och kan tycka att det är ännu otäckare att den ligger kvar om det dessutom skulle vara en hästolycka så att en man avled crazy:

Hua vilken kraft dom har i benen pållarna ....

Mia
 
Sv: Kraft i hästspark

Jag har inte hittat en enda källa som säger att mannen dog. Däremot sägs det att det visats på Animal Planets "Untamed and Uncut" att han överlevde.
 
Sv: Kraft i hästspark

Hur många kilo kan man räkna med att en hästspark har? En bakutspark från en normalstor jvligt arg häst som verkligen tar i för fullt. Hur snabbt går sparken (km/h) ?
Måste räkna på hållbarhet på boxgaller.

Nu vet jag inte alls vilken typ av galler ni tänkt er.
Vi hade dock en föreläsning förra veckan av Michael Ventorp, ledande forskare i Sverige på området.
Detta året har man på SLU fått pengar från Jordbruksverket att utföra studier med riktiga hästar som sparkar på galler ( hur nu det ska gå till?). Resultatet av studien ska redovisas till Jordbruksverket i december i år.
Man tror dock inte att man kommer att ändra den slutsats man fått med simulator dvs att man inte rekommenderar stående galler alls, att man kan använda liggande galler med rätt mått, men att rutnät med rätt dimensioner och infästningar är att föredra ur säkerhetssynpunkt. Detta kommer att vara vägledande för Jordbruksverket när man reviderar sina föreskrifter, så jag hade inte byggt stall med stående galler i dag. Den 1/8 2010 ska allt galler i en hästbox kunna stå emot en hästspark enligt lagstiftningen.

Rekommendationen till halvblod var att man har högst 5x5 cm rutnät, helsvetsat galler minst 5 mm tjocklek och gärna krenelerat, infästningen i ramen är som någon annan skrev väldigt viktig att den är stark. Detta ska klara även fölhovar från halvblod, har man små ponnyföl får man se över måtten.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraft i hästspark

så nej du, det är inte bara ouppfostrade hästar som kan råka ut för olyckor om inredningen inte håller!!!

Det vill jag inte påskinna heller! Men visst måste riskerna öka när hästar av någon anledning står och bankar i väggarna så flisorna yr, timmar i sträck!

Sen har vi andra typer av hästar som gör på sitt sätt, min klump till nordsvensk sätter bringan mot boxdörren och bara går,när han ledsnat på att vara instängd. Fast han är rätt tålmodig så det ska mycket till! Går då inte boxlåset sönder så lossnar gångjärnen, även om de är svetsade!

Det käns rätt bra med lösdrift på flerasätt trots allt, även om där uppkomer lite bök på andra sätt.

Mvh Ptr
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 173
Hästvård Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ajda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 234
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp