Bukefalos 28 år!

Kraft på kvällen/morgonen?

A

Alpin87

Jag vet att det är bäst att fodra morgon och kväll, och det gör jag också. Egentligen bör man kanske fodra oftare?

Min fråga är i alla fall, är det bäst att ge den större givan på morgonen eller på kvällen?
 
Sv: Kraft på kvällen/morgonen?

Menar du kraftfoder? Annars brukar man ge den största högivan innan den längsta pausen, i mitt fall på kvällen då hästarna fortfarande har mycket gräs att gnaga på i hagen. De får med hö ut i hagen efter att ha ätit kraftfoder inne.Hö i boxen när de kommer in på em och kraft innan vi släcker i stallet. Lägger in ordentligt med hö till natten och sen har de halmen att pyssla med.
 
Sv: Kraft på kvällen/morgonen?

Hur mycket kraftfoder ger du då?

Handlar det om halva kg:n eller flera kg:n?
Att dela upp en redan liten giva ger bara merarbete för människan som fodrar.;)
 
Sv: Kraft på kvällen/morgonen?

Jag vet att det är bäst att fodra morgon och kväll, och det gör jag också. Egentligen bör man kanske fodra oftare?

Min fråga är i alla fall, är det bäst att ge den större givan på morgonen eller på kvällen?

Studier har visat att hästen tillgodogör sig lika bra om den får kraftfoder en gång jämfört med flera ggr per dag. Det som begränsar är maxgivan av stärkelse resp proteinkoncentrat per utfodringstillfälle per 100 kg häst. Så ytterst beror det på hur stor hästen är och hur mkt stärkelse och proteinkoncentrat det är i ditt foder. HH
 

Liknande trådar

Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: Bulldoozer
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 201
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 059
Senast: Wille
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 829
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp