kraftfoder på sommar?

Fille

Trådstartare
hejsan.. jag har ett fullblod som har väldigt svårgött (eller va man ska säga). Det har tagit honom över ett halvår att gå upp ca 20 kg trots uträknad foderstat osv. I sommar så ska han få gå ute nästan dygnet runt, endast inne några timmar per dag för att vila då vi inte har ngt vindskydd. Betet är vad vi kallar för fångbete, förra året hade grannstallet 5 fånghästar och vi har samma bete. Tror ni att jag kommer behöva ge honom kraftfoder? Om jag ska ge honom täknte jag ge ca ½ kg havre ½ kg korn och salt. Jag vill helst inte riskera något så att han blir smal eller så. Han ska bli regelbundet riden och även lite tävlad om allt går inom planerna!

Sv: kraftfoder på sommar?

jag personligen, tycker at du ska ge hästen kraftfoder. Om den fortsätter tränas och tävlas!

dte gör ialla fall jag! men du får väj prova eller fråga din tränare!

Min systers häst, en svårfödd travare på 20 år som kan äta i princip hur mycket som helst utan att gå upp ett gram.
Han äter cirka 1 kg kraftfoder (ett ganska "neutralt" utan onödigt mkt protein eftersom det är så mkt i ett bra betesgräs) utöver att han går på ett bra bete. Då är han i normalt arbete cirka 4-5 gånger i veckan á 1,5-2 timmar. I somras fick vi stoppa i honom betfor med för han blev trött.

Jag har också ett svårgött fullblod, förra sommaren ville jag ha i henne åtminståne 1 kg hippo alfa, det gick inte så hon fick äta så mycket hon ville den tiden hon var inne.m Det är svårt att få dem att äta när de har massor med gräs ute.

Ja det tycker jag!
Jag hade en ponny som var mycket svårgödd (tro det lr ej)! Hon stod alltid på kragftfoder även under betet. Gav ca 0,75 kg havre, 0,5 kg hippo Basic (typ kraft grund) och betfor. Alla undrade hur min ponny kunde håkka sej så fin på sommaren. Jag svarade att hon gick på bete o åt kraftfoder. alla andras ponnyer var runda som köttbullar.
Sen får du väl ta hänsyn till hur hästen reagerar på betet.
Mitt nuvarande halvblod är lättfödd ist, men hon behöver äta lite havre för att orka med ridningen under betessäsongen.

Har ett halvblod, en äldre dam som rids under sommaren, hon betar så mycket hon vill och får sen ca halva kraftfodergivan mot vintern.Hon har lätt för att bli tunn annars.

okey tack för svarane! då tror jag att jag fortsätter ge en del av kraft fodret!!

Det låter som det är en häst som kommer att behöva kraftfoder även udner betet - särskilt med tanke på att den kommer gå på ett magrare bete med fånghästar...

Jag skulle inte våga chansa. Ge den kraftfoder så den inet magrar av!

oj med fång bete menade jag att det är stor risk för fång ;) hehe.. MKT klöver osv ;P

Fille skrev:
oj med fång bete menade jag att det är stor risk för fång ;) hehe.. MKT klöver osv ;P

Aha! :idea: Okej kanske mindre chans då att den magrar av, jag tror att du vet bäst själv om och vad den kommer att behöva utöver gräset.

okey.. får "testa" mig lite fram ;P när det gjordes en analys på gräset har jag för mig (kan ha fel) att smrp låg på över 200 eller nåt så han kanske inte svälter;)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 707
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 414
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 398
Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 098
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka