Kraftfoder som är attraktivt även på betet

iNHALE

Trådstartare
Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina tillskott.

Vintertid har jag blandat tillskotten i betfor men intresset för det är ganska svalt nu när man går på gräs dygnet runt. Jag funderar nu på om det går att hitta något annat som är mer inbjudande.

  • Så låg MJ som möjligt. Hästen är lättfödd och behöver inte gå upp i vikt.
  • Så små mängder lusern som möjligt, helst inget alls. Fodrade med lusern som bas förra året och hästen fick en hel del knutor under huden som försvann när jag tog bort lusernen.
  • Inte allt för mycket spannmål.
  • Inte snordyrt.
Har ni några tips? Tillskotten som ska blandas i är potatisprotein, mineralgranulat, salt och zink.
 
Jag var lite inne på att byta bort Krafft Groov till min lättfödda herre nu när han går på gräs 10/12 timmar om dagen till Granngårdens fiber orginal. Han behöver mest lite skrammel för att äta upp mineraler och vitamintillskottet. Men han äter också en skvätt betfiber mash från Granngården de älskar han.
 
Någon mash?
Mina fär St hippolyt glyxx mash året runt för att få i mineralerna. Mina älskar den och det krävs väldigt liten mängd för att få i det mesta, även åklig medicin.
Men då det innehåller "alphö" utan närmare specifikation kan jag inte säga hur mycket av det som är lucern. Men det finns ju olika mash utan gräs också..
 
Någon mash?
Mina fär St hippolyt glyxx mash året runt för att få i mineralerna. Mina älskar den och det krävs väldigt liten mängd för att få i det mesta, även åklig medicin.
Men då det innehåller "alphö" utan närmare specifikation kan jag inte säga hur mycket av det som är lucern. Men det finns ju olika mash utan gräs också..
Jag ska kolla lite på den. Jag vet inte hur pass känslig för lucern hon är, jag vet bara att hon blev knutig när hon fick ren lucernpellets som grund till tillskotten så det är mycket möjligt att det går bra med en liten mängd.
 
Jag ska kolla lite på den. Jag vet inte hur pass känslig för lucern hon är, jag vet bara att hon blev knutig när hon fick ren lucernpellets som grund till tillskotten så det är mycket möjligt att det går bra med en liten mängd.
Annat som kallas alphö jag hittar verkar innehålla flera olika grässorter i alla fall, ocj det är dessitom örter och sådant i mashen, så lucernmängden bör väl knappast vara jämförbar med lucernpellets.
Jag tror inte du bor nära mig..?
Annars hade du kunnat få några portioner och testa.
Den finns i 5kg hink och säck (som jag tror är 15 kg)..
 
Agrobs müsli och mash brukar vara supersmaskigt. St Hippolyt och Pavo har liknande. Spannmålsfria, gräsbas, lite smått och gott ovanpå. Men det är ju lite dyrt.

Jag "kryddar" betforen med lusern, men iom att du kanske behöver köra lusernfritt... Hmmm. Gillar pållen linfrökaka?

Rivna morötter kan också funka, men det är ju lite meckigt.
 
Agrobs müsli och mash brukar vara supersmaskigt. St Hippolyt och Pavo har liknande. Spannmålsfria, gräsbas, lite smått och gott ovanpå. Men det är ju lite dyrt.

Jag "kryddar" betforen med lusern, men iom att du kanske behöver köra lusernfritt... Hmmm. Gillar pållen linfrökaka?

Rivna morötter kan också funka, men det är ju lite meckigt.
Dyrt och dyrt. Jag fick i mineraler, kiselgur och fosforbalans i mina med ca 2 dl torr mash per dag uppslammad i relativt mycket vatten hela vintern. Men visst, kräsna hästar kanske behöver mycket mer.
Blir många portioner per säck för mig då 1dl väger runt 50gram om jag inte minns helt fel.
 
Annat som kallas alphö jag hittar verkar innehålla flera olika grässorter i alla fall, ocj det är dessitom örter och sådant i mashen, så lucernmängden bör väl knappast vara jämförbar med lucernpellets.
Jag tror inte du bor nära mig..?
Annars hade du kunnat få några portioner och testa.
Den finns i 5kg hink och säck (som jag tror är 15 kg)..
Jag bor i sydcentrala Skåne, har ingen aning om var du bor 😅

Nä den lilla mängd lucern som deg blir i det stora hela hoppas jag inte är ett problem.
 
Agrobs müsli och mash brukar vara supersmaskigt. St Hippolyt och Pavo har liknande. Spannmålsfria, gräsbas, lite smått och gott ovanpå. Men det är ju lite dyrt.

Jag "kryddar" betforen med lusern, men iom att du kanske behöver köra lusernfritt... Hmmm. Gillar pållen linfrökaka?

Rivna morötter kan också funka, men det är ju lite meckigt.
Under tiden hon fick lucern var hon ungefär lika peppad på lucernen på sommaren som hon är på betforen. Jag tror ffa att det är potatisproteinet som drar ned smakligheten. Hon ska ha 1,5 - 2 dl potatisprotein per dag beroende på vad man fodrar med i övrigt och den mängden ger rätt mycket smak.

Linfrökaka har jag inte testat faktiskt. Brukar det vara poppis?
 
Under tiden hon fick lucern var hon ungefär lika peppad på lucernen på sommaren som hon är på betforen. Jag tror ffa att det är potatisproteinet som drar ned smakligheten. Hon ska ha 1,5 - 2 dl potatisprotein per dag beroende på vad man fodrar med i övrigt och den mängden ger rätt mycket smak.

Linfrökaka har jag inte testat faktiskt. Brukar det vara poppis?
Men om hon går på bete behövs säkert inte potatisprotein? Iaf inte så här tidigt på sommaren.
 
Men om hon går på bete behövs säkert inte potatisprotein? Iaf inte så här tidigt på sommaren.
Nä inte i den mängden, men fram mot sensommaren kommer man nog få börja lägga till det igen. Hästarna går på bete fram till början av november i allmänhet.
 
Nä inte i den mängden, men fram mot sensommaren kommer man nog få börja lägga till det igen. Hästarna går på bete fram till början av november i allmänhet.
Då är hon kanske mer sugen på betfor igen, när gräset inte är så mkt nyhet längre😊
 
Under tiden hon fick lucern var hon ungefär lika peppad på lucernen på sommaren som hon är på betforen. Jag tror ffa att det är potatisproteinet som drar ned smakligheten. Hon ska ha 1,5 - 2 dl potatisprotein per dag beroende på vad man fodrar med i övrigt och den mängden ger rätt mycket smak.

Linfrökaka har jag inte testat faktiskt. Brukar det vara poppis?

Jo en del gillar det. Men behöver hon potprot på betet? Det är ju bra med protein i det om det hålls hyfsat kortbetat.
 
Ah, men är hon fortfarande kinkig med kraftfodret då? Mina brukar bli hungrigare när betet "sinar".
Ja, hos oss sinar betet inte riktigt på det sättet eftersom hästarna släpps på huggen vallåker på hösten, däremot går värdena givetvis ned, men mängden bete är ganska konstant. Förra året var hon petig med kraften fram till installning på hösten även om betet var rätt urlakat och stabbigt redan innan.
 
Ja, hos oss sinar betet inte riktigt på det sättet eftersom hästarna släpps på huggen vallåker på hösten, däremot går värdena givetvis ned, men mängden bete är ganska konstant. Förra året var hon petig med kraften fram till installning på hösten även om betet var rätt urlakat och stabbigt redan innan.

Har du analyserat den huggna vallen? Näringsvärdet är inte egentligen beroende på vilken månad det är på året, utan längden på gräset.

Återväxten på en slagen vall lär ha rätt bra med protein.

https://hastsverige.se/hastens-miljo/bete-betesvard-ogras-2/hasten-pa-bete-aret-runt/

Min personliga erfarenhet är att dom blir hungriga av proteinbrist (testade gräsfröhalm i vinter), mättnadskänsla av protein. Hästar har inga sträckreceptorer utan dom känner mättnaden från hormonerna ghrelin och leptin. Protein är superviktigt i den processen.
 
Har du analyserat den huggna vallen? Näringsvärdet är inte egentligen beroende på vilken månad det är på året, utan längden på gräset.

Återväxten på en slagen vall lär ha rätt bra med protein.

https://hastsverige.se/hastens-miljo/bete-betesvard-ogras-2/hasten-pa-bete-aret-runt/

Min personliga erfarenhet är att dom blir hungriga av proteinbrist (testade gräsfröhalm i vinter), mättnadskänsla av protein. Hästar har inga sträckreceptorer utan dom känner mättnaden från hormonerna ghrelin och leptin. Protein är superviktigt i den processen.
Det som står kvar på rot är inte analyserat men själva hösilaget tas det analys på i samband med pressningen och proteinet ligger alltid väldigt lågt. Det hinner bli ganska långt och stabbigt innan hästarna släpps in där på hösten och de hinner inte beta ned det snabbt nog för att det ska bli sådär kort och kraftigt.
 
Det som står kvar på rot är inte analyserat men själva hösilaget tas det analys på i samband med pressningen och proteinet ligger alltid väldigt lågt. Det hinner bli ganska långt och stabbigt innan hästarna släpps in där på hösten och de hinner inte beta ned det snabbt nog för att det ska bli sådär kort och kraftigt.

Aha jag förstår, ni släpper dom på "andraskörden" så att säga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 922
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp