Kraftfoder som är attraktivt även på betet

Aha jag förstår, ni släpper dom på "andraskörden" så att säga.
Ja precis, stallägaren tar eget hösilage och är det ett normalt vallår räcker det ofta med en skörd vilket gör att gräset är ordentligt högt när hästarna går ut där.

Jag står och väger lite mellan Hippolyts Glyx Mash och Brogaarden Mash Light.
 
Ja precis, stallägaren tar eget hösilage och är det ett normalt vallår räcker det ofta med en skörd vilket gör att gräset är ordentligt högt när hästarna går ut där.

Jag står och väger lite mellan Hippolyts Glyx Mash och Brogaarden Mash Light.

Broogarden Mash Light:
Linfröskaller/fibre, Timothe gräs, Torkad betmassa (av sockerbeta), Torkad cikoriapressmassa, Lusern, Lindfrö, Vetekli, Linfröolja, Kalciumkarbonat, Potatisprotein, Natriumklorid, Jästprodukt, Morotsflingor, Torkad vitlök, Frö av bockhornsklöver

Hippolyt Glyx Mash:
Snittat varmluftstorkat alphö, betfibrer, öljäst, fruktfibrer (äpplen, druvor), äppelsirap, majsgroddar, lättkrossade oljefrön (linfrön, solros), örter (fänkål, mariatistelfrön, kamomill, bockhornsklöverfrön) 2 %, morötter, kallpressade oljor (linfrön, solros), kalciumkarbonat (marint och mineraliskt), magnesiumoxid, ättika, salt, kanel, solroskronblad, ingefära, blåklintskronblad


För mig går Broogarden bort pga vitlöken.
 
Broogarden Mash Light:
Linfröskaller/fibre, Timothe gräs, Torkad betmassa (av sockerbeta), Torkad cikoriapressmassa, Lusern, Lindfrö, Vetekli, Linfröolja, Kalciumkarbonat, Potatisprotein, Natriumklorid, Jästprodukt, Morotsflingor, Torkad vitlök, Frö av bockhornsklöver

Hippolyt Glyx Mash:
Snittat varmluftstorkat alphö, betfibrer, öljäst, fruktfibrer (äpplen, druvor), äppelsirap, majsgroddar, lättkrossade oljefrön (linfrön, solros), örter (fänkål, mariatistelfrön, kamomill, bockhornsklöverfrön) 2 %, morötter, kallpressade oljor (linfrön, solros), kalciumkarbonat (marint och mineraliskt), magnesiumoxid, ättika, salt, kanel, solroskronblad, ingefära, blåklintskronblad


För mig går Broogarden bort pga vitlöken.
Jag reagerade också lite på det men jag lyckades inte läsa mig till hur mycket vitlök det faktiskt rör sig om. Iom att det är näst sist i listan borde det vara tämligen små mängder tänker jag?
 
Jag reagerade också lite på det men jag lyckades inte läsa mig till hur mycket vitlök det faktiskt rör sig om. Iom att det är näst sist i listan borde det vara tämligen små mängder tänker jag?

Antagligen, och mängden för anemi är inte utredd (men det var ett tag sen jag kollade).

Det är mest att jag blir sur på företag som inte kollar upp saker ordentligt 😅. Så man kan säga att det är ett moraliskt val.
 
Det enda som får min att äta när gräset är riktigt gott är Total horsefeed, allt annat ratas. Tyvärr är det jätte dyrt men det fungerar bra att dryga ut det med betfor och linfrökaka. Ibland om hästen svettats mycket och jag behövt lägga extra salt så får jag öka på med Total och då slinker det ner. Har provat det mesta, även Hippolyt men det ratar han efter ett tag.
 
Det enda som får min att äta när gräset är riktigt gott är Total horsefeed, allt annat ratas. Tyvärr är det jätte dyrt men det fungerar bra att dryga ut det med betfor och linfrökaka. Ibland om hästen svettats mycket och jag behövt lägga extra salt så får jag öka på med Total och då slinker det ner. Har provat det mesta, även Hippolyt men det ratar han efter ett tag.
Hur mycket Total ger du per gång? När jag kikar lite så verkar Total ligga ganska nära Hippolyt i pris.
 
Hur mycket Total ger du per gång? När jag kikar lite så verkar Total ligga ganska nära Hippolyt i pris.
Jag ger bara 2-3 dl och ca 1,5 l betfor plus 2 dl linfrökaka, blöter allt tillsammansmed varmt vatten. Brukar då ibland få slänga på några nävar extra Total när jag saltat mycket. Just nu får han inget potatisprotein men efter midsommar brukar jag börja ge lite grann. Det är viktigt att jag inte blöter alldeles för mycket för då sorterar han ut mineralerna men om det blir i ungefär grötform då slinker det mesta ner. Linfrökakan hjälper oxå till att binda mineralerna då den gör att det blir extra kletigt, köper 10 kg säckar på Börjes, den på Granngården är alldeles för dyr..
 
Eftersom jag inte hann till affären som säljer Hippolyt innan de stängde så fick det bli plan B och en säck Brogaarden mash istället som trots allt också är över 100 kr billigare per säck. Testade med 2 dl mash och kunde konstatera att det fick godkänt, sen om det håller i sig eller bara är nyhetens behag återstår att se. Det räckte iaf för att blanda ut hennes mineraler men när det är dags för potatisprotein får man nog öka på lite, det är fruktansvärt träigt i smaken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 922
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp