Bukefalos 28 år!

TheRedLightning

Trådstartare
Just nu har jag fått kramp i en muskel (tror det är en muskel) under foten, den som sträcker sig från hälen och följer trampdynan. Det gör ont att gå och jag funderar på vad man kan göra för att sträcka ut den utan att det gör ont? Någon som haft samma besvär?
 
Om det är där jag tror så funkar det att ta tag i stortån med handen och böja den uppåt. Då brukar krampen släppa för mig iallafall :)
 
Menar du undersidan på insidan, dvs stortå-sidan? Jag brukar knåda längs med, gärna böja ihop foten lite. Och även som Smulu ovan säger, flexa uppåt. Kan vara gött att rulla foten mot tex en kavel eller flaska också, för att mjuka upp och få den att slappna av.
 
Nej, det är "lill-tå" sidan, på undersidan och längs med hela foten. Just nu gör det inte ont men det kommer och går, funderade mest om någon annan råkat ut för samma, jag borde inte va den första eller den sista. :/
 
Tips på att bli av med kramp i vaden? Har hållit i sig större delen av dagen, stretch hjälper inte och det gör fruktansvärt ont.
 
När jag får kramp i foten (oftast nattetid) vaknar jag med ett ryck hoppar ur sängen, ställer mig på 1ben och hoppar på den krampande foten. Låter kanske konstigt men det får slut på krampandet fort. Gör likadant om jag får kramp i vaden.
 
Kramp under foten eller i vaden kan vara ett tecken på brist på vitamin b-12. Iväg med er till vårdcentralen och kolla upp om det är det som felas. Det kan också vara ett tecken på magnesiumbrist och det är lite lurigare att kolla så när ni har kollat så att det inte är b-12 brist så prova då att ta magnesium. Om man vill prova att ta magnesium så kan det vara bra att veta att man ska ta magnesium som slutar på -at, t ex magnesium-kelat eller magnesium-citrat. Magnesium som slutar på -at tar kroppen enkelt upp. Däremot magnesium som slutar på -id som t ex magnesium-oxid fungerar mest som laxermedel och kroppen har svårt att ta upp det magnesiumet. Det är bäst att ta magnesium innan man ska gå och lägga sig eftersom musklerna slappnar av utav magnesium och man kan bli lite trött strax efter man har tagit det. Det är viktigt att man får i sig dubbelt så mycket kalcium som magnesium så vet man med sig att man äter dåligt med kalcium så kan det vara vettigt att ta kalciumtillskott också så att man inte får brist på det också.
 
Kramp under foten eller i vaden kan vara ett tecken på brist på vitamin b-12. Iväg med er till vårdcentralen och kolla upp om det är det som felas. Det kan också vara ett tecken på magnesiumbrist och det är lite lurigare att kolla så när ni har kollat så att det inte är b-12 brist så prova då att ta magnesium. Om man vill prova att ta magnesium så kan det vara bra att veta att man ska ta magnesium som slutar på -at, t ex magnesium-kelat eller magnesium-citrat. Magnesium som slutar på -at tar kroppen enkelt upp. Däremot magnesium som slutar på -id som t ex magnesium-oxid fungerar mest som laxermedel och kroppen har svårt att ta upp det magnesiumet. Det är bäst att ta magnesium innan man ska gå och lägga sig eftersom musklerna slappnar av utav magnesium och man kan bli lite trött strax efter man har tagit det. Det är viktigt att man får i sig dubbelt så mycket kalcium som magnesium så vet man med sig att man äter dåligt med kalcium så kan det vara vettigt att ta kalciumtillskott också så att man inte får brist på det också.

Bara för att jag är nyfiken; varför gör man magnesium-preparat/burkar som kroppen inte kan ta upp? Eller iaf har svårt att ta upp? Hela grejen med ett kosttillskott borde ju vara att kroppen har användning för det, och kan tillgodose sig det, inte att det är svårt/inte möjligt att ta upp?
 
Bara för att jag är nyfiken; varför gör man magnesium-preparat/burkar som kroppen inte kan ta upp? Eller iaf har svårt att ta upp? Hela grejen med ett kosttillskott borde ju vara att kroppen har användning för det, och kan tillgodose sig det, inte att det är svårt/inte möjligt att ta upp?

Jadu, det undrar verkligen jag med! Förmodligen för att det är billigare med t ex magnesium-oxid än med magnesium-kelat kanske? Många vet inte skillnaden heller utan tar förgivet att de kosttillskott de tar tas upp av kroppen. Helt vansinnigt dumt är det i vilket fall.
 
Jadu, det undrar verkligen jag med! Förmodligen för att det är billigare med t ex magnesium-oxid än med magnesium-kelat kanske? Många vet inte skillnaden heller utan tar förgivet att de kosttillskott de tar tas upp av kroppen. Helt vansinnigt dumt är det i vilket fall.

Aha, då är jag med! Tänkte om det fanns någon vettig anledning ;)
Tack för svar :)
 
Tips på att bli av med kramp i vaden? Har hållit i sig större delen av dagen, stretch hjälper inte och det gör fruktansvärt ont.
Oh läste visst ditt inlägg lite för fort första gången :o, jag har också haft kramp i vaden och det jag gjort för att bli av med den är att trampa ner hälen, t ex sätta foten i en diagonal vinkel mot en vägg, eller stå på tårna i en trappa och hålla sig i medan man "skickar" ner hälarna. Det hjälpte för mig.
 
Kramp under foten eller i vaden kan vara ett tecken på brist på vitamin b-12. Iväg med er till vårdcentralen och kolla upp om det är det som felas. Det kan också vara ett tecken på magnesiumbrist och det är lite lurigare att kolla så när ni har kollat så att det inte är b-12 brist så prova då att ta magnesium. Om man vill prova att ta magnesium så kan det vara bra att veta att man ska ta magnesium som slutar på -at, t ex magnesium-kelat eller magnesium-citrat. Magnesium som slutar på -at tar kroppen enkelt upp. Däremot magnesium som slutar på -id som t ex magnesium-oxid fungerar mest som laxermedel och kroppen har svårt att ta upp det magnesiumet. Det är bäst att ta magnesium innan man ska gå och lägga sig eftersom musklerna slappnar av utav magnesium och man kan bli lite trött strax efter man har tagit det. Det är viktigt att man får i sig dubbelt så mycket kalcium som magnesium så vet man med sig att man äter dåligt med kalcium så kan det vara vettigt att ta kalciumtillskott också så att man inte får brist på det också.
Men magnesium och kalcium finns väl i mjölk? Jag dricker alltid mjölk till frukost och äter fil, sen brukar jag dricka te med mjölk på kvällen, hmm..
 
Men magnesium och kalcium finns väl i mjölk? Jag dricker alltid mjölk till frukost och äter fil, sen brukar jag dricka te med mjölk på kvällen, hmm..
Magnesium i mjölk? Näe? Laktos hämmar ju magnesiumupptag.
Banan däremot sägs ju vara magnesiumrikt. Men vem orkar klämma i sig flera bananer varje dag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mot bättre vetande gick jag på ett yogapass idag eftersom det skulle vara "yin" och det skulle vara bra för att förbättra rörligheten...
Svar
16
· Visningar
1 120
Senast: Silver Girl
·
Kropp & Själ Har under en period fått konstig värk eller som mindre kramp/spänningar i halsen, tungan, käken. Svårt att beskriva känslan, men började...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 643
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp