Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

G

Gargoyl

Jaha, så har det kört ihop sig...

I november -08 tog vi in en hyresgäst i vårt stall. Vi hade igentligen inte tänkt göra det, men eftersom de hade hyrt stallplats av en vi känner och det hade kört ihop sig alldeles så deras häst blev själv själv där efter ett bråk, så erbjöd vi dem att hyra hos oss. Vi tyckte att vi hade lärt känna varandra och att vi verkade funka bra ihop.

Eftersom de hade tre månaders uppsägning där, erbjöd jag dem hyressänkning med 200 kr/månad hos mig under den tiden. De betalar 700 kr hos oss för box, hö och strö och så har vi schema för in- och utsläpp (och det tar 5-10 min för dem att cykla hit). Januari blir alltså första månaden de betalar full stallhyra här.

För 1,5 veckor sedan var min sambo och hämtade 1100 kg hö utav sin far (som bor 30 mil härifrån), vilket skulle räcka fram till sommaren för samtliga 3 ponnysar i stallet. Vi hade ingen hjälp till det, utan min sambo o jag lastade av det själva och sa självklart inget om det.

I lördags säger deras dotter att hon kanske ska flytta till en bekant (pga att hon mår dåligt - deppig/på gränsen till utbränd) ett tag o att hon kanske vill ta med sig sin ponny. Jag blir lite tagen på sängen o säger bara att säg till i tid bara. Senare när jag pratar m sambon om det så kommer vi på att vi inte vet om hon menar för alltid eller om det är för en helg eller några dagar.... men vi säger att de måste väl mena för några dagar eftersom de inte gör en skriftlig uppsägning av kontraktet (som har två månaders uppsägning). Sedan hörde vi inget förrän i går då mamman kommer in på kvällen efter att hon har tagit insläppet. Då säger hon att dottern flyttade i måndags och att hon vill ha med sin ponny, men hon vet inte när det blir att de flyttar henne. Kanske i helgen eller nästa vecka... Jag säger att bara ni säger till innan så är det ok om ni bara betalar en månadshyra (vi är ju ändå vänner o jag bryr mig om dem).

Till saken hör att jag o min sambo hade planerat att åka till några av våra bästa vänner i helgen som bor 30 mil bort, som vi inte har träffat sedan midsommar och som har fått sitt första barn i vinter. Jag hade skrivit up detta i stallalmanackan som vi brukar, för tre veckor sedan. Det brukar ju funka bra att åka iväg nu när vi har varit två som har kunnat hjälpa varandra m hästarna. Den här helgen jobbar dock mamman o hade skrivit upp sig på fredag kväll, lördag morgon och söndag kväll, och dottern har ju som sagt flyttat, men mamman skulle fundera på om hon kunde hjälpa oss ändå. Annars tänkte jag försöka hitta någon som kan ta mina "pass" o mocka o ta hand om mina två ponnyer.

Senare i gårkväll skickar jag ett SMS och ber mamman göra en skriftlig uppsägning eftersom jag vill ha ordning på papprena. Då skriver hon tillbaka att det skulle hon göra och att det nu var bestämt att deras ponny skulle åka nu på fredag morgon.

Jag har även varit hos dottern flera timmar vid två tillfällen förra veckan då hon mådde dålig (har själv hälsat på den berömda väggen så jag vet en hel del om hur det är o hur man funkar vid deppretioner, utbrändhet etc). Jag har haft med mig fika, gett henne en jättefin almanacka som hon skulle använda att skriva upp saker, läxor etc, istället för att ha allt i huvudet, haft film- o myskväll, hon har varit hos oss då mamman har jobbat, jag har åkt m henne till stan o strosat, åkt till hästaffären, bjudit på ficka o mat vi flera tillfällen, gett dem fina julklappar bl.a. en jättefin boxskyllt som inte var helt billig etc etc...


Sammanfattning:

- jag har lämnat hyressänkning med 200 kr/månaden för att vara schyst då de hade dubbla hyror i början.

- vi har precis kört 60 mil m liten lastbil och hämtat 1100 kg hö varav 500 kg som jag inte har nytta av om de inte är kvar och som svärfar kunde sålt istället.

- jag lät dem slippa en månadshyra under uppsägningstiden för att vara schyst och för att vi är "vänner".

- det har inte tid/lust/ork att ta våra hästar i helgen när vi hade planerat att åka bort (jag har bädd till mina), inte ens ta sina in- och utsläpp som de har enlig schema... det är ju lite lättare att hitta någon som "bara" behöver ta mina pass och mocka iordning hos mina än att ta både morgon o kväll.

Jag känner mig j--vligt ledsen och besviken och lite utnyttjad, lite ledsen över att inte kunna träffa vännerna m nya bäbisen (3 månader redan) och bara överkörd... Överreagerar jag? Några andra tankar?
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

Otack är världens lön som bekant och jag förstår din besvikelse. Tyvärr finns det människor som gärna tar hela armen om man bjuder dem lillfingret istället för långfingret.. :mad:
I det här fallet hade jag nog tagit alla fakta och gått över till mamman för en fika och ett allvarligt snack. Hon är ju den som är kvar med ansvaret när dottern har dragit, då är det väl hennes sak att lösa frågan på bästa sätt och för att visa ett uns av tacksamhet för allt vad du gjort för dem även lösa era hästar så ni kan åka iväg.
Förstår hon inte det är det kanske dags att sätta ner foten och ta betalt för en del av bensinkostnaden och/eller hö´t som nu blir över.
Man är inte taskig vän för att man är ärlig och säger vad man tycker och känner, sådeså!
Hoppas det löser sig!

//Cinnamon
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

Men!! Va jobbigt! Jag tycker verkligen dina känslor är befogade! Jag tycker visst att du kan ta up det med henne, som Cinnamon Girl säger, men jag skulle nog inte göra det ändå. Tror inte de kommer fatta, de kommer bara bli sura har jag en känsla av. Jag skulle bara strunta i det och i framtiden absolut aldrig ta tillbaka dem som hyresgäster och så hoppas på att de kommer att hamna på ställen där de inte har möjlighet att göra liknande så de fattar va shyssta ni har varit en vacker dag. Hoppas ni kan sälja höt och att ni får bra hyresgäster framöver. Jag tycker det är jätteilla, så vad du än gör så har du rätt!
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

Inget som hindrar att TS först tar betalt för bensin & hö och SEN stryker dem ur telefonboken..:angel:
Eller varför inte ge dem Cydectin? E ju bra mot de flesta parasiter..:devil:

Nä, för att vara lite seriös; Alla måste få en chans till förklaring, gäller såväl TS som hennes hyresgäster. Lämpligast då i en diskussion öga mot öga. På så vis har man sedan ryggen fri vid val av åtgärd och slipper förhoppningsvis en massa tråkigt eftersnack.

Önskar TS lycka till hur hon än gör!

//Cinnamon
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

Tjänster är ju kravlösa handlingar man gör för varandra av medmänsklighet i regel. Mao kan man inte förvänta sig någon "återbetalning". Däremot förstår jag att du är besviken på dessa människor just nu och jag tycker också att man gör sitt bästa för att hjälpa varandra, ffa om man någon ställt upp mycket på en. Man väljer sina vänner och är det så att man har bekanta som inte ställer upp eller som utnyttjar ens välvilja så får man helt enkelt välja bort dem.

Just när det gäller inackorderingar så är det inte så ovanligt att det blir på det här sättet. De vänder kappan efter vinden många ggr även om man inte har ngt otalt med varandra. Jag vet inte riktigt varför det är så, kanske ser man inte sin stallägare som en vän utan som en kollega efter som att man köper en tjänst/plats av personen. Därför skulle jag aldrig ge mer än vad jag själv kände att jag ville, till ngn som jag inte har en tätare relation med, när det kommer till stallplatser osv. Så kan jag i efterhand tycka att jag gjort ngt bra åt en behövande utan att känna mig utnyttjad eller otacksamt bemött. Den goda gärningen ska komma från mig för att jag mår bra av att ställa upp. Då är det också belöning nog för mig.

Det kan ju också vara så att dessa personer är i en situation där de inte riktigt ser saker och ting som andra gör för dem. Kanske kommer det med tiden och då kommer de säkert tillbaka och tackar dig för ditt stöd och hjälp. :) Det är trots allt gärningen i sig som är god och som du ska må bra av, inte deras respons/tacksamhetsskuld.

Jag tror att det kommer att lösa sig, men som sagt förstår jag att det känns lite surt just nu. Hoppas att någon annan kan ställs upp och hjälpa er när ni åker bort.
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

Ta ett djupt andetag inget blir bättre för att du står på dig och säger precis vad du tycker..

Det bästa är att bara vara lugn och hålla tyst,kan bli en massa skit snack om dig och din famillj annars..:mad:

Har själv varit med om det tidigare så jag har lärt mig att vara tyst:angel:
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

En liten tanke jag får, är att du får ha i åtanke på att hon gått in i väggen. hon har det inte lätt och du säger själv att du vet hur det är.
Mamman kanske har minst lika mycket att göra i helgen och det kanske var en stor uppoffring för henne att ens ta de pass hon skulle ta.



Men har vi inte någon snäll bukefalis i ditt område som kan hjälpa dig mot en fika och en kram?

Vart bor du?
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

Kan bara hålla med ovanstående,så ta det bara lugnt inget blir bra för att man förhastar sig..:crazy:
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

En liten tanke jag får, är att du får ha i åtanke på att hon gått in i väggen. hon har det inte lätt och du säger själv att du vet hur det är.
Mamman kanske har minst lika mycket att göra i helgen och det kanske var en stor uppoffring för henne att ens ta de pass hon skulle ta.


Dottern är inget större bekymmer, hon är 15 och går i skolan så det är mamman som sköter det mesta o det är henne som jag har haft som hyresvärd igentligen. Det är dottern som inte mår bra, för att förtydliga. Självklart påverkar det en som förälder..

Jag brukar ha ett hästtålamod, men jag ser lite av ett mönster här med vad som hände med på deras förra ställe och lite med hur det har varit under tiden de har varit hos mig...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

En liten fråga bara, har du tidigare FRÅGAT dem om de kan ta hand om dina hästar denna helgen ? Som du skrivet så verkar det som att du bara tar det förgivet för att du skrivet upp att ni skall bort denna helgen.
Om jag skulle varit inackoderad och se ett sådant meddelande utan att ha fått en rak fråga om jag kunde ta hästarna faktiskt tagit för givet att stallägaren själv ordnat någon annan som tog hand om deras hästar när de var borta.
Har du inte frågat dem rakt ut om de kan och har möjlighet att ta hand om dina hästar och fått ett ja som besked, tycker jag faktiskt inte att du kan klaga över att de inte har möjligheten att göra det, de kanske hela tiden haft helt andra planer för helgen och även om deras ponny stått kvar inte kunnat göra det.
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

Hej!

Jag skulle vilja säja att de varit alldeles för snäll och nu får lära dej den hårda vägen hur det går när man blandar vänskap och "affärer". Just detta har jag sett massor med gånger "vi är vänner, ska bara vara lite snäll" och så blir man överkörd..

Du har varit snäll, snäll och snäll igen.. Dom har kanske utnyttjat dej lite, tyvärr har du inbjudit till det. Du har ju själv sagt att allt är ok.. Hur ska dom veta?

/ Lavinia, som gissar att hyresgästen tycker du är supersnäll och inte alls begriper att du känner dej arg/besviken
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

Har du inte frågat dem rakt ut om de kan och har möjlighet att ta hand om dina hästar och fått ett ja som besked, tycker jag faktiskt inte att du kan klaga över att de inte har möjligheten att göra det, de kanske hela tiden haft helt andra planer för helgen och även om deras ponny stått kvar inte kunnat göra det.

Som jag fattade det så var det väl hyresgästen som skulle sköta stallet då enligt det redan uppgjorda schemat, varför stallägaren tänkte passa på att hälsa på sina vänner då. Men att hyresgästen inte har någon lust att sköta stallägarens hästar så som schemalagt eftersom de då förmodligen inte längre har sin ponny kvar i stallet.

Stallägaren har prutat på hyran för att underlätta för sin hyresgäst som hon såg som en kompis, trots att hon egentligen redan köpt foder till deras häst som hon nu kommer få över och inte får betalt för, och känner sig därför utnyttjad eftersom hyresgästen inte ens vill ställa upp och göra det arbete de förut kommit överens om. Dvs, hyresgästen ser det som självklart att hon utan diskussion kan pruta bort det arbete som ingår i stallhyran förutom den lättnad i uppsägningstid och avdrag på hyran som hon redan fått.

Jag misstänker att stallägaren inte varit tydlig med att hon förväntar sig att det uppgjorda arbetsschemat ska följas uppsägningstiden ut även om ponnyn inte är kvar i samband med att hon gav hyresreduktion och kortade uppsägningstiden. Hyresgästen tror väl därför i sin enfald att stallägaren, för att vara snäll, låter henne helt slippa ifrån även detta. Hyresgäster, även om de är vänner eller grannar, tar gärna hela armen om de får lillfingret erbjudet - om man inte är extremt tydlig med att det är bara just lillfingret som erbjuds och att armen vill behållas.
 
Senast ändrad:
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)


Till saken hör att jag o min sambo hade planerat att åka till några av våra bästa vänner i helgen som bor 30 mil bort, som vi inte har träffat sedan midsommar och som har fått sitt första barn i vinter. Jag hade skrivit up detta i stallalmanackan som vi brukar, för tre veckor sedan. Det brukar ju funka bra att åka iväg nu när vi har varit två som har kunnat hjälpa varandra m hästarna.



Hur skall dom veta att dom skall ta era pass när ni har skrivit upp det i en almanacka. Och om det brukar fungera kanske det inte fungerar med dessa hyresgäster.

Sedanatt ni har hämtat hö och kört 60 mil, det ingår väl i stallhyran. Där ingår ju hö, då får man räkna med kostnader för att hämta det. Hade jag stått i ett stall som ditt hade inte jag betalat extra för att ni har åkt och hämtat hö 30 mil bort, det finns väl närmare, men kanske inte till ett billigare pris.

Sedan har dom väl rätt att säga upp sin plats när dom vill, höet blir väl inte dåligt efter sommaren, då har du höet utpå hösten oxå, ev i sommar om det är dåligt väder.

Tyvärr finns det inte så mycket att göra, så är det när man har eget stall, det kan bli förändringar då får man lösa deet på bästa sätt eller stanna hemma. Har du inga vänner som kan ta hand om dina hästar och pass medan du är borta?
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

En liten fråga bara, har du tidigare FRÅGAT dem om de kan ta hand om dina hästar denna helgen ? Som du skrivet så verkar det som att du bara tar det förgivet för att du skrivet upp att ni skall bort denna helgen.

Visst har vi pratat om det. Självklart tar jag inget för givet!!
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

jag tycker väl att modern kan ta stallpassen i ert stall som ni kommit överens om..men det kan ju vara så att hon ska till sin dotter och vara där under helgen i samband med att dom flyttar ponnyn. Att bli utbränd är inte lätt, man blir inte sig själv. Jag tror inte dom menar ngt illa igentligen, utan det är nog bara en svår period.
 
Sv: Krångel vid uppsägning av stallplats... Lite synpunkter?... (låångt)

.. Nä hon ska inte vara hos dottern hela helgen för hon jobbar, precis som hon brular göra var annan/var tredje helg...

Vi ska inte åka i helgen, det känns för rörigt o lämna hästarna o vi har ingen lust att åka längre.

Jag brukar inte vara någon jäkla tjurkärring, men jag blev väl ledsen o besviken över allt detta och det hände så fort - säger till på tisdagen o flyttar fredagen...

Tror inte det blir någon ny inackodering och deffenitivt ingen man känner eller umgås med... o så hålla i armen jä-ligt hårt om man erbjuder lillfingret. Sköta sig själv...

Förresten det där med att ge är en kravlös handling låter ju jäkligt nobelt, men visst vill man väll att det ska vara ett givande och tagande om man ska ställa upp för andra?! Inte bara vara dörrmatta?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 997
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp