Krånglar vid lastning

Hur kör ni? Körningen är det absolut viktigaste av allt tycker jag.
Håller absolut med, hur färden upplevs för hästen är oftast det avgörande enligt min erfarenhet. Själva lastningen i sig brukar aldrig vara ett problem, inte ens med oerfarna hästar.
 
Tobbe Larsson. Backa in framför hästen, spö som pekpinne för att flytta bogarna rätt (dvs i riktning in i lådan), eftergift och beröm direkt för ett steg i rätt riktning, backa hästen innan hästen backar själv.

Blev väldigt logiskt för både mig och min häst eftersom vi tränar akademiskt och det här blev som att markarbeta sig in i transporten.

Och du slipper linor, jag tycker linor är en enorm säkerhetsrisk (och lycka till att lina in 700kg).

Jag tyckte hans sätt var rent ut sagt kasst vad jag såg i ponnyakuten, hålla på och peta på hästen med ett spö sådär, det skulle kunna få vem som helst på dåligt humör.
 
Jag tyckte hans sätt var rent ut sagt kasst vad jag såg i ponnyakuten, hålla på och peta på hästen med ett spö sådär, det skulle kunna få vem som helst på dåligt humör.
Fast hästarna blev väl ändå inte på dåligt humör? Tvärtom mer trygga i situationen när de väl förstod vad som förväntades av dom.

Han stod ju inte och petade med ett spö hur som helst, utan det är massor av tajming och känsla. vilket är a och o.

Vet man inte vad man gör och hanterar spöet med dålig tajming och dålig känsla och inte riktigt förstår syftet med det arbetssättet tror jag inte det fungerar heller.
 
Fast hästarna blev väl ändå inte på dåligt humör? Tvärtom mer trygga i situationen när de väl förstod vad som förväntades av dom.

Han stod ju inte och petade med ett spö hur som helst, utan det är massor av tajming och känsla. vilket är a och o.

Vet man inte vad man gör och hanterar spöet med dålig tajming och dålig känsla och inte riktigt förstår syftet med det arbetssättet tror jag inte det fungerar heller.
Jag såg inte alla avsnitt men det jag såg var att han tog en relativt enkel häst, stirrade upp den lite så att den skulle verka svår och som han sedan efter mycket konstigheter lastade för att visa hur duktig han var. Ingen erfaren hästmänniska jag träffat har hållit på som han gjorde.
 
Jag såg inte alla avsnitt men det jag såg var att han tog en relativt enkel häst, stirrade upp den lite så att den skulle verka svår och som han sedan efter mycket konstigheter lastade för att visa hur duktig han var. Ingen erfaren hästmänniska jag träffat har hållit på som han gjorde.

Du verkar vara ganska bitter :). Olika sätt funkar på olika hästar.
Tobbe är riktigt erfaren och duktig. Det finns ju flera bevis på det. Du ska bara se hans uppvisningar. Det hade inte funkat om han inte visste vad han höll på med.
Du får göra på det sätt som du tror men tycker att det är lite roligt att du kritiserar ett sätt som används av en så erfaren människa och fungerar i många fall.
 
Jag såg inte alla avsnitt men det jag såg var att han tog en relativt enkel häst, stirrade upp den lite så att den skulle verka svår och som han sedan efter mycket konstigheter lastade för att visa hur duktig han var. Ingen erfaren hästmänniska jag träffat har hållit på som han gjorde.

Metoden är nog minst lika mycket till för ägarna som för hästen ;).

Och som sagt, att rikta bogarna med spöet på det viset är inget unikt för Tobbe. Akademisk ridkonst.
 
Har nyligen fått hem en d-ponny som tidigare har gått bra att lasta hos förra ägare. Hos mig har han krånglat en hel del. Svår att få fram mot transporten och han bara backar. Vi har försökt med linor men han lixom fryser fast, har ibland ställt sig på två ben och kastat sig bakåt. Har man inte linor så kan man få fram honom en bit men sedan backar han igen och då är det svårt att hålla emot.
Har någon några lastningstips?

Väl inne i transporten så står han still men sparkar med framhovarna.
Hade blivit jätteglad för tips då det känns lite hopplöst nu när man vill ut och tävla/träna ;)

Ta hjälp av en BRA problemlösare. Då får ni verktyg för hur ni ska hantera det. Det behöver inte vara dyrt. Och kunskaperna har ni med er till alla hästar framöver.

Det finns system för att lasta. Precis som man rider enligt system, utbildningstrappor etc så lastar proffs så.
Det blir inte lika mycket lotto då som när gemena man lastar.
Så det är vad jag tipsar om.
 
Även om hästen vara verkar envis så beror det i 99% av fallen ändå på rädsla och obehag!
Rampen gungar, det är mörkt, ny transport, tycker det är obehagligt utan fronturlastning, för smal, för kort, för obalanserad vid körning osv.

Min ena var riktigt rädd, han hade dödsångest för att åka transport. Det såg dock ut som envishet där han plantade alla ben i marken. Jag har provat alla metoder! Och även sk NH experter som "lastar alla hästar på 10 minuter".Problemet är att alla dessa metoder handlar om att tvinga in hästen. Linor, piskor, longering, ryggning etc. Gör det obehagligt att vara ute genom at tjata, flytta och hålla på så hästen tar tillflykt i transporten istället. Till slut kom jag på min egen metod. Den tar tid men är fool proof och hållbar eftersom den öht inte bygger på tvång men på att hästen själv ska tycka att det är positivt att vara i transporten.

Du behöver en longeringslina att hålla hästen i och en medhjälpare som står inne i transporten med mat och lockar hästen. Du står bredvid rampen och ser till att hästen ej får gå på och ffa av snett eller gå iväg åt andra håll men utöver det ska du vara helt passiv. Inte smacka, putta och absolut inte dra. När hästen går in stannar du utanför och ger ut på linan, samla upp linan igen när hästen ryggar ut. I början kommer den gå in och ut hela tiden, det är helt okej, målet är inte att fånga den i transporten. Målet är att den blir så trygg att den självmant bestämmer sig för att gå in, stanna kvar och äta upp sin mat. Med tiden kan personen bytas ut med en hink eller krubba så du kan lasta själv.

NB! Det är jätteviktigt att inte sätta på bommen förrän hästen är helt lugn och trygg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 632
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp